Ліквідувати "Укроборонпром" – "кінці в воду"?

4293 перегляди
Вівторок, 16 квітня 2019, 09:00
Тарас ЄмчураTaras Yemchura
аналітик НАКО

Ліквідація державного концерну "Укроборонпром" не повинна стати операцією "кінці в воду". Провести її необхідно грамотно, правильно і без поспіху.

У Верховній Раді планують до 19 квітня зареєструвати законопроект щодо реформування оборонно-промислового комплексу, який передбачає, зокрема, й ліквідацію державного концерну "Укроборонпром".

Про це у четвер, 11 квітня 2019 року, під час засідання Комітету Верховної Ради з питань національної безпеки і оборони заявив його голова Сергій Пашинський.

За його словами, майбутній законопроект передбачатиме:

  • ліквідацію "Укроборонпрому",
  • створення центрального органу виконавчої влади, який опікуватиметься питаннями оборонної промисловості,
  • зміни до системи закупівель та розсекречення 80% державного оборонного замовлення,
  • можливість державних оборонних підприємств створювати спільні підприємства із стратегічними партнерами,
  • зміни до закону України про державну таємницю.

Майбутній законопроект мають презентувати на засіданні РНБО 17-18 квітня та до 19-го числа цього місяця зареєструвати його у Верховній Раді.

Розумний підхід до імплементації запропонованого Сергієм Пашинським законопроекту може стати величезним кроком вперед для Української оборонної промисловості.

Водночас необдуманий підхід до питань реформування ОПК може створити значні ризики. Особливо коли йдеться про ліквідацію такого гіганта, як "Укроборонпром".

Концерн неодноразово опинявся у центрі гучних скандалів, а його діяльність від самого моменту створення була непрозорою та сприятливою для корупційних оборудок.

За словами Юрія Луценка, з 2014 року до ЄРДР було внесено понад 480 кримінальних проваджень щодо підприємств концерну. І це тільки те, що потрапило до рук правоохоронців.

Жоден з високопосадовців, які фігурували у скандальних журналістських розслідуваннях, не був притягнутий до відповідальності.

Тим часом, ситуація із розслідуванням щодо осіб, причетних до корупції, може ускладнитись у випадку ліквідації ключового суб'єкту управління оборонними підприємствами господарювання, який також фігурує у кримінальних провадженнях.

Також ліквідація може стати "зручним" способом приховати масштаби розкрадань.

Нагадаємо, "Укроборонпром" був утворений на базі підприємств, які раніше були в управлінні Міноборони.

На багатьох підприємствах досі зберігаються значні запаси матеріальних цінностей, які належать Міноборони.

Останні проведені Міністерством оборони інвентаризації на складах підприємств концерну виявили значні недостачі.

Loading...

Представники "Укроборонпрому" спростовують звинувачення та зазначають, що досі не були укладені договори відповідального зберігання з міністерством.

Таким чином, необдумана ліквідація та повторна передача оборонних підприємств в управління іншому суб'єкту може ще більше ускладнити ситуацію та допомогти приховати крадіжки.

Також незрозуміло, яким є реальний фінансовий стан "Укроборонпрому" та якими є юридичні та фінансові зобов'язання концерну (як управляючої компанії) перед його контрагентами – підприємствами, що входять до його складу, іншими українськими чи іноземними компаніями.

Останні два роки Незалежний антикорупційний комітет з питань оборони (НАКО) докладає значних зусиль для організації міжнародного фінансового аудиту "Укроборонпрому".

Станом на сьогодні НАКО не отримав нічого, окрім порожніх обіцянок.

Наразі необхідність проведення аудиту не втратила своєї актуальності.

Адже перш ніж ліквідувати концерн, має бути проведений ретельний аналіз його діяльності, проведена оцінка стану підприємств та огляд щодо їхніх фінансових та юридичних зобов'язань.

Комплесний фінансовий, юридичний та технологічний аудит дасть глибоке розуміння того, що відбувалося та відбувається на підприємствах концерну.

Тільки після його проведення можна буде приймати обґрунтовані та зважені рішення щодо майбутнього розвитку підприємств, які сьогодні входять до складу концерну.

Підсумовуючи, слід зазначити, що ліквідація "Укроборонпрому" може стати ефективним рішенням, яке зменшить корупційні ризики.

Проте у випадку її неправильної та поспішної організації без залучення експертного середовища та проведення аудиту такий крок може погіршити ситуацію на підприємствах. Адже це може законсервувати існуючі проблеми, а також допомогти особам, причетним до розкрадань і корупції, уникнути відповідальності.

Тарас Ємчура, спеціально для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.



powered by lun.ua
"Укрзалізниця" – мертвий актив чи ласий шматок для інвесторів?
"Укрзалізниця" втілює в собі парадоксальну різницю між потенціалом для приватних інвесторів і реальністю. У чому ризики та перспективи її приватизації?
Викривач корупції – не лише заявник: що не врахували законотворці
Попри загалом позитивний характер закону про викривачів корупції, законотворці обрали звужений підхід до врегулювання статусу викривача. А це матиме значення для викриття можливих корупціонерів та захисту тих, хто їх викриває.
Газова формула: як державним підприємствам купувати газ за чесною ціною
Мінекономіки придумало формулу, яка дозволить державним та комунальним організаціям купувати газ за ринковими цінами. Річна економія сягне 3 млрд грн.
Стратегічна програма уряду: прогалини, які її заблокують
Люди мають отримати доступ до впливу та прийняття рішень у тих громадах, на які вони фактично впливають своїм проживанням у них. Без цього реформи відбудуться на папері, але аж ніяк не в реальному житті, де мешканці все ще мають два життя: одне фактичне, а інше "за реєстрацією".
Чому не варто обмежувати емоції та як їх контролювати
Проявляти емоції безпечно для себе і для оточуючих можна різними способами. Головне, робити це вчасно, не доходячи до критичної точки.
7 причин задуматися над тим, щоб всиновити старого битого пса
Дорослі собаки нічим не поступаються в дружбі та відданості молодим.
Чи вдарить штрафна система по нардепах-прогульниках?
Новий закон принципово змінює підхід до участі народних обранців в засіданнях парламенту та комітету Верховної Ради. А от чи подіє ця штрафна система в умовах сучасної політичної ситуації – невідомо.