Крах українського лібералізму

Середа, 24 липня 2013, 11:26

Українські ідеології померли, не родившись. І лібералізм тут не виняток. Виняток – ідеологія націонал-демократії. Вона дійсно мала всі шанси потужно стати на ноги, але її вбив наш попередній "месія".

З лібералізмом справа інша – поглянувши на нього в його первинному сенсі "прагнення до свободи", можна по-новому побачити те, що відбувається зараз в Україні.

І навіть спробувати зрозуміти, чому в нас останнім часом так страждають молоді дівчата. Так, це теж наслідок наших спотворених уявлень про свободу. Ґвалтувати і вбивати – це ж круто! Правда?

Що таке лібералізм?

Ідеологія – поняття нове, якихось 200 років тому політики успішно обходилися і без неї. Політичними партіями тоді називали різні групи наближених до монарха людей – його фаворитів, а "ідеологами" Наполеон Бонапарт принизливо звав своїх придворних філософів.

В ті часи державні мужі керувалися одним лише правом сили, а вся їхня "ідеологія" зводилась до одного – обґрунтування справедливості цієї сили. Та й то лише тоді, коли її виявлялося замало.

Тоді владики намагалися переконати народ, що все-одно мають право ним керувати, бо наставлені самим Богом!

Цьому служила релігія, що захищала все те ж право сили, тільки тепер вже "з відстрочкою і чужими руками". "Будьте смиренні, інакше Вас покарають Боги!".

Потреба ж в якомусь ідеологічному, в сучасному розумінні цього слова, обґрунтуванні права на владу виникла тоді, коли всупереч цьому праву сили в середовищі народу стала зароджуватися ідея його свободи. Чи то – внаслідок впливу християнства, чи то –  наперекір йому.

Але справді політичним цей процес став тоді, коли до усіх його учасників – правителів, простого люду й інтелектуалів, додалася нова сила – новонароджений клас буржуазії, яка накопичивши кошти, не схотіла далі коритися свавіллю королів. Тим більше, що ті своєю поведінкою дуже часто самі ставили під сумнів ідею свого "божественного" походження.

Це й стало чи не основною причиною Французької революції 1789 року. Франція кінця 18-го століття взагалі надто вже була схожою на сучасну Україну. Король (президент) безумно тратив гроші, не міг звести бюджет докупи і вимагав від новонароджених капіталістів все нових і нових податей на своє розкішне життя. Нічого не нагадує, ні?

Однак, що цікаво – буржуазія не захотіла сама вступати з ним у відкрите протистояння – жар завжди краще загрібати чужими руками. А тому й використала для своїх цілей невдоволення народних мас і ідеї філософів епохи Просвітництва.

"Свобода, Рівність, Братерство!" – ці лозунги набули цілком конкретного юридичного звучання вже після революції, оформившись у Кодекс Наполеона. З незначними доповненнями в законодавстві Франції ним користуються і донині. А по-великому рахунку – так з’явилася Конвенція з прав людини.

І все би нічого, от тільки виявилося, що в кого грошей побільше, в того й прав теж більше. Так в ідеології лібералізму "Свободу і Рівність" залишили, а от "Братство" – викинули. "Ситий голодному не брат!".

Однак ідеологія західного лібералізму ще й досі залишається чи не найпрогресивнішою ідеологією з усіх можливих. Усюди, лиш не в Україні.

Лібералізм і Україна

А в Україні не все так просто. Знекровлена монгольською навалою, вона відроджувалася поволі, через Галицько-Волинське князівство та наступний 300-літній розвиток в складі Великої Литви.

Зачатки сучасної української ментальності слід шукати саме там – бо те, що існувало до цього часу, з більшим правом слід вважати таки давньоруською, а не українською історією.

Це закономірно – нації виникають там, де руйнуються попередні патріархально-родові відносини. І якщо в західній Європі їх зруйнував новонароджений капіталістичний устрій, то в Україні їх знищила сама історія.

Однак це ще не все – для формування нації потрібно виникнення нової ідентичності, яка замінює собою попереднє відчуття приналежності до свого роду.

Тому як нація українці стали формуватися ще пізніше – тоді, коли стали усвідомлювати цю свою приналежність – починаючи від перших братських шкіл на заході, у Львові, наступних реформ Петра Могили у центрі – і до загальної грамотності населення за часів Мазепи на сході.

Так поняття "свободи" стало характерною ознакою освіченого народу, зумовивши наступні народні виступи проти поневолення і гніту.

От тільки, на жаль, не буває свободи самої по собі і не буває свободи абсолютної. Свобода завжди обмежена двома чинниками – законами природи, яка для українця завжди асоціювалася з жіночим архетипом, і законами суспільства, які і далі залишалися патріархально-чоловічими.

А тому в подальшому історичному житті українського народу стали паралельно існувати дві різних свободи. Одна з них – надана самою природою і обмежена тільки її законами, і друга – обмежена людськими-чоловічими устоями суспільства.

Подібне протиріччя між цими "свободами" породило розкол суспільства на полярні категорії. На "обраних гетьманів" і "простий люд". На жінок і чоловіків. На козаків і "гречкосіїв". І, на жаль, ментально поєднати їх українцям так і не вдалося – все це стало існувати одночасно і дивно.

Як-от те, що жінок на Січ не допускали, але самі козаки нерідко мали сім’ї і вряди-годи поверталися до них, розриваючись між козацькою вольницею і "неволею" подружніх відносин.

Це "двозначне" ставлення до жінок відбилося і на ставленні до України, так як в народній традиції вона теж асоціювалася з жіночим образом.

А далі – гірше. Чоловіки, яких виховали жінки, адже їхні батьки були на Січі, не могли сепаруватися від матері, а тому й стали зневажати всіх інших жінок, нездатних дорівнятися до її ідеалізованого образу.

І потрапивши в тенета власного інфантилізму, вже не мали шансів стати повноцінними мужчинами, здатними свідомо відстоювати власну точку зору, власні ідеали і власне кохання.

А несвідомо повстаючи проти цього ідеалізованого образу матері, заодно стали нищити й Україну – через сприйняття її у вигляді такого ж жіночо-материнського архетипу.

Тобто якщо повноцінний зрілий мужчина сприймає жінку як кохану, ровесницю-подругу чи як рівного собі партнера, то інфантильний – як владну матір, звільнитися від якої можна тільки шляхом її руйнації.

І це автоматично переноситься і на будь-що інше, пов’язане з цим жіночим архетипом – на мову, природу, країну, культуру.

Однак не будемо виправдовувати одних лише жінок. Цей парад "безвольних гетьманів", яких ми сповна побачили 1918-го року, зупинила нова реальність – з її колективізацією, голодоморами і наступною індустріалізацією.

Знищивши останні залишки патріархально-родових відносин, більшовики спинили і процес творення нової, національної ідентичності; заборонили релігію.

Так пошуки сил, здатних захистити від втрати ідентичності, були штучно спрямованими в нове, диктаторське русло. Новим "батьком" для усіх тепер став верховний вождь всіх народів, сонцесяйний Сталін.

В нього просто зобов’язаною була закохатися кожна жінка. А чоловіки – скоритися і наслідувати. Всі мали вірити в його могутність і непогрішну справедливість.

Так виникло третє уявлення про Свободу – як про те, що відповідає волі, моральним устоям і вподобанням верховного вождя. І про несвободу як про те, що цьому суперечить.

Уявлення, що захопило багатьох – адже важче повстати проти батька, ніж знову почати нищити "матір-Україну". Що особливо помітним стало там, де раніше існувало козацтво.

Тепер же, коли процес творення нової української ідентичності знову штучно був спрямованим у зворотному напрямку, все це повторилося вдруге.

Тому за останні три роки всі злочини проти жінок сталися саме в тій південно-східній частині України, яка, не прийнявши ідеї української державності, іноді відверто ненавидить все українське.

І здійснюють їх якраз ті "мужчини", які зневаживши давній дух козацької вольності, нової ідентичності так і не відшукали. А тому мужчинами так і не стали.

Тож насправді зараз, на щастя, гине лише останній пострадянський покруч наших уявлень про свободу.

А справжня свобода буде жити й далі. Якщо тільки ми самі її не вб’ємо. Якщо зможемо виховати нових, сильних чоловіків, здатних жити в гармонії зі своїми предковічними жіночими архетипами.

Ігор Лубківський, для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Убивчий популізм: що не так з тарифною політикою у водопровідній галузі

Як Данія інвестує в успіх України

Наслідки "яєчного скандалу": як минув перший рік роботи Антикорупційної ради при Міноборони

ДІЯ на експорт. Чим український GovTech приваблює закордонних партнерів

Справедливість, що шкодить. Які наслідки матиме рішення про "покарання" українців за кордоном

Коли запрацює еАкциз в Україні