Как воспитать лидеров? Пригодится опыт Израиля

733 просмотра
Среда, 08 июля 2015, 17:09
Наталья Попович
соучредитель Украинского кризисного медиа-центра

Коли говоримо про те, як має жити Україна в сучасних умовах ведення війни, ми часто звертаємося до досвіду Ізраїлю.

Тернистий, але успішний шлях, яким йде ця країна, надихає. Ізраїль настільки сильний, наскільки сильною є найслабша ланка країни – ось принцип, який став ключовим у побудові суспільства опору і розвитку.

Він  є основою ідеології Академії лідерства – руху, який дозволяє Ізраїлю вирощувати щороку критичну масу лідерів, здатну вести країну вперед та націлену на служіння державі. Чи може Україна скористатися цим досвідом?

Своїх не кидають

У 1995 році Ізраїль пережив надзвичайну подію – вбивство ізраїльського прем’єра Іцхака Рабіна. Це був виклик, кинутий суспільству.

Створення 60 осередків по всій країні Академії лідерства стало відповіддю на нього.  У однодумців Рабіна, серед яких був і Ерез Ешель,  виникло відчуття, що жодна сила армії не здатна захистити країну, якщо євреї у якийсь момент не зможуть відповісти на запитання: хто є єврей і що це означає?

Тож настав час плекати нову еліту країни. Еліту, для якої патріотизм є глибоко укоріненим і сильним від тісного зв’язку з історією і культурою свого народу.

Еліту, гідність якої базується на глибокій повазі і любові до друзів, на розумінні потреб як найсильніших, так і найслабших ланок суспільства і на прагненні допомогти найслабшим, щоб зробити сильнішою усю громаду.

Еліту, непереможність якої стоїть на глибокій любові до свого і відкритості до досвіду найкращого з філософії, історії, культури, підприємництва та винахідливості світових практиків.

Аби реалізувати цю мету, Ерез Ешель понад 15 років тому вирішив створити таку систему виховання еліти. Вивчаючи досвід Оксфорду, Кембриджу, і того, що робить Британію навіть у пост-модерному сенсі імперією і лідером, Ерез Ешель прийшов до моделі створення академії лідерства –  програми для 17-18-річних неокріпших, але спраглих до пізнання себе юнаків і юначок, які зроблять Ізраїль однією з найважливіших економік у світі. Однією з найвпливовіших країн у світі. Однію з найсильніших у світі армій. І країни з непереможним духом оптимізму, котра готова до викликів планети 21го сторіччя. Як йому це вдалося?

Хто ми є

Місія академій лідерства –  сприяти побудові незалежної, зі стержнем власної гідності, людини. Ставитись до дітей, як до незалежних суверенних особистостей.

Продемонструвати дітям, що лідерство – це коли Ти стаєш більшим за те, яким ти думаєш, що є. Впевненим у власних силах. Викладачі повсякчасно наголошують, що не є розумнішими за своїх учнів, але володіють більшим досвідом, і налаштовують студентів на три речі: досконалість (якщо бути, то бути досконалим, найкращим у тому, що обрав), щастя, яке напряму пов’язане з оптимізмом, та любов до країни.

Тут професори запитують дітей: хто Ти? Хто Ти для Твоєї родини? Для себе? Для країни? Що означає прожити хороше життя?

В Україні до років 30, рідко хто в принципі задумується над цими запитанням, а єврейські юнаки та юначки з академій лідерства інвестують рік між школою і армією у себе. У пошук відповідей на ці запитання. Подивитись в очі власній персональній істоії – це і є створити історію власного змістовного життя. Хто я? Не те, що мої батьки розказали мені про мене, але що я відчуваю про себе?

А ще в цих академіях дітей вчать задавати собі запитання: про що говорять мої дії?  Діти пізнають себе та світ найкраще не на словах, а в дії. Академії докладають колосальних  зусиль до таких речей, як служіння спільноті, через волонтерство для старших, бідних, немічних, самотніх чи діток з обмеженими можливостями. Ці діти вчаться жити заради інших.

20 років тому, на старті проекту, вчителям доводилось переконувати батьків дозволити дітям вступити до академії.  Ізраїльські батьки, як і в Україні, поспішають наблизити момент отримання диплому своїм чадом, часто не задумуючись, чи цей диплом власне зробить їх дитину щасливою. Але згодом ситуація змінилась. Сьогодні на 50-70 місць в академіях претендують понад 1000 кандидатів.

Коли запитуєш дітей, чому вони сюди приїжджають, чому  "втрачають" за мірками українського суспільства цілий рік, вони відповідають: звичайна школа не дала нічого, що допомогло б зрозуміти, в чому сенс життя. Школа – це зона комфорту. Академія – це там, де стаються дива.

Заради надії

В академіях лідерства в Ізраїлі молоді люди знайомляться з політичною філософією –  від Платона та Арістореля  до сучасників. Вони дізнаються про міжнародні відносини. Про проблеми регіону. Про демократію та віру. Про медіа. Про політику та суспільствознавство.

Вони читають і осмислюють тексти. Кожні чотири-п’ять тижнів вони подорожують країною, розмовляють з політиками, чиновниками, експертами, вони задають запитання. Вони думають. Вони кидають виклик. Вони закохуються у процес навчання.

Перед виборами, політики приходять, щоб поспілкуватись зі студентами саме з академій лідерства. Не задля хизування, а для того, щоб повчитись у цих дітей і отримати у них надію.

Академії працюють у великих містах і в, за українськими мірками, маленьких містечках та селах. Деякі з них складаються з дітей переважно із привілейованих родин, а декотрі – навпаки підтягують до лідерства дітей з сімей імігрантів.

Одну з Академій лідерства, під назвою "Одні із нас", заснувала надзвичайна жінка по імені Ейнах. Програма була від початку розрахована на  "проблемних" дітей,  котрі надовго не затримувались в одній школі,  яким нічого не "світило" в Ізраїлі.  Більшість із них – із поламаних сімей, сімей неасимільованих мігрантів і з купою  проблем.

Проте Ейнах вірила: якщо дати їм шанс пізнати себе, навчитись взаємодіяти в групі, зрозуміти мету свого життя, ніщо їх не зупинить. Їх вчили, що сильніші мають підтягувати слабших, бо меншість завжди веде більшість. Що своїх не кидають, бо якщо хтось захищає твою спину  – ти на вершині.

Юнаки з цієї академії лідерства не тільки стають кращими у ізраїльській армії, але і все їх життя складається зовсім по-іншому опісля служби, чим би вони не займались.

Із усіх осередків Академії лідерства Тавор  – чи не лідер  за кількістю соціальних проектів,  які ведуть власне самі студенти.

Вони спілкуються з літніми людьми, яких треба часом просто вислухати. Студенти академії стають кураторами для дітей із вадами розвитку і щотижня по кілька годин приділяють увагу їхньому розвиткові –  від математики до мов. 17 проектів на рік. По мінімум 2 соціальних проекти на студента. Контакти з понад 300 особами поза межами  Академії щотижня.

Тут розуміють – за 10 місяців, упродовж яких триває навчання в Академії, неможливо створити лідерів, але вже відібраних лідерів можна заохотити повести за собою країну.

Керівництво з кожної з академій, при всій любові до дітей, усвідомлює, що їх клієнтом є не діти, а країна. Саме вона  є реципієнтом  цих надзвичайних, талановитих, впевнених у собі юних лідерів.

Серед тисяч випускників – генерали, власники бізнесів, міністри освіти, талановиті лікарі, юристи і менеджери. Чим би вони не займались у своєму житті –  досягненням відзнак і героїчним захистом кордонів країни у війнах, роботою у спецназі, підприємництвом, юриспруденцією, медициною чи порятунком світу в громадських організаціях –  вони всюди будуть успішні і щасливі. І у такий спосіб буде успішною держава.

Як мінімум тому, що їх життя завжди буде наповнене змістом, а відповідно їх внесок у власну родину, місто, країну –  більшим.

Ерез Ешель уперше приїхав до України наприкінці минулого року, на запрошення Бориса Ложкіна, глави Адміністрації Президента України. Там я з ним познайомилась, а далі низка подій, його виступ на Київському форумі брендингу роботодавців, і зустріч з Романом Тичківським і Лєною Кошарною та Ярославою Джонсон з WesternNIS стануть вже історією української академії лідерства.

Восени вона відчинить свої двері під Києвом.

Серед її натхненників – низка небайдужих до майбутнього України людей, котрі вірять, що досвід Ізраїлю є корисним і як ніколи прикладним для України.

Країну штормить і часто шматує зсередини. На неї намагаються вплинути ззовні, диктуючи політику чи поведінку. Остаточно її зможуть врятувати лише молоді люди, з усвідомленням глибокої української ідентичності і націленими у лідерство України у світі у майбутньому.

Ті, для кого служіння своїй країні буде таким же органічним, як дихати, народжувати дітей, і просто жити. У нас не буде проблем ні з мобілізацією, ні з демобілізацією. У нас буде набагато менше проблем з імміграцією чи прагненням перекласти відповідальність на когось іншого.

Колись Святослав Вакарчук сказав, що еліта – це 3П: порядність, професіоналізм, патріотизм. Професіоналами ці діти стануть згодом. Але патріотизмом і порядністю, служінням країні зарядяться в рамках академії, і їх внесок в розвиток Україні від цього буде незмірно більшим.  А поняття еліти в українському суспільстві радикально зміниться, сподіваюсь, назавжди.

Це буде інша країна. Незабаром.  

Наталка Попович, Український кризовий медіа центр, для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)