Ліквідувати "Укроборонпром" – "кінці в воду"?

3129 переглядів
Вівторок, 16 квітня 2019, 09:00
Тарас ЄмчураTaras Yemchura
аналітик НАКО

Ліквідація державного концерну "Укроборонпром" не повинна стати операцією "кінці в воду". Провести її необхідно грамотно, правильно і без поспіху.

У Верховній Раді планують до 19 квітня зареєструвати законопроект щодо реформування оборонно-промислового комплексу, який передбачає, зокрема, й ліквідацію державного концерну "Укроборонпром".

Про це у четвер, 11 квітня 2019 року, під час засідання Комітету Верховної Ради з питань національної безпеки і оборони заявив його голова Сергій Пашинський.

За його словами, майбутній законопроект передбачатиме:

  • ліквідацію "Укроборонпрому",
  • створення центрального органу виконавчої влади, який опікуватиметься питаннями оборонної промисловості,
  • зміни до системи закупівель та розсекречення 80% державного оборонного замовлення,
  • можливість державних оборонних підприємств створювати спільні підприємства із стратегічними партнерами,
  • зміни до закону України про державну таємницю.

Майбутній законопроект мають презентувати на засіданні РНБО 17-18 квітня та до 19-го числа цього місяця зареєструвати його у Верховній Раді.

Розумний підхід до імплементації запропонованого Сергієм Пашинським законопроекту може стати величезним кроком вперед для Української оборонної промисловості.

Водночас необдуманий підхід до питань реформування ОПК може створити значні ризики. Особливо коли йдеться про ліквідацію такого гіганта, як "Укроборонпром".

Концерн неодноразово опинявся у центрі гучних скандалів, а його діяльність від самого моменту створення була непрозорою та сприятливою для корупційних оборудок.

За словами Юрія Луценка, з 2014 року до ЄРДР було внесено понад 480 кримінальних проваджень щодо підприємств концерну. І це тільки те, що потрапило до рук правоохоронців.

Жоден з високопосадовців, які фігурували у скандальних журналістських розслідуваннях, не був притягнутий до відповідальності.

Тим часом, ситуація із розслідуванням щодо осіб, причетних до корупції, може ускладнитись у випадку ліквідації ключового суб'єкту управління оборонними підприємствами господарювання, який також фігурує у кримінальних провадженнях.

Також ліквідація може стати "зручним" способом приховати масштаби розкрадань.

Нагадаємо, "Укроборонпром" був утворений на базі підприємств, які раніше були в управлінні Міноборони.

На багатьох підприємствах досі зберігаються значні запаси матеріальних цінностей, які належать Міноборони.

Останні проведені Міністерством оборони інвентаризації на складах підприємств концерну виявили значні недостачі.

Представники "Укроборонпрому" спростовують звинувачення та зазначають, що досі не були укладені договори відповідального зберігання з міністерством.

Таким чином, необдумана ліквідація та повторна передача оборонних підприємств в управління іншому суб'єкту може ще більше ускладнити ситуацію та допомогти приховати крадіжки.

Також незрозуміло, яким є реальний фінансовий стан "Укроборонпрому" та якими є юридичні та фінансові зобов'язання концерну (як управляючої компанії) перед його контрагентами – підприємствами, що входять до його складу, іншими українськими чи іноземними компаніями.

Останні два роки Незалежний антикорупційний комітет з питань оборони (НАКО) докладає значних зусиль для організації міжнародного фінансового аудиту "Укроборонпрому".

Станом на сьогодні НАКО не отримав нічого, окрім порожніх обіцянок.

Наразі необхідність проведення аудиту не втратила своєї актуальності.

Адже перш ніж ліквідувати концерн, має бути проведений ретельний аналіз його діяльності, проведена оцінка стану підприємств та огляд щодо їхніх фінансових та юридичних зобов'язань.

Комплесний фінансовий, юридичний та технологічний аудит дасть глибоке розуміння того, що відбувалося та відбувається на підприємствах концерну.

Тільки після його проведення можна буде приймати обґрунтовані та зважені рішення щодо майбутнього розвитку підприємств, які сьогодні входять до складу концерну.

Підсумовуючи, слід зазначити, що ліквідація "Укроборонпрому" може стати ефективним рішенням, яке зменшить корупційні ризики.

Проте у випадку її неправильної та поспішної організації без залучення експертного середовища та проведення аудиту такий крок може погіршити ситуацію на підприємствах. Адже це може законсервувати існуючі проблеми, а також допомогти особам, причетним до розкрадань і корупції, уникнути відповідальності.

Тарас Ємчура, спеціально для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.



powered by lun.ua
Що таке інфантильна сексуальність
Чому приватна власність іншої людини вважається цінністю, на яку зазіхати не можна, а от тіло, гідність, сексуальність – ні?
Для місії не потрібен месія
Нам пропонується кілька варіантів маршруту, але кінцева точка буде тією ж. Хоча і її ми можемо свідомо змінити... У всіх президентів України була своя місія для чергового етапу розвитку країни. Вони або робили вибір, або ставали причиною такого вибору. (рос.)
Міфи та легенди українського громадянства
Про умови, за яких виникають ризики втрати українське громадянства, та інші законодавчі нюанси.
Наш щоденний вибір
Філософія прийняття рішень допускає право робити як виважені, так і ірраціональні вчинки, але активна та відповідальна життєва позиція вимагає робити їх щодня, без зволікань і права на слабкість. Робити власний щоденний вибір – вибір, за який нас не будуть масово агітувати, переконувати чи закликати.
Як почуватися в безпеці у своєму дворі та під’їзді: поради, які не вимагають великих коштів
Часто людина, яка не зможе чинити гідного опору зловмисникові, опиняється у ситуації безвиході зовсім поряд зі своїм багатоквартирним будинком.
Як бути жінкою на барикадах?
Дівчатка завжди народжуються уже "чиїмись", вони уже належать конкретній традиції ще до свого народження, значно більшою мірою, ніж хлопчики.
Зеленський і Порошенко – соціально-психологічні портрети кандидатів
Для кращого розуміння потенціалу особистостей кандидатів можна використати типологічний підхід. Він дозволяє ознайомитися з основними рисами характеру, мотивами поведінки та вчинків, зрозуміти можливості та здібності, симпатії та антипатії, життєві цілі кандидатів.
Лідери і реформи: чи вистачить в українців ентузіазму
Для проведення успішних перетворень потрібно чимало якостей, проте головна з них — ентузіазм. Чи вистачить його в українських лідерів та українського народу?
Збережіть курс на Європу та не розвертайте реформи: відкрите звернення до кандидатів у президенти
Як дві найчисельніші проєвропейські мережі громадських організацій, які загалом налічують понад 300 організацій-учасниць, ми маємо вимоги до наступного президента...