"Единое окно" как средство борьбы с коррупцией

618 просмотров
Пятница, 10 июля 2015, 10:16
Константин Ликарчук
заместитель председателя Государственной фискальной службы

Напередодні в Одесі було презентоване "Єдине вікно" – сервіс, завдяки якому кожен одесит зможе лише 15 хвилин отримати потрібну посвідку.

Система "Єдине вікно" вважається найкращим у світі інструментом спрощення та зменшення кількості процедур. Вона дає можливість всім учасникам процесу надавати одномоментно(!) необхідну інформацію в стандартизованій формі в єдиний пропускний канал.

Тобто всі торгові оператори та служби контролю, фізично перебуваючи в різних місцях, об’єднують свої потоки інформації в єдину базу. Результатом синхронізованої обробки документів стає єдиний для всіх контролюючих служб набір даних.

Ефективний інтерфейс для бізнес-спільноти

У структурі Всесвітньої митної організації функціонує департамент "Єдине вікно", який працює над розробкою методичних рекомендацій та посібників щодо впровадження таких інформаційних систем.

Сутність його робота проста. Приватні компанії готують і подають необхідні документи лише один раз, в одне місце і в стандартизованому вигляді, що в кінцевому результаті дає можливість зниження часових та матеріальних витрат, більш швидкого очищення товарів, мінімізації контактів з посадовими особами дозвільних та митних органів.

Інформація про рух товарів через кордон стає своєрідним фільтром, що забезпечує стягнення податків у повному обсязі або на кордоні, або безпосередньо всередині країни.

Моделі "єдиних вікон" різняться за способом фінансування. Зокрема, у Фінляндії, Швеції та США система цілковито підтримується державою, а у Гамбурзі та Гватемалі є приватним сектором.

У Гонконзі, Малайзії, на Маврикії, у Сенегалі та в Сінгапурі "єдині вікна" функціонують на основі державно-приватного співробітництва.

У Фінляндії, Гватемалі, Сенегалі і на Маврикії використання "єдиних вікон" є обов'язковим, а в Гамбурзі, Малайзії, Швеції та США воно добровільне.

У Фінляндії, Швеції та США послуги, що надаються системою, безкоштовні, тоді як в Гватемалі, Гамбурзі, Гонконгу, Малайзії, Маврикії, у Сенегалі та Сінгапурі – платні.

Впровадження "Єдиного вікна" в Україні розпочалося на локальному рівні. У 2011 року в Одеському порту вперше в практиці вітчизняних портів запроваджено у тестовому режимі електронний наряд.

Його оформлення дозволяє виключити дублювання однієї і тієї ж інформації, призначеної для митниці, порту та терміналів.

Визначити Одеський порт базою для проведення пілотного проекту дозволила низка чинників, серед яких запровадження "вільної практики", наявність автоматичної системи контролю доступу – електронної перепускної системи, електронне планування заїзду автотранспорту в порт, а також інтеграція технічних засобів в інформаційну портову систему.

Пілоту передувала підготовка низки змін до нормативних документів, законодавчих актів, постанов КМУ та галузевих наказів.

До прибуття судна агент розміщує засвідчені електронним цифровим підписом відомості про судно і вантаж. Ця інформація стає доступною для всіх контролюючих органів.

Якщо зауваження відсутні – згідно з "вільною практикою" судно стає під вивантаження. Портові оператори за фактом вивантаження контейнерів надають інформацію до ІСПС щодо фактично вивантажених товарів.

Експедитор на основі наявних в системі даних заповнює електронний наряд, який потім надходить морському агенту – представнику морського перевізника і є підставою для погодження ним видачі контейнера.

Митник перевіряє електронний наряд і додані до нього документи, робить аналіз ризиків, визначає форми контролю для товару та надає погодження на в’їзд автомашини до порту під навантаження контейнеру.

Інформація потрапляє до стивідорної компанії і групи обліку порту, що є підставою для заїзду машини в порт. При цьому експедитору не потрібно надавати оригінали документів для отримання електронного пропуску: він ініціалізується з даними системи.

Водій отримує пропуск і заїжджає в порт. Використовуючи центральну митну базу даних, інспектор митниці завершує процедуру пропуску товару та дає в системі дозвіл на виїзд автомобілю з навантаженим контейнером з території порту.

Автоматична система контролю доступу перевіряє наявність відміток митної та прикордонної служб, і шлагбаум відкривається автоматично. Таким є працює алгоритм електронного наряду.

Електронний наряд, який вже третій рік успішно функціонує в Одеському порту – це лише перший крок до організації Єдиного електронного вікна.

Кінцевою метою є створення для суб'єктів ЗЕД таких умов, коли вони зможуть здійснювати вивезення оформлених контейнерів з порту, не виходячи зі свого офісу.

Митна складова цього процесу вже сьогодні дозволяє провести митне оформлення товарів в контейнері, уникаючи безпосереднього контакту з митником.

Для цього використовується проведення митницею попереднього документального контролю (ПДК), подача декларації в електронному вигляді і застосування попередньої митної декларації типу ЕА.

З огляду на міжнародну практику, впровадження концепції "Єдиного вікна" у вітчизняному митному просторі покликане забезпечити суттєве спрощення та прискорення зовнішньоекономічних операцій з товарами, ефективний розподіл ресурсів, зручний контроль за повнотою справляння податків і зборів, зменшення витрат для бізнесу та зниження рівня корупції.

Наразі "Єдине вікно" запроваджене у 71 країні світу, із яких тільки 18 мають систему, що об’єднує усі відповідні державні агенції, а в більшості країн (53) цей інтерфейс функціонує лише частково.

За даними Світового банку та Міжнародної фінансової корпорації, в 2014 році український експортер на підготовку документів та митне оформлення витрачав у середньому 29 днів, платив 1930 доларів США та оформлював 6 документів.

Для прикладу, у Данії відповідна процедура потребує 6 днів, 795 доларів США та 4 документи.

Поки до Англії дійшла звістка про поразку Наполеона у битві при Ватерлоо, брати Ротшильди, які першими про це дізналися, встигли посіяти паніку на Лондонській біржі, а потім за безцінь скупити цінні папери і отримати контроль майже над усією англійською економікою.

Їхні коментарі без жодних докорів сумління звелися до лаконічної фрази, якій судилося стати крилатою: "Хто володіє інформацією, той володіє світом".

Два століття потому можна стверджувати, що і сьогодні інформація володіє світом, а інформаційні технології є головним менеджером та розпорядником його устрою.

Костянтин Лікарчук, заступник голови Державної фіскальної служби України, для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)