Социальная защита детей войны: миф или реальность?

144 просмотра
Среда, 20 апреля 2011, 15:54
Павел Петренко
министр юстиции Украины

Усі давно звикли до того, що останніми роками вітчизняна медицина, освіта, соціальна сфера фінансуються за залишковим принципом. Влада спочатку подбає про своє належне існування – а вже потім про виконання освітніх програм та соціальне забезпечення.

Відвертим популізмом свого часу стало прийняття закону "Про соціальний захист дітей війни", який передбачив особливу категорію громадян – "діти війни" та закріпив для них низку соціальних гарантій.

Водночас, відразу стало зрозумілим, що народні обранці, приймаючи вказаний закон, піклувалися виключно про підвищення власного рейтингу.

Так, набрання ним чинності спочатку відтерміновувалося на досить тривалий період, а в 2006, 2007, 2008 роках законами про держбюджет його дію взагалі призупиняли в зв'язку із браком бюджетних коштів. Це, у свою чергу, стало приводом звернення до Конституційного суду. Останній у травні 2008 року дійшов до висновку, що законом про Державний бюджет не можна вносити зміни до інших законів, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, оскільки з об'єктивних причин це створює протиріччя в законодавстві, і як наслідок – скасування та обмеження прав і свобод людини й громадянина.

Даний висновок мав усунути існуючі протиріччя та остаточно дисциплінувати владу належним чином виконувати свої зобов'язання перед населенням.

На жаль, цього не відбулося.

Спробуємо з'ясувати, як на даний час полягають справи з виконанням цього закону.

Зауважимо, що ним установлені пільги та державна соціальна підтримка для осіб, яким на дату 2 вересня 1945 року не виповнилося 18 років. Таким чином, трохи більше 4,5 мільйонів громадян України мають право, зокрема, на:

– 25% знижку при сплаті житлово-комунальних послуг;

– першочергове відведення земельних ділянок для індивідуального будівництва садівництва та городництва;

– безоплатний проїзд міським транспортом.

Водночас, у часи, коли стрімко підвищуються тарифи на послуги ЖКГ, а в кожній маршрутці розміщена об'ява "За один рейс перевозимо одного пільговика", значення цих пільг суттєво нівелюється.

Вищезгаданим законом також передбачається щомісячна доплата до пенсії в розмірі 30% від мінімальної пенсії за віком для вказаної категорії пільговиків. Враховуючи, що з 1 квітня 2011 року розмір мінімальної пенсії становить 764 гривні, доплата до пенсії дітей війни повинна становити 229,20 гривень. Реально ж виплачується в рази менше передбаченого!

Так, ще в травні 2008 року кабмін видав сумнозвісну постанову "Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян", згідно з якою доплата до пенсії дітям війни становить лише 49,80 гривень.

Наголосимо, до речі, що даний документ є свого роду рекордсменом за кількістю положень, що визнані рішеннями судів незаконними, не чинними та такими, що не відповідають Конституції. Зокрема, норма, яка визначала розмір відповідної доплати, стала предметом оскарження та була визнана незаконною на підставі рішень адміністративних судів, останнє з яких ухвалене наприкінці 2010 року.

Водночас, нинішня влада, притримуючись "власної політики" невизнання та невиконання рішень судів та пріоритетності постанов уряду над законами України, залишила доплату до пенсії дітям війни в розмірі 2008 року – 49,80 гривень, що майже на 180 гривень менше законного розміру.

Зрозуміло, що все це зроблено лише з однією метою – позбавитися від непотрібних для влади витрат, адже лише цього року на "законне" забезпечення дітей війни в бюджеті не вистачає більше 10 мільярдів гривень.

На жаль, на сьогодні єдиний дієвий спосіб отримати недоплачені соціальні виплати за попередні роки – звернення до суду.

Водночас, судова тяганина може тривати місяцями, а й навіть роками, оскільки Пенсійний фонд систематично подає апеляції по програним судовим рішенням.

Напевно, влада глибоко переконана, що судитися з літніми людьми є справою більш достойною, аніж нарешті визнати свої прорахунки та забезпечити такий соціальний захист наших громадян, на який вони заслуговують.

Не відрізняючись від своїх попередників, нинішня влада діє за принципом: "Обіцяємо зараз, можливо виконаємо в майбутньому".

Павло Петренко, член Бюро партії "Фронт Змін", керівник юридичного департаменту партії, спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)