Чи світить Труханову покарання за аферу з "Європейською мерією"?

1352 перегляди
П'ятниця, 22 березня 2019, 16:30
Олена ЩербанОлена Щербан
юрист і заступниця виконавчого директора Центру протидії корупції

З появою шансу на реальні вироки за корупцію в Україні – йдеться про запуск процесу з формування антикорупційного суду – ми стаємо свідками того, хто з корупціонерів має достатній вплив та ресурси, щоб уникнути покарання.

Справа мера Одеси Геннадія Труханова може стати першим випадком, коли буквально спійманим за руку крадіям суд дозволить легально користуватися корупційною схемою.

Малиновський суд Одеси з жовтня 2018 року розглядає  обвинувачення щодо Труханова та спільників у схемі, де одеситів збиралися нагріти на цілих 185 млн грн.

З початку 2019 судовий розгляд справи набрав небаченої в українських судах швидкості. Судді Черевко, Передерко та Корой відкладають усі інші засідання, аби якнайшвидше розглянути кейс одеського мера.

За 12 робочих днів судді пройшли 67 томів письмових доказів і за 8 днів 75 свідків зі 110.

Спеціально для цього процесу збори суддів Малиновського суду Одеси вирішили не розподіляти на згаданих суддів справи з 15 листопада 2018 до 15 квітня. Це в той час, коли лише за два місяці з цього року до Малиновського суду надійшло 1708 судових справ.

Усе для того, щоб встигнути розглянути справу мера Одеси до створення антикорупційного суду.

Юристи Центру протидії корупції відвідали всі відкриті засідання та оцінили докази обвинувачення.

 Афера під соусом "Європейської мерії"

Аби освоїти бюджетні кошти, фігуранти вигадали історію про "Європейську мерію" для всіх чиновників міста.  

Для наживи кращим варіантом стало придбання двох будівель за 4,2 млн грн і продаж їх міськраді вже за 185 млн грн. "Схемщики" не посоромилися витратити ще 226 млн грн на ремонт.

На сесії міської ради Труханов особисто сказав, що вони давно шукали будівлю для розміщення всіх органів мерії.

Насправді все було інакше: думати, скільки людей треба розмістити в приміщеннях, почали лише за три місяці до рішення міськради. Нікого не хвилювало, що всі чиновники не помістяться в "Європейській мерії". За держбуднормами будівлі "Краяну" площею 14,4 тис м.кв. замалі для всіх 1700 чиновників мерії і не пристосовані для офісів взагалі.

Ідея ж "Європейської мерії" обмежувалася макетом і презентацією, щоб якось пояснити витрати у 185 млн грн.

Сума в 500 дол США за 1 м.кв. будівлі незадовільного стану з видом на кладовище влаштувала схемщиків. Чиновники не намагалися знизити ціну. Хоча продавалися кращі об'єкти вартістю від 200 дол за 1 м.кв. Департамент, очолюваний спільником Труханова Олексієм Спектором, знав про це.

Детективи НАБУ вилучили в Департаменті звіти і висновки про оцінку дешевших об'єктів.

Дешевше побудувати нову мерію. На думку інженера Київського міжнародного університету, це коштувало б 280 млн грн.

Натомість вийшло 185 млн за розвалені будівлі і 226 млн на ремонт. І це лише для 700, замість 1700 чиновників.

Псевдооцінка будівель для прикриття

Для просування "схеми" та надання їй вигляду законності зловмисникам треба було легалізувати вартість будівлі.

Для цього залучили оцінщицю Галину Богданову, яка оцінила приміщення у 185 млн грн та вказала на цілком задовільний їхній стан.

Насправді потрібна була повна реконструкція. Інженерне, ліфтове, вентиляційне обладнання не функціонувало. Системи опалення та освітлення були відсутні або не працювали. Стіни, стеля та підлога – в тріщинах, плісняві, сколах та інших ушкодженнях.

З висновку судової експертизи будівель заводу "Краян" та рецензії Фонду держмайна оцінка Богданової неякісна, необ'єктивна та не може бути використана через мінімум 15 помилок.

Loading...

Богданова неправильно визначила вартість ремонту – 30 млн грн, бо була потрібна в рази дорожча реконструкція. Занизила об'єми необхідних ремонтних робіт. Оцінку здійснила взагалі без виїзду до будівель, взявши до уваги вибіркові фотознімки єдиного відремонтованого в будівлях кабінету арбітражного керуючого.

Натомість на сесії міськради, перед голосуванням за згоду на придбання цих приміщень, заступник та спільник мера Вугельман описав стан будівель "Краяну" як "готовы под отделку".

Але така оцінка Богданової не існувала у повному обсязі на момент ухвалення рішення міськрадою. Вона допрацьовувала документ щонайменше ще місяць. Тому депутатам на сесії такої оцінки при обґрунтуванні ціни у 185 млн грн і не надавали.

Виправдальний ремонт

Для того, щоб приховати напівзруйнований стан будівель, спільники вирішили прикрасити їх ззовні. Замінили вікна, пофарбували фасад та видалили непридатне інженерне обладнання. Це здійснювали залучені з вулиці "роботяги".

Охороняла цю роботу муніципальна варта Труханова. Фігурант Петро Загодіренко у своїх поясненнях прокурору Одеської області ще восени 2016 визнав, що цей ремонт організував він.

Цей ремонт ускладнив встановлення стану будівель на момент їх оцінки у 185 млн. І цим маніпулюють адвокати. Хоча ремонтні роботи не могли погіршити стан напівзруйнованих будівель, які потребували реконструкції з переплануванням несучих та опорних конструкцій.

Як Труханов просував схему на засіданні сесії Одеської міськради

Вирішальним моментом в реалізації схеми було голосування депутатів. Ключову роль тут зіграв мер Труханов, який наполягав на голосуванні та одразу приструнював заперечення.

Розгляд згоди на купівлю будівель "Краяну" здійснювався без обов'язкової супровідної документації: економічного обґрунтування, інвестиційного плану, оцінки стану чи вартості будівель.

Це суперечило регламенту та взагалі виключало обізнаність депутатів щодо обґрунтованості та доцільності цієї угоди.

Хоча раніше сам Труханов давав протокольне доручення провести перевірку і надати усі зібрані матеріали депутатам. Усе це підтверджується зібраними детективами доказами.

Читайте також:  

Як Одеський суд рятує Труханова від суду антикорупційного

Руїни заводу для Одеси. Докази кримінальної справи Труханова

Труханова заштормило. У яких справах НАБУ фігурує мер Одеси

Мер та його заступник Вугельман, маніпулюючи реалізацією програми прозорих офісів в Україні, за підтримки міжнародних фінустанов ввели в оману депутатів щодо можливого співфінансування витрат на "Європейську мерію" та необхідності поспішного ухвалення рішення.

Попри зауваження депутатів щодо недоцільності такої ідеї, відсутності матеріалів під проектом рішення, Труханов наполягав на необхідності переміщення органів в одну будівлю за прикладом мерій Лондона, Ньювегейна та Орландо.

Заспокоював депутатів також директор департаменту Олексій Спектор, парируючи на закиди щодо фіктивності ТОВ "Девелопмент еліт": "Никаких ограничений, что не позволяло бы выкупить (помещение), нету. Мы проверяли, все соответствует законодательству. Какая разница кто учредитель, вопрос же будет стоять о покупке помещения".

Такі обставини чітко окреслюють мету фігурантів-чиновників – заволодіння бюджетними 185 млн грн – та спільність умислу.

Перелякані свідки

Протягом восьми днів допитали 75 зі 110 свідків у справі – чиновників Одеської мерії, депутатів міської ради, експертів, довірених осіб бізнесгрупи обвинувачених та інших.

Зміст свідчень більшості з них у тому, щоб вигородити Труханова та його оточення. Здебільшого такі свідчення просто не узгоджуються з документами та дійсністю.

Частина важливих свідків взагалі відмовилася говорити, посилаючись на конституційне право не свідчити проти себе.

Це рецензент оцінки обвинуваченої Богданової – експертка Олена Побєдіна, екс-експерт Микола Ткач, ліквідатор ТОВ "ХК "Краян" – Мілена Фоменко. Представниця UAB Naster адвокатка Ганна Скорик послалася на адвокатську таємницю. Відмова свідчити попри загрозу кримінальної відповідальності вказує або на причетність до злочину, або на банальний страх.

Тим не менше, обвинувачення Труханову ґрунтуються передусім на письмових, аудіо- та відеодоказах.

Очевидно, що слідство у цій справі і не сподівалося на правдиві свідчення від оточення одеського мера. Допит цих людей радше проводиться для того, щоб продемонструвати суду невідповідність їхніх слів документам та неможливість через це враховувати їхні аргументи.

Стадія допиту свідків триватиме, але вже видно силу впливу Труханова та його партнерів на справи в Одесі.

Чи легалізує аферу одеський суд

Озвучені в процесі докази підтверджують, що обвинувачення Труханову та його спільникам більш, ніж обґрунтоване. Але на цьому фоні не відсторонений судом мер продовжує виконувати свої обов'язки, безтурботно вітає одеситок з 8 березня та дякує президенту за можливість проявити своє ставлення.

Тим часом фіктивне ТОВ "Девелопмент Еліт" не повертає Одеській міськраді 92 млн грн, з яких зняли арешт ще у квітні 2018. Це сума, на яку вже у 2018 було зменшено вартість договору, аби використати це зменшення як аргумент в суді на виправдання.

Міськрада не турбується про повернення цих коштів та не поспішає звертатися до суду по їх стягнення. Формально юристка міськради пов'язала це з відсутністю грошей на судовий збір. Схоже, Труханову було набагато простіше ініціювати витрати на 185 млн грн, ніж зараз 670 тис для повернення 92 млн.

Усі співучасники просто впевнено чекають передбачуваного для них рішення, аби продовжити "розпил" цих коштів. Для цього суду доведеться проігнорувати очевидні докази заангажованості Труханова та свідомого введення в оману депутатів і взяти до уваги версію самого мера про виняткову турботу про одеситів.

Тому справа Труханова ризикує стати страшним прецедентом, коли спіймані за руку крадії легально отримають можливість скористатися краденим.

Читайте також:

Кругова порука по-одеськи. Як і за що судили Труханова

"Урки". Як Одеса перетворюється на "кримінальну республіку"

Юристка та заступниця виконавчого директора ЦПК Олена Щербан та юрист ЦПК Віталій Цокур

Спеціально для УП



powered by lun.ua
10 перемог для пацієнтів, або "Що вона зробила, ця Супрун?"
Виявляється, можна в обов'язковому порядку змусити кожен обласний департамент охорони здоров'я викласти на сайт інформацію про наявність ліків. (рос.)
"Неконституційна НКРЕКП": як рішення суду вплине на ринок електроенергії
До врегулювання Верховною Радою правового статусу НКРЕКП, запуск ринку електричної енергії варто відкласти мінімум до 1 січня 2020 року.
Як фінансування шкіл впливає на результати ЗНО
За останній час український уряд декілька разів підвищував заробітну платню вчителям. Та чи призводять такі дії до збільшення успішності учнів?
Підтримка бізнесу з боку держави: чи можна більше?
Україні не обов'язково знижувати порівняно невисокий рівень державної допомоги, але варто оновити її структуру.
Зелене одеське море для "зеленого" міністра екології
Причини цвітіння моря в Одесі: водорості, спека, зниження солоності води і… діяльність людей. А от поява "зеленого моря" – чудовий привід повернутися до прибуткової теми "екологічних перевірок". Тим більше, що скоро лавочка закриється і чергова прибуткова артерія не буде міністру зайвою.
Післядипломна освіта лікарів: як дотримати слова перед виборцями?
Держава фінансує програму післядипломної освіти лікарів, однак чи є вона ефективною і які є альтернативи?
Справедливість як політтехнологія
Терпінню убогості й несправедливості є межа. Світова історія знає багато прикладів, коли цьому терпінню приходив край. Тоді примусово починають питати не з тих, хто створив умови для несправедливості, а з тих, хто обіцяв, але не виправив цю несправедливість. Це має знати чи принаймні здогадуватися про це нова управлінська команда на чолі з новим президентом.