Він та вона: поле битви – Facebook

Четвер, 02 серпня 2018, 13:00

Офіційно політична кампанія довкола виборів президента ще не почалася. Неформально її відкрила Юлія Тимошенко – презентацією свого "Нового курсу".

Серед інших потенційних топ-5 кандидатів так гучно про свої плани балотуватися не заявляв ще ніхто.

Утім, боротьба за розуми, серця та голоси почалася вже цієї весни – у травні. Принаймні, тоді чинний глава держави Петро Порошенко та його опонент Юлія Тимошенко почали активно збирати прихильників у Facebook.

Якщо подивитися на аналітику проекту SocialBakers, який досліджує соціальні мережі, в обох помічаєш різкий стрибок кількості підписувачів на їхні профілі у Facebook.

Для порівняння треба згадати, що станом на початок 2017 року в Петра Порошенка було більше 560 тисяч підписувачів, а в Юлії Тимошенко – 125,5 тисячі.

 

Від 6 травня, вочевидь, менеджери сторінки Тимошенко запустили активну рекламу профілю у Facebook. Після періоду органічного росту, по кількасот нових підписувачів за тиждень, – різке зростання майже втричі менше, ніж за місяць.

Судячи з тенденції графіку, кошти в кампанію продовжують вкладати. Не виключено, що для збільшення охоплення сторінки можуть використовуватися і боти, які також працюватимуть у коментарях топ-видань та інших популярних FB-дописувачів.

 

Сторінка Петра Порошенка, вірогідно, відреагувала на активність конкурентки. Старт стрімкого залучення користувачів почався в другій половині травня, десь через два тижні після Тимошенко.

Лише за липень на президента підписалося 234 тисячі нових користувачів, на лідерку "Батьківщини" – трохи менше, 207 тисяч.

Для порівняння – дані щодо профілю Бориса Колесникова, також поміченого в інвестиціях щодо PR на Facebook. Від лютого тут приріст склав лише 40 тисяч – на стрибках графіка видно, коли вкладалися кошти в рекламу.

 

Ключові меседжі

Нещодавно Facebook зробив прозорішими правила політичної реклами. Відтепер можна подивитися, як рекламує себе та чи інша сторінка. Нижче про те, які оголошення політики оплачують для показу користувачам з України.

Петро Порошенко

Президент України станом на кінець липня рекламує свій профіль такими слоганами:

 

– Наш Олександр Усик став абсолютним чемпіоном світу. Долучайся до перемог!

– Підтримай вступ України до НАТО. Тисни лайк!

– Офіційна сторінка Президента України. Приєднуйтесь!

– Крим – це Україна! Погоджуєшся? Тисни лайк!

– Молимося за Україну та Єдину Помісну Православну Церкву. Приєднуйся!

– Пишаємося нашими мужніми воїнами!

– Ненавидиш корупцію? Тисни лайк!

– Українська армія – найкраща. Згоден? Тисни лайк!

 

Усі вони, за винятком "золотого батона", оформлені у фірмовому стилі сторінки глави держави з жовто-блакитними текстовими полями.

Судячи з меседжів, головною стратегією залучення користувачів є використання патріотичних почуттів.

Вони активно використовують поточні тренди соцмереж (як-от з Усиком), а також грамотно націлені на різні цільові підгрупи серед умовної спільноти "патріотів", як-от:

– Прихильники євроатлантичної інтеграції.

– Консервативно налаштовані прихильники єдиної помісної церкви.

– Активні "вболівальники" за Збройні сили України.

Загалом повідомлення сформульовані узагальнено-проукраїнськи: тобто з ними складно не погодитися потенційному виборцеві Порошенка.

Юлія Тимошенко

Юлія Тимошенко натомість має не лише обтічно-узагальнені меседжі, але й нариси політичної програми. Зокрема, сторінка жінки-політика рекламується з такими повідомленнями:

 

– У новій Україні суди стануть незалежними від влади! Хочеш цього? Став лайк!

– Ми всі втомилися від хаосу і безправ’я. Але шлях до справедливості є! Приєднуйся!

– Дбати про довкілля має не тільки держава, а й кожен із нас! Згоден? Став лайк!

– Якщо ти за перемогу України – тисни лайк!

– Екологія – не другорядне питання. Чисте довкілля – це якість життя! Згоден? Став лайк!

– Газотранспортну систему не можна продавати! Згодні? Ставте лайк!

– Головне завдання нової влади – зробити кожного українця заможним і щасливим. Став лайк!

– Україна – абсолютно європейська держава, а ми – європейці! Підтримуєш? Став лайк!

– Підтримайте нашу ініціативу щодо зниження тарифів. Тисніть лайк!

– Подільській міст потрібно добудувати якнайшвидше! Згодні? Тисніть ЛАЙК!

– Вимагаю розслідувати злочини проти людей, які втратили кошти. Підтримайте! Ставте лайк!

– Бути українцем – це круто! Пишаєшся Україною? Став лайк!

– Вважаєш, що тарифи на послуги ЖКГ непосильні та несправедливі? Став ЛАЙК!

 

Крім того, рекламується відео з презентації "Нового курсу" з такою підводкою:

"Цей ролик – про те, що час прийшов. Ми самі мусимо навести лад у своєму домі. Я впевнена, що "Новий курс" ліквідує стару систему та поверне країну людям. Ми створимо сильну економіку, і це дозволить нам більше не шукати щастя по інших світах, а жити і працювати в себе вдома. Україна стане успішною європейською державою. Україна зможе. І ми з вами зможемо!".

З фірмовим стилем у соцмедіа-менеджерів Тимошенко дещо гірше, ніж у команди президента: стрибають шрифти, кольори текстових полів, сутність зображень.

Політичні меседжі в лідерки "Батьківщини" продумані ретельніше: окрім традиційних популістичних заяв про зниження тарифів є приваблива для киян ідея добудови Подільсько-Воскресенського мосту, а також протидія "продажу" газотранспортної системи.

Зазначимо, що в планах уряду є залучення інвестицій у ГТС зі збереженням контрольного пакету в держави, тож що саме мається на увазі під "продажем" – свідома маніпуляція чи непрофесіоналізм – залишається питанням.

Facebook не місце для дискусій

Судячи з поточного стану сторінок Порошенко і Тимошенко, їхні кампанії використовуватимуть Facebook переважно як ще один майданчик для реклами, на кшталт digital-білборду.

Зусиль щодо активізації суспільної дискусії, розбудови низової мережі активності чи напрацювання політичних альтернатив не помітно.

Сумнівно також і те, що ці штаби використовуватимуть соцмережеві сторінки для отримання фідбеку від виборців або ж для фандрейзингу.

Утім, варто пам'ятати, що Facebook став величезним кривим дзеркалом, яке здатне дуже швидко перетворювати окремі заяви на скандали.

Онлайн-відкритість політиків має зробити їхні кампанії більш прозорими, підзвітними та доступними виборцям. Поки що ж для українських топ-політиків, схоже, це просто більш просунута версія телевізора.

Леся Шевченко, президент фундації "Відкрите суспільство"

Спеціально для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

ДІЯ на експорт. Чим український GovTech приваблює закордонних партнерів

Справедливість, що шкодить. Які наслідки матиме рішення про "покарання" українців за кордоном

Коли запрацює еАкциз в Україні

Що наші діти дивляться на YouTube українською?

Чому "клуб білого бізнесу" - дуже погана ініціатива?

"Ти цілий день живеш його життям": повсякдення доглядальниць за пораненими ветеранами