Газові проблеми України

Вторник, 25 апреля 2006, 19:40

Пристрасті навколо поставок газу не вщухають. Міністр закордонних справ Російської Федерації Лавров 10 квітня заявив, що Росія не має наміру переглядати газову угоду з Україною.

Так він відповів на пряме запитання кореспондента словацької газети "Правда" про реакцію на намір Тимошенко переглянути нещодавню угоду з Росією по газу. За словами російського міністра, "врегулювання "газового спору" у відносинах між Росією і Україною припало не до душі деяким українським політикам, які використовували його як передвиборний козир.

Але це їхнє право висловлювати свій погляд. Ми, принаймні, не збираємося переглядати підписану 4 січня 2006 року угоду між ВАТ "Газпром" і НАК "Нафтогаз України".

На переконання посла Російської Федерації в Україні, Черномирдіна, Тимошенко в разі обрання її прем'єром не ініціюватиме розірвання газового договору з Росією.

За словами російського посла, під час його телефонної розмови з пані Тимошенко питання про долю газового договору не порушувалось, оскільки відносини України і Росії важливіші за будь-які передвиборні заяви.

Між тим, як повідомляє "Время новостей", заступник голови правління "Газпрому" Медведєв змалював "всю незавидність газової ситуації в цій країні". На його думку, Україна не має іншого виходу, як купувати газ за європейськими цінами. Відбудеться це рано чи пізно залежно від того, наскільки лояльним буде Київ у ключових для експортної стратегії "Газпрому" питаннях.

Як стверджує Медведєв, рівень ціни в 95 доларів за тисячу кубометрів газу, за якою "РосУкрЕнерго" поставляє газ в Україну, не є ринковим. "Ціна на газ, що надходить в Україну, була зафіксована тільки на перше півріччя і 1 липня буде порушено питання про перегляд цін".

Тим часом, за повідомленням УНІАН, з 10 квітня ексклюзивний продавець імпортного газу Україні "РосУкрЕнерго" зменшив поставки газу на 50%. За інформацією російського видання "Время новостей", "причиною обмеження послугували тотальні неплатежі з боку "Нафтогазу України".

Російське видання пише, що "українські власті всіма силами зволікали з допуском "УкрГазЕнерго" до роботи на ринку, а зрештою видали "знущальну ліцензію", яка дає право поставити кінцевим споживачам усього лише 5 мільярдів кубометрів. Якщо це рішення не вдасться оскаржити, СП доведеться продавати газ іншим трейдерам, втрачаючи ринок і гроші.

Втім, українська сторона інформацію про скорочення поставок газу спростувала. "Ніякого скорочення поставок імпортного газу в Україну не сталося, зниження тиску на вході газотранспортної системи України не зафіксовано.

Підстав казати, що "РосУкрЕнерго" скоротило поставки газу в Україну, немає", – заявив 14 квітня агентству "Інтерфакс-Україна" начальник управління зі зв'язків з громадськістю "Нафтогазу" Занюк.

Утім, він підтвердив, що Україна таки має заборгованість перед "РосУкрЕнерго", яка виникла внаслідок невідповідності цін, за якими "Нафтогаз" купує газ у "РосУкрЕнерго" і реалізує його внутрішнім споживачам, але "це питання вирішується".

Натомість, як повідомляє "Інтерфакс-Україна", один високопосадовий чиновник в уряді України припустив, що поява інформації про скорочення поставок газу є підготовкою до спроби отримати контроль над наявною газотранспортною системою України або підвищити ціни на природний газ, що постачається в Україну.

Про фінансові проблеми в НАК "Нафтогаз" почали говорити ще наприкінці березня, відразу після того як в.о. міністра фінансів України Пинзеник назвав "Нафтогаз" одним з найбільших боржників перед державним бюджетом, який не заплатив ПДВ на суму 600 мільйонів гривень. За словами Пинзеника, за лютий і березень із задекларованого ПДВ "Нафтогаз" не заплатив нічого.

В самій компанії появу боргу пояснили зміною в системі оподаткування поставок газу в Україну. 29 березня "Нафтогаз" розповсюдив повідомлення, в якому йшлося про те, що відповідно до закону про держбюджет на 2006 рік, операції по імпорту природного газу, ввезеного на митну територію України за зовнішньоекономічними контрактами, укладеними на виконання міжнародних договорів України, не обкладаються ПДВ.

Проте з початку 2006 року згідно з підписаним між "Нафтогазом", "Газпромом" та "РосУкрЕнерго" договором, операції по імпорту газу не підпадали під дію норм закону про держбюджет, що призвело до значних нарахувань ПДВ.

За інформацією НАК, при ввезенні газу на митну територію України компанія має сплачувати ПДВ, виходячи з контрактної вартості, що відволікає значні обігові кошти, сума яких складає близько 5,2 мільярди гривень на рік при імпорті понад 50 мільярдів кубометрів газу по 95 доларів за тисячу кубів.

А це, у свою чергу, негативно позначається на своєчасності розрахунків компанії за імпортований газ. Як ідеться в прес-релізі, надходження від операцій компанії з природним газом у вигляді ПДВ не були передбачені в надходженнях державного бюджету на 2006 рік.

Як стверджують українські ЗМІ, НАК не має достатніх фінансових ресурсів щоб заплатити ПДВ одразу. Протягом року з туркменських свердловин в Україну мало надійти близько 40 мільярдів кубометрів газу. У першому півріччі за ціною 50 доларів, у другому – 60 доларів за тисячу кубометрів.

Незважаючи на те, що 14 мільярдів кубометрів газу в якості оплати транзиту повинні надходити до "РосУкрЕнерго", такий обсяг поставок давав можливість Україні заробити на перепродажу частини палива Німеччині та іншим країнам ЄС. Однак, за свідченням керівників української нафтогазової галузі, з 1 січня Україна не отримала жодного кубометра дешевого туркменського газу.

11 квітня відбулася нарада за участю міністерств палива та енергетики, фінансів та юстиції, яку було присвячено фінансовому становищу "Нафтогазу". На ній в.о. міністра економіки Яценюк фактично підтвердив інформацію про фінансові труднощі компанії, запропонувавши розділити НАК на дві компанії, що об'єднують газові і нафтові державні активи, а також розглянути можливість корпоратизації та подальшої приватизації монополії.

Віце-президент Центру дослідження корпоративних відносин Іщенко вважає заяву Яценюка доволі дивною, зазначаючи в інтерв'ю "Інтерфакс-Україна", що "нафтові активи, які перебувають у складі "Нафтогазу", об'єднати можна лише умовно.

Складно зрозуміти, яку економічну або іншу вигоду має механічне об'єднання видобувної компанії "Укрнафта", що контролюється де-факто групою "Приват", транспортуючої "Укртранснафти" та 43% акцій переробної "Укртатнафти".

На думку експерта, приватизація компанії ставить під загрозу надійність забезпечення газом споживачів країни: "За наявного рівня розрахунків за газ 70% і економічно необґрунтованих цін уся Україна могла б перетворитися в один великий Алчевськ, оскільки приватні власники не захотіли б нести збитків і просто відключили газ".

"Отже, – підсумував Р.Іщенко, – заяви міністра економіки можна розглядати як політичний піар, який, проте, цілком природний напередодні початку кадрових торгів за портфелі в новому уряді".

Директор енергетичних програм Центру ім. Разумкова Саприкін переконаний, що в разі, "якщо сьогодні буде заявлено, що "Нафтогаз" розділяється на певні види компаній, то фактично "Нафтогазу" загрожує банкрутство.

Це пов'язано з тим, що на сьогодні борговий портфель величезний, незрозумілі джерела його погашення – і боргів, і позик, які робив НАК "Нафтогаз". Тому ті банки, які давали займи, вимагатимуть швидкого повернення грошей, оскільки незрозуміло, хто буде правонаступником, хто відповідатиме по боргах".

Колишній голова "Нафтогазу" Бойко заявив, що, "на жаль, його (НАКу) фінансове становище складне у зв'язку з тими кредитами, які були взяті минулого року – це понад мільярд доларів. І, на жаль, сьогоднішня ситуація дає всі підстави припускати банкрутство, якщо не вжити рішучих заходів".

Той факт, що минулого року НАК виплатив рекордні податки за рахунок кредитів "Дойчебанку", є офіційно визнаним фактом, про що заявляв зокрема секретар РНБОУ Кінах. Наприкінці березня преса з посиланням на копію листа голови СБУ Дрижчаного до Ющенка повідомляла, що кредити надавалися під заставу всіх активів НАК, у тому числі й газотранспортної системи.

Між тим, президент України Ющенко спростував інформацію про можливе банкрутство "Нафтогазу". "Не живіть байками, – цитує президента УНІАН. – Не потрібно спекулювати на банкрутстві "Нафтогазу України".

За словами Ющенка, компанія має певні проблеми, однак говорити про банкрутство немає жодних підстав. Окрім того, президент спростував інформацію про неплатежі "Нафтогазу" компанії "РосУкрЕнерго" за отриманий з початку року газ.

За словами Віктора Андрійовича, "щодо стану розрахунків за січень та лютий – проведені розрахунки. Мова йде про березень. Зараз тривають переговори двох сторін про суму, про процедуру. Оплата проводиться з часовим урахуванням після того, як будуть визначені обсяги спожитого газу і наступного місяця будуть зроблені розрахунки".

"Нафтогаз" теж спростовує інформацію про наявність боргів за газ перед "РосУкрЕнерго". Голова НАК Івченко 19 квітня заявив буквально таке: "Немає боргів. Борги – це те, що прострочено і не відповідає договору. А зобов'язання з оплати за газ, поставлений відповідно до графіка, – це не борги".

19 квітня уряд України відклав затвердження фінансового плану "Нафтогазу" на 2006 рік у зв'язку з зауваженнями Міністерства фінансів України. Фінансовий план передбачає валові доходи НАК у 2006 році на рівні 47,833 мільярдів гривень. З урахуванням сплати ПДВ, інших податкових зборів у розпорядженні компанії залишиться 37,467 мільярди, тоді як її операційні витрати плануються в обсязі 36,787 мільярдів, що дозволяє отримати прибуток від операційної діяльності в розмірі 681 мільйону гривень.

Згідно з попередніми підсумками діяльності НАК у 2005 році, її доход після сплати податкових зборів склав 39,294 млрд., а операційні витрати – 40,161 млрд., що обумовило збиток від операційної діяльності в розмірі 867 мільйонів гривень.

Дефіцит викликаний плановими витратами, не пов'язаними з операційною діяльністю компанії, вважає Віктор Пинзеник. Такі витрати, на думку міністра, мають здійснюватися в межах тих коштів, що їх має в своєму розпорядженні НАК.

Компанії необхідно істотно скоротити заплановані на 2006 рік витрати, не пов'язані з операційною діяльністю, переконаний Пинзеник. "Необхідно звести фінансовий баланс, жити в межах того, що ти маєш", – резюмував міністр.

На фоні фінансових негараздів компанії вельми дивною виглядала покупка модернового "Мерседесу" для Івченка та його заяви на ТБ про те, що цей автомобіль йому конче подобається і зраджувати своїм "традиціям" він не збирається.

В країні, де "пересічні" держслужбовці дозволяють собі таке зневажливе ставлення до народу, якому вони покликані служити, говорити про розвинену демократію, як це не прикро, якось недоречно...

Ілона Білан, керівник Групи контролю демократичних змін Українського незалежного центру політичних досліджень, для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Главное на Украинской правде