Як дискредитована Вища рада правосуддя блокує судову реформу

2859 переглядів
П'ятниця, 06 грудня 2019, 11:30
Галина Чижик
експертка Центру протидії корупції

7 листопада набув чинності закон, який має на меті реформувати судову систему.

Він передбачає створення інструментів для очищення та оновлення органів суддівського врядування – Вищої кваліфкомісії суддів (ВККС) і Вищої ради правосуддя (ВРП). Саме вони відповідальні за провальне очищення судів. 

Однак імплементація нового закону практично повністю залежить від Вищої ради правосуддя, яка всіма силами блокує реформу. 

Чому ВРП боїться нового закону

Закон передбачає участь міжнародних експертів в роботі двох комісій – конкурсної та етичної. 

Конкурсна комісія обиратиме членів нової Вищої кваліфікаційної комісії суддів, попередній склад якої не зміг якісно очистити суддівський корпус. 

Так, ВККС рекомендувала недоброчесних до Верховного Суду та повністю провалила кваліфікаційне оцінювання суддів. Тому ця комісія припинила свою роботу на наступний день після набуття законом чинності, а членів нової разом із представниками від Ради суддів у Конкурсній комісії обиратимуть міжнародні експерти.

Етична комісія зможе ініціювати звільнення недоброчесних членів ВРП, ВККС, а ще суддів Верховного Суду. 

Вищу раду правосуддя, яка "напрацювала" на реєстр провалів, одним законом перезавантажити неможливо – її захищає Конституція. Однак закон дає можливість очистити ВРП під її найбільш негідних представників за допомогою міжнародних експертів у складі Етичної комісії. 

Етична комісія складатиметься з 3 міжнародних експертів та 3 членів ВРП. Що головне – у міжнародників вирішальний голос: тобто, коли позиції делегатів від ВРП та міжнародних експертів будуть протилежними, перевага буде саме за останніми. 

Цього й боїться ВРП, адже очевидно, що її члени не будуть голосувати за своє звільнення чи звільнення своїх колег. Більше того, законом визначена процедура умовного "долання вета" Етичної комісії: член ВРП залишається на посаді, якщо за це проголосували щонайменше половина від спільного складу ВРП та Етичної комісії, а також двоє з трьох міжнародних експертів. 

Вирішальна роль міжнародників робить можливим реальне очищення суддівської системи (звісно, якщо ВРП не буде вставляти палки в колеса). Саме завдяки міжнародним експертам до Вищого антикорупційного суду не потрапили кандидати, які купували люксові автівки за нереально низькі для них ціни в 149 тисяч гривень, водили напідпитку, переслідували учасників Революції Гідності та пояснювали своє коштовне майно тим, що начебто продавали ягоди і мед. 

Чому все залежить від ВРП

Зміни, які передбачає новий закон, відбуватимуться в кілька етапів. Спочатку створюється конкурсна комісія та стартує конкурс до нової ВККС. Комісія відбирає 12 найкращих кандидатів та подає їх на призначення до ВРП. Новостворена ВККС згодом робить повторну оцінку суддів Верховного Суду та залишає на посадах найкращих.

Паралельно з цим процесом створюється Етична комісія, яка насамперед має перевірити на доброчесність усіх чинних членів ВРП. 

Однак жоден з цих кроків не може відбутись без Вищої ради правосуддя. Саме ВРП розробляє положення про конкурс до ВККС, створює конкурсну комісію, оголошує конкурс і приймає документи від кандидатів, технічно забезпечує роботу конкурсної комісії. 

Саме ВРП має затвердити склад Етичної комісії, перед тим делегувавши туди своїх членів, а потім забезпечити роботу комісії.

Законом передбачено, що і на ВККС, і на Етичну комісію у Вищої ради правосуддя всього три місяці. Один вона уже успішно змарнувала: від набуття законом чинності ВРП зробила рівно нічого для його реалізації. 

Які палки в колеса реформі підготувала ВРП

У ВРП зараз працює 16 членів. Серед них:

  • Лариса Іванова, яка на будинок під Києвом "кочегарила в Німецькій демократичній республіці"
  • Олег Прудивус, який засвітився на "плівках Вовка" та любить зустрічати Новий рік у Москві; 
  • Павло Гречківський, який нещодавно отримав виправдувальний вирок після гучного скандалу з імовірним отриманням хабара; 
  • колишній юрист БПП Олексій Маловацький, кримінальне провадження щодо якого зараз розслідує НАБУ. 

Перелік членів ради і їхні заслуги можна продовжувати ще довго (зробимо це пізніше). 

Малоймовірно, що з таким послужним списком можна уникнути уваги Етичної комісії. Тож ВРП обрала тактику затягувати процес з надією, що реформи взагалі вдасться уникнути. 

Схоже, міжнародникам очищена судова система в Україні потрібна більше. 27 листопада, якраз у строк, визначений законом, Агентство США з міжнародного розвитку та посольство Великобританії в Україні номінували до складу Етичної комісії трьох експертів, які відомі боротьбою з корупцією у всьому світі: Карлоса Кастресану, Джованні Кесслера та Роберта Корді

Можна припустити, що ВРП умисно не оголошувала конкурс, не затверджувала будь-яких положень, не вносила зміни в регламент, очікуючи, що така бездіяльність надихне міжнародників "не лізти в це". Як бачимо, цей план не спрацював. 

Натомість ВРП продовжує вдавати, що нічого не відбувається. Якщо вони раптом вийдуть із заявою, що експерти не такі чи організації не мали права їх номінувати, то цим лише пришвидшать своє перезавантаження. В такому разі йтиметься уже про звільнення усіх членів, а не лише найбільш заплямованих. 

В арсеналі ВРП залишаються й інші способи заблокувати реформу

  • у правилах проведення конкурсу ВРП може виписати невиконувані вимоги як до членів конкурсної комісії, так і до самих кандидатів до ВККС; 
  • обмежити доступ міжнародних експертів до інформації про кандидатів;
  • знівелювати роль міжнародних експертів в процесі визначення переможців конкурсу;
  • максимально затягти створення Етичної комісії або не створити її взагалі; 
  • встановити штучні обмеження в роботі Етичної комісії; 
  • ігнорувати засідання комісії;
  • закрити комісії доступ до інформації. 

Врешті, ВРП може просто не виконувати рішення Конкурсної та Етичної комісій. 

***

Кожен із цих сценаріїв ймовірний, і кожен, у випадку його реалізації, неминуче прискорить кінець цієї ВРП. 

Нереформована і залежна Вища рада правосуддя є загрозою для усієї країни, бо в її руках судді Антикорупційного суду, які судять топ-чиновників за корупцію; судді, які розглядають позови проти парламенту і президента; судді, які розглядають господарські справи і від рішень яких залежить бажання іноземних інвесторів працювати в Україні.  

Зрештою, члени ВРП не мають "конституційного" імунітету від будь-яких змін свого складу. Оновлення ВРП з тим, щоб у її складі були незалежні та доброчесні фахівці, можливе.

Галина Чижик, спеціально для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.



powered by lun.ua
Реклама:
Капітолій. Початок реваншу Трампа
Дональд Трамп не здасться зараз, оскільки має намір балотуватися на наступних президентських виборах.
Заробити на смертях: як нас позбавили світової вакцини в 5 разів дешевше
Три долари заплатила Всесвітня організація охорони здоров'я за вакцину, закупівлю якої в ручному режимі зірвав міністр охорони здоров'я Максим Степанов.
Справжня ціна хутра норок: історія одного розслідувача
Наприкінці вересня 2020 року польський Сейм (нижня палата парламенту) провів історичну нараду з питань правового захисту тварин у Польщі.
Чи змінив Національний банк свою політику на валютному ринку
За яким принципом НБУ буде виходити на ринок з валютними інтервенціями та як впливатиме на курс. Що змінилося у новій стратегії?
Торговельний фокус з лісом: друзям — усе, а суспільству — нічого?
Чому торгівля необробленою деревиною відбувається на закритих "аукціонах" та без конкуренції.
Справа генерала Назарова — сигнал, який не можна ігнорувати
Справа Назарова як потенційний прецедент для військового судочинства України та свідчення неврегульованості ключових питань військової юстиції.
Демократія і некомпетентність
Чому Арістотель не довіряв демократії як формі правління, у чому полягають вади останньої та що це означає для сучасної України.