Міноритаріїв задушать кворумом ®

Среда, 18 октября 2006, 09:37

Якщо плани депутатів від Партії Регіонів здійсняться, то репутацію української держави як економічного партнера для бізнесу буде зруйновано, український фондовий ринок фактично помре, а в сфері управління державною власністю буйним цвітом розквітне корупція.

А все – через один з законопроектів, який вже пройшов перше читання у Верховній Раді.

Ні в номері цього законопроекту – №1129, ні в прізвищі його автора, народного депутата від Партії регіонів Юрія Воропаєва, важко знайти щось демонічне. Тим не менш, цей документ можна вважати апокаліптичним для українського інвестиційного клімату.

Економіка ім. Вітренко

Якщо коротко пояснювати юридичну суть, то законопроект має на меті знизити планку обов’язкової присутності акціонерів для правомочності загальних зборів з 60 до 50% (зміни в статті 41 і 60 Закону України "Про господарські товариства").

Крім того, цей закон поширюється тільки на підприємства, де частка держави в статутному фонді перевищує 50% акцій. Для інших підприємств даний нормативний акт набирає сили з 1 липня наступного року.

Для тих, хто не знайомий з усіма нюансами корпоративного законодавства України, юридичну мову законопроекту можна перекласти наступним чином. Чиновникам дають практично необмежену владу над підприємствами, у яких державі належить більше половини акцій. При цьому ставленики держави можуть керувати цими підприємствами на свій розсуд, не зважаючи на думку та побажання тих, хто володіє практично такою ж самою часткою акцій компанії.

Для того, щоб оцінити катастрофічні наслідки такого закону, варто згадати, що ініціатором прийняття такого закону стала велика приятелька всього ринкового Наталія Вітренко.

Справді, вперше ініціатива змінити таким чином корпоративні правила пролунала саме від прогресивної соціалістки, трапилася ця подія у 2001 році. Однак тоді документ не отримав підтримку парламенту: депутати порахували, що зниження кворуму може обернутися корпоративною плутаниною на багатьох підприємствах.

Але нинішнє покоління народних обранців, а саме – Партія Регіонів – схоже, надзвичайно потребує інтелектуального доробку видатного економіста Вітренко.

Задушливий кворум

Якщо говорити серйозно, то депутати мають декілька причин не голосувати за закон. По-перше, є декілька очевидних юридичних "ляпів", які роблять натискування кнопки "За" в голосуванні по №1129 визнанням власного юридичного невігластва.

Навіть не-юристу очевидно що закон прямо суперечить ст. 13 Конституції України ("усі суб’єкти права власності рівні перед законом").

Також, відповідно до ст. 319 Цивільного кодексу України, усім власникам забезпечуються рівні умови здійснення своїх прав.

Але справа навіть не в юридичних нонсенсах.

Партія Регіонів, прагнучи розширити межі свого впливу через підконтрольну їм виконавчу гілку влади, не розуміє, що насправді може добитися протилежного результату.

Припустимо, на певних підприємствах – наприклад, ВАТ "Укрнафта" – державні структури отримають можливість творити все, що їм заманеться, без урахування інтересів інших співвласників підприємства, серед яких – багато іноземців (до речі, що вони тоді стануть розказувати про Україну?).

Проте, на інших підприємствах, де у держави немає кворуму в 50%, через деякий час влада, навпаки, втратить контроль. Зокрема, можна назвати приклад корпорації "УкрТатНафта", де татарській стороні належить більшість акцій.

Постає питання – чи робили автори цього "епохального" документу хоч якесь мінімальне дослідження, як вплине на корпоративні права держави цей законопроект? На яких підприємствах держава виграє, а на яких – програє?

На жаль, громадськість та депутати, від яких, власне, й залежить доля держави, готові, мабуть, зараз голосувати всліпу, не побачивши ніяких обгрунтувань для законопроекту.

Нарешті, потрібно також враховувати той факт, що в Україні, мабуть, як ніде, успішно реалізована теза про те, що держава є неефективним хазяїном підприємств. Мабуть, мало хто буде сумніватися в тому, що привладне угрупування чиновників прагне більших повноважень по керуванню бізнес-активами – явно не для того, щоб нагодувати голодних та напоїти спраглих.

Набагато легше повірити у те, що бюрократи прагнуть урвати шмат у приватних підприємців, і набити свої власні кишені, щоб компенсувати свої затрати на здобуття влади.

До речі, за висновком Головного науково-експертного управління ВР України від 15.09.2006 р. в разі прийняття законопроекту 1129 він призведе до порушення прав міноритарних акціонерів, думка яких щодо питань, включених до порядку денного зборів, буде фактично ігноруватися. Зокрема, експерти Верховної Ради висловили наступні думки:

Пропозиції щодо зниження кворуму загальних зборів з 60% до 50%, в разі прийняття Закону, фактично призведуть до того, що в тих товариствах, в яких держава прямо або опосередковано володіє 50% акцій (часток) товариства + 1 акція, інші акціонери фактично і формально позбавляються права на участь у вирішення питань, що віднесені до виключної компетенції товариства, оскільки лише держава буде приймати рішення із зазначених питань. Участь інших акціонерів (учасників) в загальних зборах не вимагатиметься, а оскільки лише за окремим виключенням рішення на загальних зборах приймаються більшістю голосів від присутніх, участь акціонерів в управлінні товариством, яким належить 49 % голосів, даним законопроектом фактично нівелюється.

Враховуючи загальновідому тезу про те, що держава є неефективним власником, зазначені рішення держави, як акціонера, не завжди несуть користь підприємству та не будуть сприяти залученню інвестицій, враховуючи зміни точки зору в залежності від політичної ситуації в країні. Відповідно, такі зміни потягнуть негативні наслідки й у довгостроковій перспективі розвитку держави.

Очевидно, що закон зруйнує несміливі паростки фондового ринку – адже значне розширення прав власника контрольного пакету має відбуватися паралельно з посиленням захисту прав міноритарних акціонерів. В іншому ж випадку, подібні зміни призводять до знецінення акцій власників невеликих пакетів – власне, інших на біржі, як правило, немає.

Швидше – поки не помітять?

Дивує і лякає швидкість, з якою законопроект рухається через бюрократичні процедури у Раді.

15 вересня Головне науково-експертне управління парламенту вже написало свою (негативну) резолюцію, а 30 вересня з'явився схвальний лист першого віце-прем'єра Миколи Азарова, 4 жовтня питання розглядалося членами економічного комітету ВР, а наступного ж дня був винесений на розгляд всієї Ради і 5 жовтня прийнятий в першому читанні.

Згідно норм регламенту ВРУ на внесення пропозицій до другого читання народним депутатам відводиться 14 днів (тобто до 20 жовтня). Але попри це, вже сьогодні законопроект запланований до розгляду в комітеті, а завтра, 19 жовтня, – на пленарному засіданні ВРУ.

Складається враження, що законопроект просувають дуже впливові сили. Значить, ця сторона розраховує на чималу віддачу від своїх зусиль. На жаль, ця віддача цілком буде отримана за рахунок народу України, який є власником державного майна, а також приватних акціонерів, які раніше мали необачність стати партнерами держави у господарчих справах.

Публікується на правах реклами

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Главное на Украинской правде