Большая трансформация. Изменится ли качество работы министерств?

1185 просмотров
Пятница, 22 февраля 2019, 12:30
Кирилл КлименкоКирило Клименко
старший проектный менеджер (реформа государственного управления), офис реформ КМУ

Як, відомо, уряд завершує реорганізацію пілотних міністерств. Створено директорати, в яких вже працює більше 500 нових державних службовців. Що це означає на практиці?

Реформа державного управління в Україні йде повним ходом: змінюються структури, процедури, залучаються нові люди на державну службу. І це критично важливі зміни, без яких успішною європейською державою стати вкрай важко.

Ремонт державної машини розпочався з десяти пілотних міністерств. Здавалося б, як трансформація внутрішніх структур міністерств вплине на життя пересічних українців?

На перший погляд так само, як і дорога впливає на пасажира: якщо все рівно та швидко – ми її не помічаємо. Але, щойно з'являються ями, ми концентруємося лише на них.

Те саме відбувається і в системі державного управління. Коли державні органи працюють, як годинник, а громадяни отримують якісні послуги, нікого не цікавить, що там за часовий механізм всередині.

Якщо ж проблеми накопичуються, ми не знаємо до кого звернутися, внутрішня структура заплутана і відповідальних знайти важко, ми починаємо нервувати і розчаровуватися – у конкретній держустанові, у державі і реформах в цілому.

Трансформація міністерств – це насамперед формування сучасної та логічної внутрішньої структури. Адже багато років українські відомства працювали за старими моделями.

У радянські часи стратегії розвитку формувались у Москві, а всім іншим лишались виконання, контроль, нагляд та звітність. Як наслідок, українські міністерства останні 20 років переважно займались інспекціями, видачею ліцензій, управлінням державною власністю тощо.

Зараз триває зміна підходу і зосередження на стратегічних питаннях та формуванні політик, що дозволить вирішувати важливі проблеми та будувати конкурентоспроможну державу.

Наприкінці минулого року уряд схвалив нову уніфіковану модель цільової структури міністерства, що передбачає три блоки.

  1. Перший і найголовніший блок – директорати – підрозділи, відповідальні за формування державної політики, координацію та моніторинг її реалізації. Це основа міністерства.
  1. Другий блок – секретаріат. Це сукупність підрозділів, що забезпечують діяльність міністерства (бухгалтери, юристи, ІТ, служба управління персоналом, господарники тощо).
  1. І третій – підрозділи, що зараз виконують невластиві міністерствам функції – надання адміністративних послуг (дозволи, ліцензії), управління об'єктами державної власності (держпідприємства) або здійснення державного нагляду (контролю).

Одне з головних завдань трансформації – розділити формування політики і її безпосередню реалізацію. Це дозволить уникнути конфлікту інтересів та позбутися корупції, коли ті, хто створює правила, підлаштовують їх під свої потреби, а не інтереси суспільства.

На сьогодні значна кількість функцій з реалізації держполітики виконується самими міністерствами. Згодом, після змін у законодавстві, невластиві міністерствам функції зможуть перейти до відповідних інспекцій, агентств і служб. Більше того, держава взагалі зможе відмовитися чи передати частину функцій на місцевий рівень.

Наприклад, зараз Міністерство культури погоджує розміщення зовнішньої реклами на пам'ятках національного значення і навколо них, скажімо, на Дерибасівській в Одесі.

Чиновники у Києві цим, відверто кажучи, мало переймаються, а от одесити хапаються за серце. Їх реально турбує, що архітектурна перлина їхнього міста закрита жахливою рекламою.

Саме тому найкращим виходом було б делегувати відповідне право місцевій владі. Вони мають вирішувати, де можна закривати фасад рекламою, а де – ні, а також нести відповідальність за прийняті рішення.

Loading...

Нова структура міністерств запобігатиме розмиванню відповідальності. За певний напрям діяльності відповідатиме лише один підрозділ чи держслужбовець, що зведе до мінімуму "переведення стрілок". Це має підвищити якість роботи чиновників та спростити взаємодію громадян з державою.

Постанова Кабміну "Про завершення реформування структури апарату деяких міністерств" вимагає привести структуру у відповідність до уніфікованих вимог та прозвітувати про результати проведеної роботи у тримісячний строк з дня набрання нею чинності.

Термін закінчився 16 лютого 2019 року. Тож велика трансформація у восьми пілотних міністерствах нарешті завершується і робота концентруватиметься на досягненні нової якості управлінських рішень та послуг суспільству.

Нагадаю, у пілотному проекті беруть участь Міністерство аграрної політики та продовольства, Міністерство енергетики та вугільної промисловості, Мінінфраструктури, Мінкульт, МОН, МОЗ, Міністерство регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ і Міністерство соцполітики.

На Мінфін і Мін'юст, які додатково виконують функції центру уряду, вимоги щодо структури апарату поки не розповсюджуються у зв'язку з їхньою нетиповістю відносно галузевих міністерств.

Завершення реорганізації дозволить, зокрема, вирішити проблеми, які визначив аудит системи держуправління України, проведений європейськими експертами OECР/SIGMA минулого року.

Нагадаю, програма підтримки вдосконалення врядування та менеджменту (Support for Improvement in Governance and Management) – спільна ініціатива ЄС та Організації з економічного співробітництва і розвитку (ОЕСР) для допомоги країнам Центральної та Східної Європи модернізувати їхні системи держуправління та підготувати до вступу в ЄС.

Серед виявлених недоліків:

  • надмірна централізація функцій,
  • незавершеність реорганізації внутрішньої структури міністерств,
  • відсутність єдиних правил організаційного забезпечення реалізації держполітики.

Все це переобтяжує міністерства, знижує їхню здатність до якісного формування державної політики та не дозволяє усій системі держуправління бути достатньо підзвітною суспільству і зручною у користуванні.

Нова структура міністерств – це той простір, у який потрібно залучати найкращих професіоналів – лідерів змін.

Фахівці з питань реформ, які вже розпочали роботу у нових директоратах, відпрацьовують нові, сучасні та ефективні процеси держуправління. І тільки після цього пересічні громадяни зможуть відчути зміни – підвищення якості управлінських рішень, прозорість та прогнозованість державної політики, зміну у ставленні чиновника до громадян – від управління до сервісу.

Велика трансформація міністерств – основа подальших змін усієї системи держуправління, що має відповідати потребам громадян та бізнесу.

Крок за кроком держслужба стає більш ефективною, а застаріла адміністративно-командна система управління – більш сервісною та орієнтованою на людину. Ми продовжуємо спільно реформувати країну та робити зміни на краще незворотними.

Кирило Клименко, спеціально для УП



powered by lun.ua
Айда в художественный музей на Мирослава Ягоду
Искусство Ягоды выпадает из конвенционных рамок. Его произведения не просто преисполнены эсхатологических образов и христианской символики – они имеют характер визионерских прозрений. (укр.)
Как дела с реформой прокуратуры? (FAQ)
Генеральная прокуратура vs Офис генерального прокурора: аттестация прокуроров, судьба тех, "кто не прошел", и еще некоторые нюансы в контексте реформы прокуратуры. (укр.)
Увольнение, трудовые споры, профсоюзы: что предлагает новый Трудовой кодекс
Как будут увольнять и решать трудовые споры в случае принятия нового Трудового кодекса? (укр.)
Эпидемия и коррупция – взрывоопасная смесь!
Летом 1829 в Севастополе был установлен карантин против чумы, которому были подвергнуты все его жители без разбора. Вследствие карантина наступил голод, пышно расцвели спекуляция, злоупотребления флотских интендантов и коррупция в среде чиновников. (укр.)
Финуслуги в смартфоне. Какие платежные новации подготовил Нацбанк
В конце января Национальный банк обнародовал проект закона о платежных услугах. Какие возможности он предоставит украинцам? (укр.)
Ликвидация Верховного Суда Украины неконституционна: что теперь будет с судебной системой?
Разбираемся с Верховным Судом Украины, новым Верховным Судом и решением Конституционного Суда Украины. (укр.)
Почему последние успехи СБУ – неуместный пиар?
Сочетание СБУ функций контрразведки и следствия создает условия для злоупотреблений и влияет на эффективность. (укр.)
Какой может быть профильная школа: опыт Европы и перспективы Украины
Министерство образования и науки годами разрабатывает современные альтернативы, но неизменно сталкивается с сопротивлением политических популистов и самых педагогов, которые боятся изменений – во многом под влиянием тех же популистов. (укр.)