Хто нас ще більше "децентралізує"?

Понеділок, 22 лютого 2010, 12:57

За 19 років Незалежності українська економіка стала набагато централізованішою ніж, навіть, була радянська

Можна скільки завгодно і дуже модно говорити про "розвиток місцевого самоврядування", організовувати на цю тему безліч науково-практичних конференцій, семінарів, круглих столів, навіть слухань у Верховній Раді, але без відповідного бюджетного забезпечення місцевих громад все це - лише пусті слова та імітація турботи.

А в реальному житті за межами столиці, вся Україна вже давно єдина - єдина у спільності проблеми місцевих громад: відсутність у місцевих бюджетах коштів на виконання елементарних господарських функцій, від комунальних до гуманітарних.

При цьому, з вуст головних політиків і політичних сил нескінченним потоком ллється словесна турбота і не менш словесні обіцянки "розвитку місцевого самоврядування". А що у дійсності? У дійсності - прямо протилежна словам, стабільна щорічна централізація бюджетної системи країни, яка вже перевищила "норми" найжорсткіших диктатур і монархій у світовій історії.

Розвиток місцевого самоврядування залежить не від частоти і масштабів розмов на цю тему, а лише від одного-єдиного конкретного економічного показника, який формує уряд і парламент законом про держбюджет. Ним є - міжбюджетне співвідношення розподілу зведеного бюджету між державним (центральним) бюджетом та місцевими бюджетами.

У дійсності правдою є те, що за роки незалежності в Україні прослідковується чітка тенденція надмірної централізації бюджетного регулювання - рукотворна політика всіх українських урядів, незалежно від їх політичних назв і кольорів. Перевершили навіть радянський централізм.

Про це свідчить таблиця, сформована за фактологічними даними прийнятих бюджетів:

Таблиця. Динаміка структури бюджетної системи України

Частка у
з
веденому
бюджеті, %

1990

1995

1999

2004

2006

2008

2010
проект
бюджету

Державний
(центральний)
бюджет

51,7

61,1

70,7

72

72,6

77,8

79

Місцеві бюджети

48,3

38,9

29,3

28

27,4

22,2

21

Дані: Госкомстат СССР (за 1990рік), Держкомстат України

Тенденція надмірної централізації економіки, яку творить наша політична "еліта", прямо суперечить вимогам як становлення ринкових відносин, так і розвитку місцевого самоврядування.

Звичайно ж, нестачу законодавчого бюджетного фінансування на місцях дуже "вигідно" поправляти з центру в ручному режимі на власний розсуд - чудове поле для хабарництва і корупції, з одного боку, а з іншого - дієвий інструмент контролю над місцевою владою, узалежнення її від царя (цариці) при центральному бюджеті.

Тому, завдання реальної децентралізації бюджетної системи має визначальне значення для розвитку місцевого самоврядування в Україні.

Чим більше повноважень і ресурсів в центрі, тим менше їх на місцях, а це зводить нанівець всі зусилля самоврядування. Не допоможе в такому випадку і адміністративна реформа, якщо вона не підкріплена зміною принципів міжбюджетного розподілу.

Цікаво, як нова стара влада ще більше "децентралізує" національну економіку, у дійсності.

Андрій Новак, кандидат економічних наук, для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Коли державні банки зможуть продавати проблемні кредити без проблем?

Скільки коштує створити сучасну оперу та за рахунок чого існують незалежні театри?

Росія заплатить за війну: як США зробили важливий крок до конфіскації $300 млрд  російських активів

Чому міста не зацікавлені будувати власні електростанції на своїх територіях?

Чому росте тіньовий ринок тютюнових виробів

Як Україна допомагає удосконалювати американські стандарти тактичної медицини