Він та вона: поле битви – Facebook

1541 перегляд
Четвер, 02 серпня 2018, 13:00
Леся ШевченкоЛеся Шевченко
президент фундації "Відкрите суспільство"

Офіційно політична кампанія довкола виборів президента ще не почалася. Неформально її відкрила Юлія Тимошенко – презентацією свого "Нового курсу".

Серед інших потенційних топ-5 кандидатів так гучно про свої плани балотуватися не заявляв ще ніхто.

Утім, боротьба за розуми, серця та голоси почалася вже цієї весни – у травні. Принаймні, тоді чинний глава держави Петро Порошенко та його опонент Юлія Тимошенко почали активно збирати прихильників у Facebook.

Якщо подивитися на аналітику проекту SocialBakers, який досліджує соціальні мережі, в обох помічаєш різкий стрибок кількості підписувачів на їхні профілі у Facebook.

Для порівняння треба згадати, що станом на початок 2017 року в Петра Порошенка було більше 560 тисяч підписувачів, а в Юлії Тимошенко – 125,5 тисячі.

 

Від 6 травня, вочевидь, менеджери сторінки Тимошенко запустили активну рекламу профілю у Facebook. Після періоду органічного росту, по кількасот нових підписувачів за тиждень, – різке зростання майже втричі менше, ніж за місяць.

Судячи з тенденції графіку, кошти в кампанію продовжують вкладати. Не виключено, що для збільшення охоплення сторінки можуть використовуватися і боти, які також працюватимуть у коментарях топ-видань та інших популярних FB-дописувачів.

 

Сторінка Петра Порошенка, вірогідно, відреагувала на активність конкурентки. Старт стрімкого залучення користувачів почався в другій половині травня, десь через два тижні після Тимошенко.

Лише за липень на президента підписалося 234 тисячі нових користувачів, на лідерку "Батьківщини" – трохи менше, 207 тисяч.

Для порівняння – дані щодо профілю Бориса Колесникова, також поміченого в інвестиціях щодо PR на Facebook. Від лютого тут приріст склав лише 40 тисяч – на стрибках графіка видно, коли вкладалися кошти в рекламу.

 

Ключові меседжі

Нещодавно Facebook зробив прозорішими правила політичної реклами. Відтепер можна подивитися, як рекламує себе та чи інша сторінка. Нижче про те, які оголошення політики оплачують для показу користувачам з України.

Петро Порошенко

Президент України станом на кінець липня рекламує свій профіль такими слоганами:

 

– Наш Олександр Усик став абсолютним чемпіоном світу. Долучайся до перемог!

– Підтримай вступ України до НАТО. Тисни лайк!

– Офіційна сторінка Президента України. Приєднуйтесь!

– Крим – це Україна! Погоджуєшся? Тисни лайк!

– Молимося за Україну та Єдину Помісну Православну Церкву. Приєднуйся!

– Пишаємося нашими мужніми воїнами!

– Ненавидиш корупцію? Тисни лайк!

– Українська армія – найкраща. Згоден? Тисни лайк!

 

Усі вони, за винятком "золотого батона", оформлені у фірмовому стилі сторінки глави держави з жовто-блакитними текстовими полями.

Судячи з меседжів, головною стратегією залучення користувачів є використання патріотичних почуттів.

Вони активно використовують поточні тренди соцмереж (як-от з Усиком), а також грамотно націлені на різні цільові підгрупи серед умовної спільноти "патріотів", як-от:

– Прихильники євроатлантичної інтеграції.

– Консервативно налаштовані прихильники єдиної помісної церкви.

– Активні "вболівальники" за Збройні сили України.

Загалом повідомлення сформульовані узагальнено-проукраїнськи: тобто з ними складно не погодитися потенційному виборцеві Порошенка.

Юлія Тимошенко

Юлія Тимошенко натомість має не лише обтічно-узагальнені меседжі, але й нариси політичної програми. Зокрема, сторінка жінки-політика рекламується з такими повідомленнями:

 

– У новій Україні суди стануть незалежними від влади! Хочеш цього? Став лайк!

– Ми всі втомилися від хаосу і безправ’я. Але шлях до справедливості є! Приєднуйся!

– Дбати про довкілля має не тільки держава, а й кожен із нас! Згоден? Став лайк!

– Якщо ти за перемогу України – тисни лайк!

– Екологія – не другорядне питання. Чисте довкілля – це якість життя! Згоден? Став лайк!

– Газотранспортну систему не можна продавати! Згодні? Ставте лайк!

– Головне завдання нової влади – зробити кожного українця заможним і щасливим. Став лайк!

– Україна – абсолютно європейська держава, а ми – європейці! Підтримуєш? Став лайк!

– Підтримайте нашу ініціативу щодо зниження тарифів. Тисніть лайк!

– Подільській міст потрібно добудувати якнайшвидше! Згодні? Тисніть ЛАЙК!

– Вимагаю розслідувати злочини проти людей, які втратили кошти. Підтримайте! Ставте лайк!

– Бути українцем – це круто! Пишаєшся Україною? Став лайк!

– Вважаєш, що тарифи на послуги ЖКГ непосильні та несправедливі? Став ЛАЙК!

 

Крім того, рекламується відео з презентації "Нового курсу" з такою підводкою:

"Цей ролик – про те, що час прийшов. Ми самі мусимо навести лад у своєму домі. Я впевнена, що "Новий курс" ліквідує стару систему та поверне країну людям. Ми створимо сильну економіку, і це дозволить нам більше не шукати щастя по інших світах, а жити і працювати в себе вдома. Україна стане успішною європейською державою. Україна зможе. І ми з вами зможемо!".

З фірмовим стилем у соцмедіа-менеджерів Тимошенко дещо гірше, ніж у команди президента: стрибають шрифти, кольори текстових полів, сутність зображень.

Політичні меседжі в лідерки "Батьківщини" продумані ретельніше: окрім традиційних популістичних заяв про зниження тарифів є приваблива для киян ідея добудови Подільсько-Воскресенського мосту, а також протидія "продажу" газотранспортної системи.

Зазначимо, що в планах уряду є залучення інвестицій у ГТС зі збереженням контрольного пакету в держави, тож що саме мається на увазі під "продажем" – свідома маніпуляція чи непрофесіоналізм – залишається питанням.

Facebook не місце для дискусій

Судячи з поточного стану сторінок Порошенко і Тимошенко, їхні кампанії використовуватимуть Facebook переважно як ще один майданчик для реклами, на кшталт digital-білборду.

Зусиль щодо активізації суспільної дискусії, розбудови низової мережі активності чи напрацювання політичних альтернатив не помітно.

Сумнівно також і те, що ці штаби використовуватимуть соцмережеві сторінки для отримання фідбеку від виборців або ж для фандрейзингу.

Утім, варто пам'ятати, що Facebook став величезним кривим дзеркалом, яке здатне дуже швидко перетворювати окремі заяви на скандали.

Онлайн-відкритість політиків має зробити їхні кампанії більш прозорими, підзвітними та доступними виборцям. Поки що ж для українських топ-політиків, схоже, це просто більш просунута версія телевізора.

Леся Шевченко, президент фундації "Відкрите суспільство"

Спеціально для УП

powered by lun.ua
powered by lun.ua
Неефективність витрат "Укрпошти": міф чи реальність?
Нам дорікають, що "Укрпошта" повинна не відстоювати справедливу оплату своїх послуг, а починати економити з себе. Ми так і робимо.
Подвійне сито, або Чому потрібна двотурова мажоритарка
Яким бути новому українському парламентаризму – це питання фахової дискусії. Я схиляюся до двопалатного парламенту.
Третя спроба: чи стане перевірка транспорту в Україні схожою на європейську
Нова редакція урядового закону про перевірку транспортних засобів спирається на норми ЄС, але дещо дивно трактує частину з них. Запропоновані норми часто більш жорсткі, аніж ті, що діють в Євросоюзі.
Як розподіл газу став клондайком збитків
Виробничо-технологічні потреби вважають клондайком газорозподільних компаній. Насправді ж вони є головним джерелом збитків для всієї галузі впродовж останніх років.
Нас уперто не чують! Чому тисячі українців залишилися без доступу до життєвоважливих ліків
У країні досі немає реєстрів пацієнтів та списку необхідних їм ліків, немає електронних рецептів, а в самому Нацпереліку так і не з’явилися додаткові необхідні пацієнтам препарати.
Китай у фокусі української торговельної політики
Уряд докладає максимум зусиль до розвитку стосунків з Китаєм. У торговельній політиці цей ринок залишається у "фокусі".
Як голосувала Америка: репортаж із виборчої дільниці
Для американців важливо показати, що, незалежно від того, за кого саме вони віддали голос, вони виконали свій громадянський обов'язок. Цьогорічні вибори особливо важливі, адже це перша політична подія після президентських виборів.