Общественный совет международных экспертов: кто и как будет выбирать антикоррупционных судей

1229 просмотров
Четверг, 13 сентября 2018, 12:30
Лилия Дроздик
ЧЕСТНО.Фильтруй суд!

Стартував конкурс на посади 39 суддів Вищого антикорупційного суду. 14 вересня закінчується термін, визначений для подачі документів.

На сьогодні на кожне крісло судді ВАС претендує близько двох кандидатів. Наступні півроку країна буде спостерігати за формуванням інстанції, на яку довго чекали українці, вимагали міжнародники й обіцяли політики.

Зрештою, у лютому 2019 року ВККС планує завершити конкурс й передати список обраних кандидатів на розгляд Вищої ради правосуддя, а та, у свою чергу, має рекомендувати президентові на підпис фінальний перелік майбутніх суддів.

Процедура та етапи конкурсу принципово не відрізняються від конкурсу на посади суддів Верховного Суду, який тривав майже рік з кінця 2016-го.

Новацією у формуванні Вищого антикорупційного суду є поява Громадської ради міжнародних експертів.

ГРМЕ – що це?

Громадська рада міжнародних експертів (ГРМЕ) – спеціальний допоміжний орган Вищої кваліфікаційної комісії суддів. Формується на шість років. Мета – допомоги ВККС у підготовці рішень щодо призначень антикорупційних суддів.

Члени Ради обираються строком на два роки без можливості переобрання. На відміну від Громадської ради доброчесності, яка працює на волонтерських засадах, для членів майбутньої ГРМЕ законом передбачена винагорода в розмірі посадового окладу судді Верховного Суду (наразі це 132 тисячі 150 гривень до оподаткування).

Допомагати Вищій кваліфікаційній комісії у визначенні відповідності критеріям доброчесності кандидатів до Антикорсуду допомагатимуть шість осіб, запропонованих міжнародними організаціями, з якими Україна співпрацює у сфері запобігання та протидії корупції відповідно до міжнародних договорів.

У липні ВККС оприлюднила список із 14-ти таких організацій, втім, у Комісії зазначили, що список може доповнюватися.

Кожна з міжнародних організацій може запропонувати щонайменше двох претендентів на посаду члена ГРМЕ. ВККС закликала міжнародників подати кандидатури до середини вересня, аби оперативно сформувати Раду.

ВККС із запропонованих кандидатур буде обирати шість, проте кандидатів має бути щонайменше 12.

Рішення про призначення членів Громадської ради міжнародних експертів має ухвалюватися на відкритому засіданні ВККС (однак, чи буде таке засідання транслюватись онлайн, не відомо).

ГРМЕ – хто це?

Стати членом ГРМЕ можуть громадяни України чи іноземці, які мають бездоганну ділову репутацію, високі професійні та моральні якості, суспільний авторитет, мають досвід роботи в інших країнах не менше п’яти років зі здійснення процесуального керівництва, підтримання державного обвинувачення в суді чи здійснення судочинства у справах, пов’язаних із корупцією.

Законом також передбачено, що членами Громадської ради міжнародних експертів не можуть бути призначені особи, на яких поширюється дія Закону України "Про запобігання корупції" (судді, посадові та службові особи органів прокуратури, Служби безпеки України, члени НАЗК).

Також не може бути членом ГРМЕ людина, що не відповідає спеціальним вимогам, встановленим і для самих кандидатів на посаду судді Вищого антикорупційного суду.

 

ГРМЕ – для чого це?

Громадська рада міжнародних експертів допомагатиме ВККС визначати, чи відповідають кандидати на посаду судді Вищого антикорупційного суду критеріям:

– законності джерел походження майна кандидата або членів його родини;

– відповідності рівня життя кандидата або членів його сім’ї задекларованим доходам;

– відповідності способу життя кандидата його статусу;

– наявності знань та практичних навичок для розгляду справ, віднесених до підсудності Вищого антикорупційного суду.

Формула 3+9

За результатами аналізу кандидатур щонайменше три члени Громадської ради міжнародних експертів можуть ініціювати розгляд питання про невідповідність того чи іншого кандидата вищезазначеним критеріям на спеціальному спільному засіданні ВККС та ГРМЕ.

На цьому ж засіданні більшість зі спільного складу ВККС та ГРМЕ (але при цьому щонайменше троє членів Громадської ради міжнародних експертів) мають проголосувати за відповідність кандидата критеріям. Якщо такого рішення ухвалено не було, кандидат припиняє участь у конкурсі.

Таким чином, працює формула, за якої три члени ГРМЕ можуть заблокувати участь кандидата у конкурсі, а інші три – продовжити.

Відповідно до норм закону "Про Вищий антикорупційний суд", рішення ухвалюється більшістю від спільного складу Громадської ради міжнародних експертів та Вищої кваліфікаційної комісії суддів.

Якщо спільний склад – це 22 людини, то більшість – 12, отже по три голоси від ГРМЕ та дев’ять від ВККС.

На проведення аналізу кандидатів та висловлення недовіри членам ГРМЕ відводиться вкрай мало часу. Закон встановлює, що спільне засідання ВККС та ГРМЕ має відбутися не пізніше, ніж на 30 день після оголошення результатів іспитів кандидатам.

Додатково, щонайменше три члени Громадської ради міжнародних експертів можуть ініціювати попередню співбесіду з кандидатами до проведення спеціального спільного засідання з ВККС. На такій співбесіді мають бути присутні щонайменше шість членів ВККС.

Замість висновків

Голова ВККС Сергій Козьяков неодноразово наголошував, що просив міжнародні організації подати кандидатури на членів ГРМЕ до середини вересня.

Тож очевидно, що зовсім скоро стануть відомі імена тих, хто матиме змогу не допустити до Вищого антикорупційного суду недоброчесних кандидатів. Та чи станеться так, як ми сподіваємося?

У цьому процесі чимало "але" і запитань, відповідей на які поки немає.

Серед ключових – це формат подачі членами ГРМЕ інформації про кандидатів та процедури взаємодії Громадської ради міжнародних експертів та Вищої кваліфікаційної комісії. На жаль, зазначені положення не визначені в законі й будуть прописані Комісією у своїх підзаконних документах.

Разом з тим, чимало буде залежати від складу ГРМЕ та її підходу до оцінювання кандидатів. Адже формула "3+9", по суті, дозволяє ігнорувати половину складу Ради.

Тож як на практиці запрацює Громадська рада міжнародних експертів і чи вдасться їй справді убезпечити ВАС від суддів із сумнівною репутацією, буде зрозуміло, лише коли безпосередньо розпочнеться процедура відбору.

Натомість ЧЕСНО.Фільтруй суд! аналізуватиме кандидатів та контролюватиме хід конкурсу до Вищого антикорупційного суду, а також конкурсу до Верховного Суду, який відбуватиметься паралельно.

Лілія Дроздик, керівник відділу комунікації та адвокації Центру демократії та верховенства права

Людмила Слива, юрист кампанії ЧЕСНО.Фільтруй суд!

Спеціально для УП



powered by lun.ua
Конфликт: как его предотвратить, что такое конфликтогены, практические техники решения
Конфликтная ситуация – это почва для конфликта, но не сам конфликт. (укр.)
Третий универсал – первая республика
Всего лишь через полгода после I Универсала появилась Украинская Народная Республика с собственным парламентом, правительством, военными формированиями, законами и волей к самостоятельной жизни. Тот ноябрьский вечер 1917 ознаменовал появление первой Украинской республики в ХХ веке. (укр.)
Зачем нужны реестры публичных деятелей и почему они вызывают сопротивление?
Признать Открытый реестр национальных общественных деятелей нелегальным – то же, что запретить открытые данные или запретить СМИ упоминать имена публичных людей. (укр.)
Прорыв, еще прорыв. Где взять деньги на восстановление городской инфраструктуры
Спасительная конфигурация должна выглядеть так: обоснованный тариф, помощь местного бюджета, комплексная программа модернизации за счет МФО. (укр.)
Безопасная реинтеграция Донбасса: как снова научиться доверять друг другу?
Регионы, пострадавшие от войны, должны быть включены в украинскую повестку дня. Это также будет одним из серьезных шагов по восстановлению доверия. (укр.)
Гендерная асимметрия и женское предпринимательство. Будет ли взлет в Украине?
Развитие женского предпринимательства, в том числе в АПК, может ускорить экономическое развитие всей экономики Украины. (укр.)
Хватит пилить законодательную ветвь власти
Для того, чтобы наказывать депутатов за отсутствие в зале пленарных заседаний и на комитетах, а также за неперсональное голосование, президент предлагает внести соответствующие изменения в Конституцию. (укр.)