Что изменят местные выборы?

18 просмотров
Четверг, 23 сентября 2010, 10:26
Алексей Красноперов
политолог

Великі надії зазвичай породжують велике розчарування. Природно, особливої ейфорії та надмірних очікувань від місцевих виборів у суспільстві сьогодні аж ніяк не спостерігається. Проте певна надія на покращення, чи принаймні на зміну ситуації в місцевому самоврядуванні - усе ж є.

Однак, яким би не був результат місцевих виборів, хто б не став переможцем, принципових змін у системі місцевої влади не відбудеться.

Спробуємо аргументувати, чому.

Останнім часом місцеві органи влади стрімко втрачають свій вплив, роль і значення.

З одного боку, це пов'язано з наявністю потужних місцевих фінансово-промислових груп і неформальних місцевих еліт. Саме вони часто справляють значно більший вплив на ситуацію в регіоні, районі або місті, ніж офіційна влада, себто місцеві ради й мери.

Тут можна навести одразу декілька показових прикладів.

Наприклад, візьмемо Маріуполь. 70 тисяч жителів цього міста працюють на меткомбінаті імені Ілліча. Тобто на наявність у цих людей роботи зав'язані не лише їхні родини, а й уся сфера послуг міста. Якщо ці 70 тисяч працівників втратять роботу й зарплати - упадуть продажі в супермаркетах, кіосках, на ринках. Місто фактично зупиниться.

Отже, реальна соціально-економічна ситуація в місті, а разом із нею настрої населення й місцева політика залежать, і залежатимуть, не від мера чи міської ради - а від людей, які володітимуть металургійним гігантом.

Власник цього системоутворюючого підприємства, по суті, і є реальним "господарем" міста.

Обрання того чи іншого складу міськради нічого принципово не змінює.

Інший приклад. Місто Запоріжжя. Тут системоутворюючими підприємствами є "Запоріжсталь", "Дніпроспецсталь", Запорізький автозавод і "Мотор-Січ". Відповідно, власники цих підприємств визначають ситуацію в місті.

Мер до останнього часу був висуванцем однією з указаних груп впливу. У конкретному випадку міським головою був Євген Карташов, який нещодавно подав у відставку за станом здоров'я, і якого називали висуванцем "Запоріжсталі".

Нарешті, можна згадати півзабутий приклад Лозинського, який фактично був "господарем" Голованіського району Кіровоградської області. Саме від нього, а не від райради, багато в чому залежала й соціально-економічна ситуація в районі, і результати виборів.

З іншого ж боку, місцева влада втрачає вплив через відсутність власного потужного фінансового ресурсу.

Реальні бюджетні кошти знаходяться в розпорядженні державної виконавчої влади - обласних і районних адміністрацій. Місцеве самоврядування живе на відносно незначні місцеві збори й дотації, які, знову ж таки, розподіляються виконавчою владою.

Розподіл землі та надання дозволів на будівництво, встановлення так званих малих архітектурних форм можна вважати більш-менш вагомим ресурсом хіба що в Києві та столичних передмістях. Більше того, після ухвалення змін до закону про столицю, Київ фактично також позбувся цієї переваги.

Тепер виконавчу владу від Київради здійснює КМДА. На практиці ж міськдержадміністрація здійснюватиме виконавчу владу не від міськради, а від президента.

Власне, без потужного ресурсу й суттєвих повноважень місцева влада перетворюється на формальний атрибут самоврядності громад, а місцеві вибори - на формальну ознаку демократії.

Тому не варто плекати великі надії, аби вони не закінчилися великим розчаруванням.

Олексій Краснопьоров, політолог, для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)