Операция "Утилизация"

14 просмотров
Среда, 29 сентября 2010, 10:44
Виктор ТаранViktor Taran
политический эксперт, кандидат наук по государственному управлению

Топ-новиною російського медіа простору останніх днів стало рішення президента Росії Дмитра Медвєдєва відправити у відставку мера Москви Юрія Лужкова. Атака, розпочата командою російського президента 10 вересня, закінчилася капітуляцією градоначальника, який 18 років фактично одноосібно керував столицею Росії.

Російські оглядачі називають головну причину відставки: розстановка фігур на шахівниці перед президентськими виборами, які мають відбутися в Росії через неповні два роки.

Адже керівник столиці з багатомільйонним населенням, маючи авторитет, стає вагомою фігурою у виборчих баталіях. При всіх плюсах та мінусах правління Лужкова, бюджетники та пенсіонери столиці вправно та вчасно отримували муніципальні надбавки, а Москва вигідно відрізнялась від інших російських міст.

Ця історія - доволі важлива з точки зору демонстрації, як російська політична система дозволяє зламати одну з найсильніших фігур за декілька днів.

Втім, не наше завдання аналізувати особливості співжиття російської політичної еліти.

Тут важливо зауважити, що звільнення Лужкова відбулося з формулюванням згідно пункту "г" 19-ї статті закону "Про загальні принципи організації законодавчих (представницьких) і виконавчих органів державної влади суб'єктів РФ" - "у зв'язку зі втратою довіри президента РФ". Власне в указі прямо записано: звільнити із займаної посади Юрія Лужкова як мера Москви.

І цей прецедент є цікавим для вивчення з огляду на ті процеси, які відбуваються в системі місцевого самоврядування вже в Україні.

Українці звикли, що в Україні, які в інших європейських державах, мера столиці обирають у результаті прямих виборів усіма громадянами міста. А відтак його не може звільнити одна людина.

Важко уявити собі ситуацію, коли президент Франції своїм указом звільняє із займаної посади мера Парижа з подібним формулювання.

Подібна ситуація суперечить ключовому принципу розподілу влади - компетенцій і повноважень - між виконавчою владою та органами місцевого самоврядування.

Адже останні є незалежними від центральних органів виконавчої влади. Більше того, саме органи місцевого самоврядування мають формувати виконавчі органи влади на місцях. У цьому суть європейського місцевого самоврядування. Сьогодні воно тяжіє до максимальної децентралізації, тобто максимально позбавляється впливів з єдиного центру.

Чому ж така модель співіснування між гілками влади стала можливою в Росії?

У грудні 2004 року переобраний президент РФ Володимир Путін, став ініціатором низки поправок до діючого закону "Про принципи організації законодавчих і виконавчих органів державної влади суб'єктів РФ". Метою цих змін було отримання додаткового впливу на питання життєдіяльності органів місцевого самоврядування з боку президента Росії.

Після того як Путін провів ці зміни через уже повністю контрольований парламент, він отримав право втручатися в призначення та звільнення керівників органів місцевого самоврядування (!) в усіх регіонах Росії.

У тому числі й мера Москви.

Також чинним законом передбачається, що нову кандидатуру на ці посади повинна пропонувати президенту Росії партія, яка має більшість у місцевій раді. Останній має право погодити або не погодити цю кандидатуру, призначивши при цьому виконуючого обов'язки.

Враховуючи факт тотальної переваги єдиноросів у всіх представницьких органах влади на місцях, стає зрозуміло, як президенту вдалося швидко сформувати чітку вертикаль влади, жорстко контрольовану з єдиного центру, - у такій великій країні як Росія.

Остаточні зміни до чинного закону були прийняті в 2005 році. Після цього дієве місцеве самоврядування в Росії було знищене. А разом із цим фактично завершилося згортання демократичних процесів у країні.

Організована Путіним модель дала змогу Дмитру Медвєдєву протягом 2010-го року прибрати з політичної арени ще двох регіональних важковаговиків - президента республіки Татарстан Мінтімера Шаймієва та президента республіки Башкоростан Муртаза Рахімова, замінивши їх на своїх ставлеників.

Фактично, такими діями було дано відмашку старту виборчої кампанії 2012 року.

Власне, ця історія є доволі симптоматичною.

Адже, завдання російської влади в сенсі побудови єдиної владної вертикалі, керованої з одного центру, повністю поділяється їхніми українськими колегами.

Тож ліквідація місцевого самоврядування в Україні як активного учасника політичної гри в країні, задля унеможливлення росту нових політичних альтернатив у країні з боку ефективних та успішних регіональних еліт, - критично важливе завдання для партії влади.

Апробацію змін та планів a la Russe Банкова наразі проводить у Києві.

Першою ластівкою стала ліквідація районних рад, що явно суперечить принципу децентралізації місцевого самоуправління.

За інформацією газети "Сегодня," в адміністрації президента вже існують плани ліквідації районних держадміністрацій та створення на їхньому місці за московським варіантом 50 управ.

У профільному комітеті ВР із питань державного будівництва та місцевого самоврядування очікують на проект закону про зміни до закону України "Про столицю місто-герой Київ". У ньому може передбачатися ліквідація посади мера столиці. Залишиться лише голова КМДА, якого призначатиме та звільнятиме з посади президент України.

Тож, якщо завдання та цілі співпадають, методи можна перейняти й запозичити. Адже вони вже випробувані й цілком спроможні довести свою ефективність.

Як от у випадку з Лужковим...

Віктор Таран, Центр політичних студій та аналітики, спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)