ЧП: неопределенное состояние

70 просмотров
Понедельник, 27 января 2014, 20:46
Роман КравецRoman Kravets
журналист, для УП

– Не введуть вони ніякого надзвичайного стану, армія ніколи не піде проти народу! – категорично говорить знайомий військовий автору цих рядків.

– Добре, а якщо вас змусять, пригрозять звільненнями, можливо й тортурами – ти не будеш виконувати наказів? – нав'язливо перепитуємо.

– Не буду! Я присягав українському народу, присягав своїм батькам, друзям, тобі, – холоднокровно відповідає він.

Попри весь цинізм, який накопичувався останніми тижнями й внутрішні сумніви, цьому хлопцеві таки хочеться вірити.

*   *   *

Новою страшилкою стали повідомлення про можливість введення надзвичайного стану в Україні.

Між людьми немає паніки, але як мінімум – це нова тема для розмов і дискусій мільйонів українців.

Варто подякувати Луганській облраді та Кримському парламенту, котрі закликають Віктора Януковича про таку дію.

Не можна обійти в подяці міністра юстиції Олену Лукаш, котра погрожує надзвичайним станом, якщо протестувальники не звільнять Мін'юст.

Попри це, президент в нещодавній телефонній розмові запевнив президента Європейської комісії Жозе Мануеля Баррозу, що вводити надзввичайний стан у країні ніхто не збирається.

Про неможливість прийняття НС в один голос нещодавно заявляли й регіонали. Зокрема, Ганна Герман запевнила, що на зустрічі президента з Партією регіонів 25 січня в АП цієї теми не піднімали. "Зараз мова йде про напрацювання поправок до тих законів, які були прийняті 16 січня і які викликають певні дискусії ", – заявила Герман.

Запровадження надзвичайного стану в Україні – тема дуже суперечлива, котра не піддається критиці.

Та, врешті, владі стає все складніше боротися із протестами, які вийшли за межі Києва й Західної України.

Піднімаються такі порівняно спокійні міста, як Дніпропетровськ та Запоріжжя. І, вочевидь, це ще далеко не кінець.

Компромісу президента з опозицією наразі не досягнуто й на горизонті нічого хорошого не спостерігається. Мало того, що пропозиції Віктора Януковича нагадують кісточку для розколу трьох лідерів опозиції, вони ще й губляться в часі, адже запізнюються на декілька тижнів і зараз не відповідають вимогам людей.

Як не крути, та попри всю абсурдність запровадження НС, хтозна чим усе закінчиться й до чого може дійти.

Автор цих рядків проаналізував закон Україні про правовий режим надзвичайного стану і його пристосування до нинішніх умов.

У разі чого?

Згідно з документом, НС може бути введеним у разі:

– виникнення масових безпорядків, що супроводжуються насильством над громадянами, обмежують їх права й свободи, 4-та стаття, 4-й пункт;

На жаль, закон не передбачає, з якого боку насаджується це насильство, і хто обмежує права й свободи.

– спроби захоплення державної влади чи зміни конституційного ладу України шляхом насильства, 4-та стаття, 5-й пункт;

– необхідності відновлення конституційного правопорядку й діяльності органів державної влади 4-та стаття, 7-й пункт;

Ці два пункти не варто коментувати.

Окрім цього, за великим бажанням, до нинішньої ситуації можна приписати також другий пункт 4-ї статті: здійснення масових терористичних актів, що супроводжуються загибеллю людей чи руйнуванням особливо важливих об'єктів життєзабезпечення.

Іншими словами, у влади всі козирі в руках. Кожен із перерахованих пунктів, байдуже на об'єктивність, буде для них виправданням. Хто повірить цим виправданням – уже окреме питання.

Ухвалення

Надзвичайний стан можна вводити як по всій Україні, так і в окремих її місцевостях за указом президента. Далі справа доходить до ВР, яка повинна його затвердити впродовж двох днів.

Як зазначається в законі, у разі вищезгаданих підстав, тобто передбачених пунктами 2-7 статті 4 – президент України повинен звернутися до людей зі зверненням через ЗМІ, або в інший спосіб із вимогою припинити протиправні дії впродовж встановленого часу й попередити про НС.

Тут чітко вказано, що робить це президент. Не РНБО, не Мін'юст, не кабмін – про це повинен повідомляти Янукович.

І, звичайно, повинно бути попередження. Тільки після цього, якщо ситуація залишається кризовою, вводиться НС.

Процедура

Пропозиції щодо введення надзвичайного стану подає Рада національної безпеки й оборони України.

Президент видає указ, у якому обґрунтовує необхідність такої дії, визначає межі території дії надзвичайного стану, зазначає строк, вказує надзвичайні заходи, надає відповідні повноваження органам державної влади, військовому командуванню, а також органам місцевого самоврядування.

Усе це затверджує парламент і негайно оголошує через ЗМІ.

З огляду на голосування 16 січня, депутати можуть затверджувати НС ледь не через електронну скриньку, аби пан Олійник був у залі для правильного підрахунку 235 голосів.

Надзвичайний стан в Україні може бути введено на строк не більш як 30 діб і не більш як 60 діб в окремих її місцевостях. У крайньому випадку – 90 днів у деяких регіонах.

Чим він небезпечний?

Для більшості НС асоціюється з комендантською годиною. Та це лише краплина в морі.

Режим НС надає органам влади, військовим і правоохоронцям необмежені права. Для громадян усе навпаки – суцільне обмеження прав і свобод. Введення НС означає створення оперативних штабів із числа представників влади, МВС, СБУ та армії, які повинні видавати директиви.

В інтересах національної безпеки та громадського порядку з метою запобігання заворушенням або кримінальним правопорушенням можуть запроваджуватися такі заходи, 16-та стаття:

1) встановлення особливого режиму в'їзду й виїзду, обмеження свободи пересування по території, де вводиться надзвичайний стан;

2) обмеження руху транспортних засобів та їх огляд;

3) посилення охорони громадського порядку та об'єктів, що забезпечують життєдіяльність населення та народного господарства;

4) заборона проведення масових заходів, крім заходів, заборона на проведення яких встановлюється судом;

5) заборона страйків;

6) примусове відчуження або вилучення майна в юридичних і фізичних осіб.

Це ще не все. Усю картину чудово доповнює стаття 18, себто додаткові заходи.

1) запровадження комендантської години (заборона перебувати на вулицях та в інших громадських місцях без спеціально виданих перепусток і посвідчень особи у встановлені години доби);

За яким принципом ці перепустки видаються, деталей немає.

2) перевірка документів у громадян, а в необхідних випадках – проведення особистого огляду, огляду речей, транспортних засобів, багажу й вантажів, службових приміщень та житла громадян;

Пункт страшний тим, що дозволяє шмагати всіх без вибору. Шмагати жорстоко й безжалісно.

3) заборона призовникам і військовозобов'язаним змінювати місце проживання без відома відповідного військового комісаріату;

4) обмеження або тимчасова заборона продажу зброї, отруйних і сильнодіючих хімічних речовин, а також алкогольних напоїв та речовин, вироблених на спиртовій основі;

5) тимчасове вилучення в громадян зареєстрованої вогнепальної й холодної зброї та боєприпасів, а в підприємств, установ і організацій – також навчальної військової техніки, вибухових, радіоактивних речовин і матеріалів, отруйних і сильнодіючих хімічних речовин;

6) заборона виготовлення й розповсюдження інформаційних матеріалів, що можуть дестабілізувати обстановку;

Тобто, вільні й правдиві медіа просто замовчать – і невідомо, чи зможуть потім заговорити.

7) регулювання роботи цивільних теле- та радіоцентрів, заборона роботи аматорських радіопередавальних засобів та радіовипромінювальних пристроїв особистого й колективного користування;

Ніхто не зніме на телефон чи планшет, як битимуть людей… Ніхто.

8) особливі правила користування зв'язком та передачі інформації через комп'ютерні мережі;

Нарешті з'явиться змога контролювати "екстремістський" інтернет. Контроль віртуального обміну інформації – це мрія кожного диктаторського й напівдиктаторського режиму.

Ступінь обмежень не визначена. Влада може просто заборонити доступ до інтернету й мобільного зв'язку.

Застереження

Існує ще 24-та стаття закону про НС, яку в разі прийняття, легко загубити.

"Введення надзвичайного стану не може бути підставою для застосування тортур, жорстокого чи принижуючого людську гідність поводження або покарання, для будь-яких обмежень права на життя, на свободу думки, совісті, релігії в розумінні цих прав і свобод, прийнятому в Міжнародному пакті про громадянські й політичні права й законах України ".

І найважливіше: "Будь-які спроби використати введення надзвичайного стану для захоплення влади або зловживання нею тягнуть за собою відповідальність згідно із законом".

*   *   *

Фактично надзвичайний стан є таким собі оголошенням війни проти власних громадян.

Слово "війна" включає в себе "жертви" і "вбиті". Це один із найнебезпечніших сценаріїв, які підштовхують до громадянської війни й розколу держави.

Певна річ, це найлегший варіант виходу із кризи. Водночас, це падіння до ями, з якої ні Лукаш, ні Клюєв, ні Янукович ніколи вже не вилізуть.

Разом із тим, воно не вирішує жодної проблеми. І із часом протести доведеться придушувати знову.

Звичайно, якщо вони придушать їх першими...

Роман Кравець, спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)