Чого чекати від Антикорупційного суду

1019 переглядів
Четвер, 05 вересня 2019, 13:00
Андрій БоровикAndrii Borovyk
виконавчий директор Трансперенсі Інтернешнл Україна

Цей день ми наближали, як могли – у четвер 5-го вересня запрацював Вищий антикорупційний суд України.

Багато представників громадськості зітхне з полегшенням. Ще більше людей замруть в очікуванні бажаних результатів роботи. Але українці переважно взагалі не помітять, що щось змінилося. А дехто… причаїться, відчувши, що відтепер правила гри зміняться безповоротно. Принаймні, мають змінитися.

Що ж особливого в цьому суді, крім того, що в назві вказано на його антикорупційність?

Ми маємо судову систему з тисячами суддів, які протягом усіх років незалежності мали би боротися з корупцією та злочинністю у цій країні. А ще у нас є прокурори та слідчі.

Проте, на жаль, за останні 25 років склалося відчуття, що судова система і правоохоронні органи забули, для чого вони взагалі існують. І сподіватися на них не було сенсу. Якщо з прокуратурою є надія (вже вдруге) на очищення, то, наприклад, з поліцією ситуація значно гірша.

Саме тому і виникла ідея створення НАБУ та САП – органів, які концентруються винятково на топ-корупції. Порівняно з іншими, це невеликі правоохоронні установи. Попри нетривалий термін, уже панує така думка, що, яку б справу не розслідували НАБУ і САП, у суді вона все одно розвалиться через непрофесійність, заангажованість чи психологічну "крихкість" суддів.

Згадаємо про реформу судової системи, що була розпочата за попередньої влади.

По-перше, результати такої реформи ми могли б відчути за 5-10 років, а це надто довго в нашій ситуації.

По-друге, те, що називали реформою, насправді виявилось спробою окозамилювання.

Україна потребує зовсім іншого суду: з новими підходами до відбору, доброчесності, кваліфікації та подальшої якості роботи суддів.

Тому і виникла ідея щодо створення Антикорупційного суду, щоб, поки реформується та вичищається судова система, у нас була окрема максимально об'єктивна інстанція для розгляду справ топ-корупціонерів.

І хоча Антикорупційний суд почав приймати справи лише 5-го вересня, ми вже маємо принаймні 3 причини називати його справді особливим.

По-перше, це символ.

Наприклад, американці постійно зважають на поведінку президента США щодо тієї чи іншої особи – як він потиснув руку, чи усміхнувся співрозмовнику, яким тоном говорив. Для людей важливі такі невербальні сигнали, адже вони миттєво показують, як може змінитися їхнє життя через вчинки президента.

У випадку з Антикорсудом ідеться вже про сигнал суспільству, що справедливість у цій державі таки існує. І надія на те, що Україна може стати правовою державою, передусім – на рівні боротьби з топ-корупцією. А це вплине на наше подальше життя не менше, ніж інформація про те, чи потиснув Трамп руку Зеленському.

По-друге, судді Антикорупційного суду пройшли набагато жорсткіший відбір, ніж судді на інших рівнях.

Вперше в Україні до цього процесу були долучені міжнародні експерти, які мали ключовий вплив на прийняття рішень. До доброчесності кандидатів ставилися справді високі вимоги. Я дуже сподіваюся, що такі ж вимоги вже зовсім скоро ставитимуться і до суддів інших рівнів.

І по-третє, Антикорупційний суд – це логічна завершальна ланка у побудові антикорупційної системи в Україні.

Loading...

Попри різну якість складових систем, вона вже працює "у повному циклі".

Судді Антикорупційного суду працюватимуть з дуже складними справами. Топ-корупція так називається не лише тому, що стосується найвищих державних посадовців. Ці справи набагато складніші, ніж ті, з якими стикається щодня суддя районного суду.

За моїми спостереженнями, більшість людей від Антикорупційного суду очікує вироків, і під вироками мають на увазі "посадки", що хтось опиниться за ґратами.

Жага до посадок є абсолютно виправданою. Попередня влада дала забагато надії своїми гучними обіцянками. Проте мета справді чесного суду – виносити справедливе рішення про засудження особи або про її виправдання.

При цьому розглядати антикорупційні справи топ-рівня треба максимально прискіпливо та фахово.

Я сподіваюся, що судді будуть не просто критичними, а безпристрасними до обох сторін – захисту та обвинувачення. Вони працюватимуть під шаленим тиском і суспільства, зокрема, ЗМІ, і безпосередньо в залі судового засідання. Завдання дуже непросте, погодьтеся.

Зараз ми бачимо Антикорсуд таким, яким хочемо бачити ідеальний суд. Утім, ми ще не бачили, як він працює. Але можна сподіватися, що саме ця інстанція стане чудовим прикладом неупередженості.

Щоправда, варто також пам'ятати, що реальну об'єктивну картинку результатів роботи Антикорупційного суду ми навряд чи зможемо отримати раніше, ніж за рік.

Швидких справ по топ-корупції не буває, відтак і суспільство має запастися терпінням, щоб нарешті отримати бажане.

Андрій Боровик, спеціально для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.



powered by lun.ua
Подолати прецедент Авакова
З огляду на прецедент Авакова виникає суттєва потреба зменшити вплив посади міністра МВС взагалі, і передусім на поліцію. І разом з цим вирішити питання щодо тривалості перебування особи на посаді міністра.
"Жахливо" низька інфляція. Чого чекати від НБУ та споживчих цін
Низька інфляція не становить ризиків для економічного зростання в Україні. Вона сприятиме зниженню відсоткових ставок і пожвавленню кредитування.
Гібридний Шарій. Як розпізнати проросійського блогера
Цільова аудиторія гібридної війни – це українці, які сумніваються. Їм Росія озвучує їхні ж сумніви, думки, страхи та підкріплює їхню правоту. При цьому меседжі мають іти від того, кому довіряє диванна сотня. Тому створюють авторитетних блогерів. Як можна розпізнати проросійського блогера – читайте у колонці.
Недитячі ігри навколо законопроєкту про лікування підлітків
Бездіяльне очікування, "совкова" відмова визнавати юну людину повноцінною особистістю є тим злом, яке ми повинні подолати, аби мати право називатися сучасним суспільством.
План повернення Донбасу: чия політична гра?
Що варто робити, щоб забезпечити реальне повернення тимчасово окупованих територій у реальну адміністративну і юридичну систему координат держави України.
Польський розклад: як президентські вибори можуть вплинути на відносини з Києвом
Перемога опозиціонерки може спростити історичний діалог Києва та Варшави. Проте посилення політичного протистояння у Польщі може бути небезпечним для України.
Скільки коштує лікування раку в Україні. Інфографіка опитування
В хірургії 1% тільки пройшов лікування безоплатно. Інші платили хірургам, медсестрам, купляли ліки для анестезії, реанімації та післяопераційного періоду.
Чому звільнення директора НАБУ парламентом – це гол у власні ворота. Юридичне пояснення
Депутати мають право на політичну позицію щодо необхідності звільнення директора НАБУ. Проте якою б обґрунтованою не була політична позиція, вона не може бути реалізована у вигляді незаконного рішення. Інакше від побудови правової держави ми повернемося до судів Лінча...