Украинский рейд по европейским "тылам" информационного фронта

73 просмотра
Суббота, 11 апреля 2015, 11:32
Дмитрий Золотухин
эксперт Мининфополитики, координатор проекта razvedka.in.ua

Тему українсько-російського конфлікту в інформаційному просторі було "пронесено контрабандою" на щорічну конференцію по конкурентній розвідці, яка відбулася 25-26 березня в Стразбурзі.

Для цього тему доповідь було подано як проблематику інформаційних війн у корпоративному секторі. В цьому допомогли такі гучні і яскраві "кейси", як замовлення Фейсбуком агентству Бьорсон-Марстеллер "джинси" проти соцмережі Гугл+, яке розкрив блогер Кріс Согоян; хітової пісні "United Breaks Guitars", що коштувала авіакомпанії близько 180 мільйонів доларів; та інформаційного вірусу про "собачий крематорій у Лисичанську" в період підготовки до ЄВРО-2012.

Відвідувачі конференції – представники французьких, німецьких, голландських та англійських компаній – слухали дуже уважно. Однак наступні розмови в кулуарах підтвердили давно відоме всередині України твердження про те, що ми даремно плекаємо ілюзії на рахунок великої популярності "української теми" в середовищі європейського бізнесу.

"Українське питання є дуже важливим, – звертається в кулуарах голова компанії AWARE, англійський професор Артур Вайс до організатора конференції, директора Інституту по Конкурентній Розвідці Райнера Міхаелі. – От я, наприклад, дуже ретельно слідкую за тим, що відбувається на їхньому сході. Ти от, приміром, знаєш, де знаходиться Донецьк?"

Райнер Міхаелі трохи вагається, але відповідає: "Ну, так… Приблизно розумію. Я два роки тому приїздив у Ялту на конференцію".

"А знаєш, де знаходиться Севастополь? – не заспокоюється Артур. – Це ж столиця Криму". Я швидко прихожу на допомогу Райнеру, кажучи, що Севастополь – це недалеко від Ялти, і не розчаровую Артура із приводу "столиці".

Власне, це й усі дискусії стосовно України.

Раз-по-раз, звертаючись до представників Airbus, Orange та інших, я цікавився, чи трапляються в їх комерційній практиці запити щодо активів в Україні, та чи існує бодай якась комерційна зацікавленість у цій частині світу.

Респонденти на хвильку замислювались, а потім відповідали, що внутрішні європейські перетворення не дозволяють їм вести експансію своїх інтересів на Схід. У найгіршому випадку експерти інформаційно-аналітичного сектору відповідали, що, маючи партнерів у Москві, вони досі мали можливість вирішувати питання в Києві через них.

Ми можемо сперечатись про репрезентативність цієї аудиторії, однак, на мій погляд, буде хибним вважати, що конфлікт зробив нас популярнішими. Те ж саме стосується й розуміння процесів, що зараз відбуваються між українською й російською сторонами конфлікту.

У процесі конференції в мене відбулася дуже цікава бесіда з однією відвідувачкою із Франції:

"Я так вас розумію… Це ж дуже важко. Ви називаєте фашистами росіян, росіяни називають фашистами вас… Як ви в цьому розбираєтесь?.." – співчувала француженка.

"Дозвольте, я вам поясню… – відповідав я. – Давайте звернемо увагу на французьку партію "Національний фронт" Марі Ле Пен. Я думаю, ви погодитесь, якщо я скажу, що після теракту проти Charlie Hebdo її ультраправа політична сила значно посилила свої позиції в суспільстві?! Крім того, ні для кого не секрет, що штаб Марі Ле Пен частково фінансується проросійськими та відверто кремлівськими силами. Наприклад, Першим Чесько-Російським Банком.

Водночас, у самій Росії розкручується думка про те, що журналістів, нібито, і шкода, але "вони ж самі винуваті у своїх смертях, бо насміхалися над почуттями віруючих". А "духовні скрєпи" – це недоторкане.

Чи не здається вам, що є певна розбіжність в тому, що французька політична сила, яка обіцяє захистити французів від тероризму, отримує фінансування від певних кіл, які частково виправдовують цей тероризм?"

Відповідей на ці та подібні питання в експертів інформаційно-аналітичної сфери Європи – на даний момент немає.

І це зрозуміло. З огляду на майже повну прозорість політичного процесу в країнах Європи, а також на більш високий авторитет медіа й журналістів, питання про можливість таких тонких маніпуляцій європейцями просто не обговорюється.

Це в чергове підтверджує той факт, що, будучи першим у світі об’єктом широкомасштабної гібридної та інформаційної війн, Україна має безцінний досвід, якого немає більше ні в кого в цій частині світу.

Саме це є для мене підставою для того, аби не сподіватися на західних експертів у питаннях розробки й підготовки документів у сфері інформаційної безпеки.

Західний досвід просто ніколи ще не стикався з такими загрозами, з якими стикнулася Україна два роки тому.

Однак, навіть не це є проблемою в наших відносинах з Європою в контексті конфлікту. Деякі українські спікери, що мають безпосередню можливість спілкуватися із представниками країн Європи, ще й досі знаходяться в полоні ілюзій про "універсальну силу європейських цінностей".

Нам слід зрозуміти, що прагматичне європейське суспільство вживає термін "європейські цінності" тільки в період виборів до керівних органів ЄС – Європарламенту та Єврокомісії. Решта часу "європейські цінності" не означають для європейців майже нічого. А от прибутки, фінансовий статок і розвиток бізнесу – мають безпосереднє значення для кожного з них.

З огляду на це, в першу чергу, нам необхідно самим зрозуміти, що пересічні європейці ніколи не запитують в українців "чи достатньо вони є гідними для того, щоб поділяти європейські цінності?"

Головне питання, на яке нам потрібна відповідь, полягає в тому, "чим Україна може бути корисною і комерційно цікавою для Європейського бізнесу?" Причому – "Чим вона може бути цікавіша за Росію?"

Коли ми говоримо про російську пропаганду, не потрібно піднімати питання свободи слова й плюралізму висловлювання думок, яке переслідується в Росії.

Найбільш актуальним для європейців аспектом російської загрози, насправді, є небезпека того, що маніпулятивне використання інформаційного простору призведе до загального зниження рівня довіри в європейському суспільстві, яке є на декілька порядків більш неоднорідним ніж українське.

А найбільш очевидним фактом є те, що бізнес і розвиток комерційних відносин в атмосфері недовіри зазнає катастрофічного падіння.

Таким чином, головною загрозою російських методів гібридних війн є не порушення європейських цінностей і громадянських свобод людини – а масштабні економічні й комерційні ризики, які вже зараз гальмують економічний розвиток усього світу.

Цей факт підтверджує й те, що головною тезою конференції стала тематика інтернету речей та big data. Ці два нічим не обмежені глобальні ринки майбутнього обіцяють надприбутки, які зараз неймовірно собі навіть уявити.

Головна проблема в тому, що доки прогресивна частина світу думає про те, як наблизити момент розгортання цих ринків – ми з вами обговорюємо потрібність чи хибність пропаганди й контрпропаганди.

Деручись нагору по слизькій драбині, давайте не забувати раз-по-раз перевіряти, чи до тієї стіни вона приставлена?..

Дмитро Золотухін, спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)