Как разорвать наркозависимость Украина-МВФ

10 просмотров
Понедельник, 14 февраля 2011, 10:33
Андрей Новак
кандидат экономических наук, для УП

Відносини між Україною та МВФ побудовані за принципом наркомана і наркодилера — на короткий час відчуваємо фінансове задоволення, але фінансове здоров'я підривається назавжди, якщо не вдатися до радикального лікування.

Методи радикального фінансового лікування застосовували всі цивілізовані країни для подолання наслідків кризи 2008 року. Одним з головних методів було скорочення бюджетних витрат на фінансування органів влади, їх обслуговування.

Ступінь скорочення цих витрат в кожній країні був свій, але в середньому сягав 30% витрат на держоргани. Українська влада законом про бюджет-2011 також змінила фінансування держорганів в середньому на 30%. Однак не в бік скорочення, а збільшення витрат.

А за рахунок чого можна таке збільшення здійснити? Звичайно, МВФ, який завжди підставить своє валютне плече "дешевими" кредитами. Тільки дешевизна цих кредитів обходиться дуже дорого. Громадянам, а не чиновникам.

Чи можна обійтись без кредитів МВФ у час економічних проблем?

Можна, якщо припинити ці проблеми створювати.

Навіть просте скорочення бюджетних витрат – на монопольних бюджетних "паразитів", на утримання органів влади, – дають більші суми, ніж обсяги кредитів МВФ, які влада бере на плечі платників податків.

Зменшення витрат на бюджетних "паразитів" на 48 мільярдів гривень:

- покриття дефіциту і дотації Пенсійному фонду в цьогорічній сумі 58,2 мільярдів гривень можна зробити на 25 мільярдів гривень менше, скоротивши до пристойних непристойні для України (у 3% пенсіонерів) пенсії у понад 5000 гривень;

- державна монополія "Нафтогаз України", що працює у найбільш прибутковій сфері, лише в Україні є вічним банкрутом і боржником, що державному бюджету обходиться у 10 мільярдів гривень;

- вугільна галузь, продукцією якої користуються вже давно приватні металургійні і хімічні заводи, чомусь досі фінансується з державного бюджету, цьогоріч на 9 мільярдів гривен;

- витрати на Державну службу автомобільних доріг у сумі 13,7 мільярдів гривень, з яких лише половина призначена на "будівництво і ремонт автодоріг" і за "стандартами" "Укравтодору" завищена від реальної вартості робіт у 2,5-3 рази, – то реальні витрати можна зробити на 4 мільярди гривень менше із збереженням обсягу робіт.

Зменшення витрат на органи влади — на 14,7 мільярдів гривень: якщо виходити з антикризової практики і зменшити (а не збільшити! – слова до уряду!) витрати на утримання органів влади в середньому на 30% порівняно з 2010 роком, то у 2011 році можна було б скоротити бюджетні витрати на:

- Апарат Верховної Ради, президента, Кабінету Міністрів: не 2,45 мільярдів гривень (як в законі про бюджет-2011), а 1,35, тобто скорочення складе 1,1 мільярд гривень;

- Генеральну прокуратуру України: не 2,2 мільярди, а 870 мільйонів, тобто менше на 1,33 мільярди гривень;

- Міністерство внутрішніх справ: не 13,5 мільярдів гривень, а 8,5, тобто на 5 мільярдів менше;

- Службу безпеки України: не 2,9 мільярдів гривень, а 1,9, тобто на 1 мільярд менше;

- Міністерство культури і туризму: не 1,74 мільярди, а 1,24, тобто на 500 мільйонів менше;

- не збільшення витрат Міністерства освіти і науки до 18,6 мільярдів гривень, а збереження минулорічних 17,6, тобто на 1 мільярд менше;

- не збільшення витрат Міністерства охорони здоров'я до 7,6 мільярдів гривень, а збереження минулорічних 6,3, тобто на 1,3 мільярда менше;

- не збільшення витрат Міністерства транспорту і зв'язку до 2,1 мільярда гривень, а збереження минулорічних 1,7, тобто на 400 мільйонів гривень менше;

- Міністерство з надзвичайних ситуацій: не 4,4 мільярда, а 3,4, тобто на 1 мільярд менше;

- Міністерство юстиції: не 1,4 мільярда, а 900 мільйонів, тобто на 500 мільйонів менше;

- Державний комітет водного господарства: не 1,5 мільярда, а 1, тобто на 500 мільйонів менше;

- не збільшення витрат Державної прикордонної служби до 2,2 мільярдів, а збереження минулорічних 1,7 мільярдів, тобто на 500 мільйонів менше;

- не збільшення витрат Державного департаменту виконання покарань до 2,65 мільярдів, а збереження минулорічних 2,4 мільярдів, тобто на 250 мільйонів менше;

- Обласні державні адміністрації: не 2,2 мільярди, а 1,9 мільярда, тобто на 300 мільйонів менше.

Скорочення неефективних статей державних витрат перевищує кредити МВФ.

Отже, лише зменшення витрат на бюджетних "паразитів" (48 мільярдів гривень) та державні органи влади (14,7 мільярдів) дає у 2011 економію державних бюджетних витрат на 62,7 мільярдів.

Для порівняння: у минулому році український уряд отримав транш на суму 1,89 мільярдів доларів США, тобто 15 мільярдів гривень, хоча вищенаведеним методом міг скоротити держвитрати на вдвічі більшу суму.

А у 2011 український уряд розраховує на половину суми із 13 мільярдів доларів, які залишились від програми співпраці з МВФ, тобто на 6,5 мільярдів доларів, або 52 мільярди гривень.

Хоча міг би скоротити бюджетні витрати на 62,7 мільярдів і не ставати у принизливу позицію на світовому фінансовому ринку, і не брати на плечі українських платників податків величезні борги, і не виконувати на вимогу МВФ неадекватні псевдореформи, які ще погіршують нашу і без того одну з найгірших в Європі податково-бюджетну і пенсійну системи.

Так, український уряд міг би все змінити, але не зміг.

Напевне, тому, що для справжніх змін потрібні три складові: знання, вміння і політична воля.

Очевидно, в української влади є проблеми з усіма складовими...

Андрій Новак, голова Комітету економістів України, для УП



powered by lun.ua
Как найти и удержать баланс между работой и жизнью: 7 советов предпринимательницы
Как не потеряться со своими истинными желаниями и потребностями в рутине дел. (укр.)
Как найти себя в мире моды. Мой опыт обучения fashion-маркетинга в Европе
Нужно больше коммуницировать и не бояться знакомиться с людьми, рассказывать о себе. (укр.)
Назначения Зеленского в силовом блоке
Наиболее четкая позиция в контексте кадровых изменений в силовом блоке относительно генпрокурора: Юрий Луценко представляет "старую команду". На пост должен прийти специалист, кандидатуру которого сначала выберут на открытом конкурсе, а уже потом подадут на согласование в парламент. (укр.)
Законодательные "зради" и "перемоги" в бизнес-среде
Инвестиционный климат в Украине улучшается, но останавливаться на достигнутом не стоит. Инвесторы ожидают ослабления административного воздействия на экономику. (укр.)
Следят сверху: как эффективно управлять землей из космоса
Как съемки из космоса помогут контролировать севооборот, внедрять точное земледелие и поддерживать ОТГ для эффективного управления землей. (укр.)
Религиозная декоммунизация в Украине
После десятилетий вытеснения символов культа из публичного пространства религиозные фигуры возвращаются на улицы и площади городов светской Украины. (укр.)
Зеленский и мажоритарщики: технологии, шансы, прогнозы и парадоксы выборов в Раду
Если в центральных округах представители правых партий не будут договариваться между собой и делить округа, не переступая друг друга, то Зеленский победит и в Центре, и в Киеве. И будет полное большинство. (укр.)