N-летнее образование, или Век живи – век учись

294 просмотра
Понедельник, 30 августа 2010, 14:43
Алексей Красноперов
политолог

Ще Конфуцій не бажав навіть своїм ворогам жити в епоху змін. Проте найгірше, коли ці зміни відбуваються заради самих змін - безсистемно, хаотично і без жодної чітко визначеної мети.

В атмосфері численних беззмістовних змін і реформ українське суспільство живе вже 19 років. Мабуть, найбільше вони вразили вітчизняну систему освіти.

Освітянська галузь пережила перехід з 10-річної школи на 11-річну, потім так і не доведені до кінця намагання ввести 12-річку, запровадження 12-бальної шкали оцінювання, половинчасті спроби впровадження Болонської системи у вишах, зовнішнє тестування для абітурієнтів...

Нарешті, на долю освітян і учнів випало нове випробування - повернення до 11-річної школи із введенням обов'язкової дошкільної освіти.

Ми не схильні вважати, що всі перераховані реформи є принципово поганими. Світ не чорно-білий, і в кожній з реформ були свої "плюси" і "мінуси". Проте видається, що 5 реформ за 19 років - дещо забагато для однієї галузі.

Тим більшу недовіру сучасні чергові зміни в системі освіти викликають з огляду на "стаханівські" темпи їх введення. На канікули школярі йшли із переконанням, що навчатимуться 12 років, а 1 вересня вийшли на навчання за новою 11-річною програмою (до речі, чи є ця програма і наскільки якісно вона написана - додаткове питання).

То в чому "плюси" і "мінуси" чергової освітньої реформи?

Основним (якщо не єдиним) аргументом "за" повернення 11-річки є підтримка цієї ідеї громадськістю і фахівцями у галузі педагогіки, які майже одностайно висловилися на користь ініціативи Міносвіти. Крім того, за даними різних соцдосліджень, 70% українців негативно сприймають 12-річний термін шкільного навчання.

Однак, тут варто враховувати невелику обізнаність громадян у системі освіти. Більшість із тих, хто виступає за 11-річку, роблять це не свідомо, а під впливом повідомлень ЗМІ, заяв чиновників і просто через небажання, щоб їхні діти вчилися "зайвий" рік.

Фахівці ж у галузі педагогіки і освіти (представники НАН України, Академії педагогічних наук тощо) - здебільшого консервативні люди, які живуть розповсюдженим міфом про досконалість і неперевершеність 10-річної освіти радянського зразка і не хочуть сприймати жодних новацій.

"Мінусів" у чергової освітньої реформи, на нашу думку, значно більше. Керівництво Міносвіти заявляє, ніби відмова від 12-річного навчання у школі дасть змогу зекономити близько 4 мільярдів гривень у кризовий період.

Натомість "вдало" замовчується питання про те, що робити із численними підручниками (а їх вже надруковано на 100 мільйонів), які створювалися під 12-річку. Виходить, що 100 мільйонів були просто викинуті із Держбюджету на невдалий експеримент.

З іншого боку, виникає питання навчальних програм. Освітянські чиновники посилаються на те, що зекономили для нинішніх учнів старшої школи рік юності. Однак, до цього питання можна підійти з іншого боку. Яким чином сьогодні можливо втиснути у 2 роки (10 і 11 класи) програму, яка була розрахована на 3 роки?

Або з програми будуть викидатися якісь розділи (і це викликає запитання про те, чи були вони взагалі потрібні для українських школярів), або ж збільшуватиметься навчальний рік і навчальний день учнів. Вже сьогодні починає обговорюватися тема можливого запровадження 6-денного навчального тижня і продовження навчального дня до 17.00 у старшій школі.

І це значно більше схоже на "вкрадену юність", ніж зайвий рік навчання. Як мають чинити ті діти, які відвідували спортивні секції, музичні школи чи гуртки? Виходить, тепер вони мусять за 2 роки наздоганяти 3-річну міністерську програму.

Зрештою, 12-річна освіта мала ще одну значну перевагу. Вона стимулювала школярів після 9-го класу йти навчатися у технікуми та профтехучилища і здобувати професійну освіту (наголосимо, що саме кваліфікованих робітників сьогодні найбільше не вистачає на українському ринку праці).

Скорочення ж терміну шкільного навчання поверне бажання отримувати вищу освіту тим, хто готовий був іти на навчання до технікумів і ПТУ. По закінченні ж вишів ці люди ризикують поповнити армію або безробітних, або низькокваліфікованих юристів/економістів/менеджерів, якими просто завалений ринок праці.

Ще складнішою є проблема обов'язкової дошкільної освіти. По-перше, моральний аспект. Чи потрібна дитині дошкільна освіта мають визначати напевно батьки, але аж ніяк не Міносвіти.

По-друге, чи готова дитина у віці 5 років до навчання (тобто сидіння за партою, вивчення уроків, підготовки домашніх завдань)? І чи не краще, щоб до 6 років дитина по можливості виховувалася в родині. Не відомо, щоб Міносвіти проводило подібні дослідження.

Нарешті, найважливіше: куди саме мають іти діти для отримання дошкільної освіти? У дитячий садок, в інший спеціалізований заклад чи класи дошкільної освіти будуть створені при школах? Відповіді на це питання немає.

Але припустимо, що дошкільну освіту діти здобуватимуть у дитячих садках. Проте місця там вистачить далеко не всім. Навіть сьогодні, за умов, коли 43% дошкільнят не відвідують дитсадки, ці садки переповнені. На 100 місць у дитсадках припадає 108 дітей. Важко уявити, які проблеми із нестачею місць у дитячих садках почнуться, коли з 5 років туди змушені будуть іти всі діти.

Ще важче проблему обов'язкового отримання дошкільної освіти переживатимуть села. У сільській місцевості охоплення дошкільнят дитячими садками складає лише 33%. Можна лише прогнозувати, якою буде якість дошкільної освіти за умов перевантаженості класів і груп.

Виникає закономірне запитання: чому скасовуючи 12-річку Міносвіти запроваджує рік дошкільного навчання? Адже 11+1 дорівнює 12.

А це значить, що, де-факто, діти все ж таки навчатимуться ті самі 12 років. Можливо питання для чиновників тут полягає не в тривалості освіти, а в тому, що під нові навчальні плани і програми друкуються нові підручники? І хтось на цьому непогано заробляє?

Зазначимо, що 12-річна школа не є аномалією чи винятком із світових освітянських правил. У Бельгії, Голландії та Німеччині діти навчаються 13 років і навантаження в них більше 12 тисяч годин. У той же час 12-річна школа в Україні передбачала значно менше навантаження - 10745 годин. Виходить, що запроваджуючи нову освітню реформу, ми сліпо калькуємо російську модель, де шкільне навчання і відбувається за схемою "11+1".

Численні реформи системи освіти виступають у нас замінником реальних дій. Замість підготовки нових якісніших підручників запроваджується 12-бальна система оцінювання. Замість комп'ютеризації класів змінюється кількість років навчання у школі.

Напевно, владі час зрозуміти, що окрім держави з її чиновниками є ще країна з її людьми. І ці люди просто хочуть дати якісну освіту своїм дітям, а не вивчати бравурні чиновницькі звіти про запровадження нових реформ.

Олексій Краснопьоров, політолог, для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)