Рецепт спасения Украины: федерализация?

196 просмотров
Воскресенье, 26 августа 2012, 11:20
Дмитрий Лиховий
журналист

За 21 рік незалежності Україна засвідчила, що в такій формі державного та адміністративно-територіального устрою вона не може належним чином розвиватися, рухатися вперед без взаємного поборювання своїх половин. Потрібна відповідь – що зможе зупинити це взаємознищення? Яка ідея, який механізм?

Є пропозиція до обговорення: федералізація.

Поясню, чому.

Колись День Незалежності України був моїм найулюбленішим святом. В останні роки ставлення до нього дещо прохололо. І, як видно, не лише в мене. Адже наша незалежність – дуже умовна, а головне – України стає дедалі менше. Української України.

Треба визнати, що цей відкат триватиме.

Опозиція, разом з усіма національно-демократичними та націонал-патріотичними силами, вже зараз фактично визнає поразку на цих парламентських виборах. Антиукраїнська за своїм змістом Партія регіонів шляхом застосування як тонших технологій, так і підкупу, ломового адмінресурсу й фальсифікацій, певно, матиме у Верховній Раді значно суттєвішу більшість, ніж має зараз. Після рекрутування всіх потенційних "тушок" - можливо, це буде навіть 300+ голосів, що відкриває дорогу для змін Конституції й обрання абсолютно без рейтингового повелителя "Межигір’я" та власника страусячих черевиків на другий термін у парламенті.

Можливо, я занадто песимістично налаштований, але українцям навряд чи доводиться сподіватися на президентські вибори-2015, якщо вони з таким тріском продувають (не сказати б гірше) вибори-2012.

За цього сценарію, янучарський авторитаризм 2010-2012 років здаватиметься "квіточками", коли порівнюватимемо його з картиною наступної п’ятирічки.

Так було і в Білорусі – Лукашенко не одразу став вічним Лукашенком, хоча задатки, звісно, були ще в середині 90-х.

Україна впевнено торує шлях незалежної Білорусі – зі згортанням усього національного, із розгонами мітингів та посадкою опозиціонерів, із розгулом спецслужб, спецназів та маріонеткових судів, з утисками незалежних ЗМІ, зі співанням осанни застійній "стабільності", з ізоляцією від Європи, з упослідженням себе такою, здавалося б, братньою і стратегічно-партнерською Росією.

Як і в Білорусі, наша влада бачить головним святом країни перемогу над фашистами, а День Незалежності – то вже діло десяте. Як і в Білорусі, влада механізмами пропаганди та гуманітарної політики ліпить із суспільства те, що колись звалося "радянським народом". І суспільство дає себе ліпити цим колесніченкам і табачникам, януковичам і азаровим, клюєвим і колесниковим, ахметовим і фірташам, бенкендорфам та іншим чаленкам.

Мої друзі в інтернеті й реалі скажуть: ні, ти гониш, половина України цілком притомна, патріотична і здебільшого навіть україномовна. А на 9 травня водять помпезні хороводи і дзюрять окропом на ноги від імплементації закону про основи державної мовної політики не в нас, а в Донецьку, Криму, Одесі та Харкові.

Але ж у тому-то й річ, панове, що говоримо про дві різні половини України.
Одну – нашу – ще можна врятувати, поки її остаточно не поглинула друга.
От у цьому регіональному розподілі й цьому шансі – наша відмінність від Білорусі. У нас національне має чіткі територіальні форпости. І ці форпости потрібно захистити.

Усі вибори в ХХІ столітті показували, що змагаються й душать одна одну дві половини країни, і щоразу перевага однієї з них обчислюється якимсь мізером, щоразу друга половина виявляється смертельно ображеною, заявляє про обмеження своїх прав та зневаження свого гонору (порівняйте нинішню деукраїнізацію й "обнесення Донбасу колючим дротом і згортання бульдозером" 2005 року).

Вважаю, що дещо віддалитися, ізолюватися одна від одної було б корисно обом частинам – і Південно-Східній, і Західній&Центральній.

Федералізм – ось вихід із перманентного ідеологічного конфлікту, який розриває Україну всі роки Незалежності, заважає рухатися вперед, заганяє на задвірки Європи. Сусіди вже давно в ЄС – а ми товчемо ту саму воду в ступі.

Боже збав - я не закликаю до відділення "проукраїнських" областей від "проросійських". Не закликаю до порушення територіальної цілісності. Просто варто спробувати дещо змінити державний та адміністративно-територіальний устрій – звісно, шляхом суспільного консенсусу та відповідних новацій у Конституції. Не відриваючи жодної п’яді української землі, але модифікувавши стосунки між її частинами.

Наш шанс – у федеративному устрої України за принципом, скажімо, Швейцарії, де кантони мають широкі права й особливості.

Читаємо хоча б Вікіпедію: "Основні принципи швейцарської конституції - федералізм і демократія.

Принцип федералізму. Стаття 3-я конституції гарантує 20 кантонам і 6 напівкантонам, на які розділена Швейцарія, усі права самоврядування, за винятком тих, котрі є прерогативою федерального уряду. До них відносяться оголошення війни і укладення миру, підписання міжнародних договорів і вступ у союзи, навчальна підготовка, матеріальне забезпечення збройних сил і керівництво ними, регулювання зовнішньої торгівлі. Федеральний уряд і влади кантонів мають право встановлювати податки. Крім того, федеральний уряд здійснює контроль над засобами зв'язку, вищою освітою і працею.

Прийняття принципу федералізму зіграло істотну роль у з'єднанні дуже різнорідних держав-кантонів у першу загальношвейцарську союзну державу в 1848. Згодом федеральний уряд став активніше впливати на всі аспекти життя країни. Проте швейцарці як і раніше почувають сильну прихильність до рідних кантонів і їх традицій".

Треба визнати, що Україна федералізована де-факто, і коли у Києві сидить влада, що виражає інтереси однієї частини країни, вона має дуже незначний вплив на управління іншою частиною. Згадайте хоча б вагу голів обласних держадміністрацій часів Ющенка-Тимошенко на Донбасі. Статус Партії регіонів на тому ж Донбасі чи в Криму, коли в Києві більшість мали "помаранчеві". Роль націоналістів в обласних радах Західної України тепер. Фактичне застосування двох мов. Зрештою, ставлення до героїв – того ж Бандери чи Судоплатова сотоваріщі.

При цьому "баланс за умовчанням" порушується. Тиск "донецького Центру", який є носієм ідей антидемократичності та якщо не "Русского", то "Советского мира", на українську Україну зростає. Уже і в західних областях є впливові фракції ПР, кількість обраних там "тушок"-нардепів вражатиме, а місцеві еліти гнуться перед януковичами. Вважаю, федералізація і посилення ролі місцевого самоврядування має загальмувати цей процес.

"Обернено-пропорційно" можуть сприймати запобіжник федералізації і патріоти Сходу та Півдня – на випадок, коли їхня влада в Києві скінчиться й доведеться відбивати нові атаки ідеологічних супротивників.

Розумію, що це питання дуже дискусійне, і в 2004 році ми сміялися над ПіСУАРом та вимагали притягнути організаторів сіверськодонецького з’їзду до відповідальності. Нікого так і не притягнули. Може, не лише через те, що не було політичної волі, а через те, що заклик до федералізації не є зазіханням на територіальну цілісність?

Так от власне.

Багато хто говорить про потребу знайти спільну ідею, спільний механізм, який об’єднав би і заспокоїв дві частини країни, що борються одна проти одної. (Я не кажу – "дві України", бо друга за своїми настроями й самоусвідомленням – чи то не зовсім Україна, чи зовсім не Україна, а якась Українська РСР).
То чи не варто велику Україну, федералізовану де-факто, зробити такою де-юре й нарешті піти вперед, проминувши цю гарячу смугу, що затягнулася на десятиліття?

Розумію обурення патріотів, підтримую заклики до боротьби, до встановлення і на Сході української України. Так, це праведна мета, якої треба прагнути в майбутньому.

Але, панове, будьмо реалістами. Силою ми не насадимо українську Україну. Це доводить досвід марного лупання головою у скелю. Та й за спиною у східняків – Росія з усіма її впливами. Українізувати ж Схід, змінити його політичну налаштованість можна своїм, кращим, прикладом. Своєю успішністю.

Окремішньою успішністю. Бо зі спільною, як бачимо, нічого не виходить. І навряд чи вийде.

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)