Сельский голова как средство против фальсификаций

64 просмотра
Четверг, 28 октября 2010, 12:19
Виктор БобыренкоВіктор Бобиренко
Бюро анализа политики, общественное партнерство "За прозрачные местные бюджеты"

В Україні збираються протистояти фальсифікаціям виборів. Це чесно. Але вже пізно. Основні фальсифікації вже відбулися.

Хоча представники громадянського суспільства наголошують, що, мовляв, якщо в містах спостерігачі не дадуть сфальсифікувати вибори, то у селі людей переламають, явку сфальсифікують і за рахунок цього вкинуть на кожній дільниці бюлетені за Партію регіонів до місцевих рад.

Це не так. Давайте подивимося на вибори в селі. Вони нікого ані в Києві, ані в обласних центрах, за великим рахунком, не хвилюють. Вибори сільської ради та сільських голів.

Звичайно, партію влади цікавить результат на сільських дільницях до місцевих рад. Визначені конкретні завдання і відповідальні за їх реалізацію. Надто це стосується Сумської, Полтавської та Чернігівської областей. Самі регіонали зізнаються, що отримано завдання зробити всі ради на лівому боці Дніпра з помаранчевих біло-блакитними.

Тому діючих та перспективних кандидатів на сільських голів масово вербують до партії. Це ж саме відбувається і з директорами сільських шкіл, агрофірм, всіх, хто має будь-який вплив на людей у селі. З лідерами громадської думки працюють системно і на результат: або нейтралізація, або лояльність, або, найкраще, вступ до лав партії. Проти нікого не має бути. Проти - лише на кухнях.

Для справедливості зауважимо: методи залякування застосовують лише в крайніх випадках. Досить і вмовляння. Вербують не лише в кабінеті голови райадміністрації.

Це як мережевий маркетинг. Вас умовляють ті, хто ще вчора разом з вами був серед нашоукраїнців, бютівців, соціалістів. Вас вмовляють люди, яких ви поважаєте. І головний аргумент за вступ: ви нам потрібні.

Якщо ви будете не з нами, вам доведеться піти. Але хто ж тоді буде робити ту справу, в якій ви - справжній фахівець? Хіба вам не шкода вже зробленого? Хіба у вас немає амбітних планів на майбутнє?

Ви нам потрібні. Ви потрібні Україні. А в Україні ми надовго. Мінімум на десять років. А де ж ви знайдете в районі роботу?

І все. І вже завтра ви вмовляєте наступного. І наступному говорите, як по Кіплінгу: ми з тобою однієї крові - ти і я.

Ось це і є головна технологія (і основна непряма фальсифікація) ПР: ви підвищуєте авторитет партії шляхом втрати власного. Бо всіх людей же не обдуриш. З дулею в кишені, опустивши очі, багато хто пише заяви.

В Сумській області декого з "непримиренних" взяли на хитрий компроміс: пишете заяву без дати до ПР, а дату поставимо 1 листопада. Коли вас виберуть сільським головою.

У селах відбуваються трагедії у дусі 30-тих років. Вчорашні друзі й куми розпльовуються і з'ясовують, хто продався, а хто молодець. Причому вступ до ПР на Сумщині розцінюється як вступ до лав поліції у 1941 році.

Звичайно, треба за будь-якого режиму лікувати людей у ФАПах та вчити дітей у школах. І ніхто не хоче втрачати роботу. І всі розуміють, що людину примусили. Але присмак лишається.

Хороші люди намагаються бути "хорошими поліцаями" і під чарку каються і здають "явки і паролі" регіоналів. А є затяті. Які вступивши самі, змушують вступати інших. Як колись до колгоспу.

Такі завтра підуть розкуркулювати чи забирати хліб. Історія повторюється. Кадри готові є. І немає поетів, щоб це описати. Україна мовчить, бо не знає маленьких трагедій, коли з екранів співають про великі.

Але конкуренція в селах на посади сільських голів є. Керувати селом - не треба бути генієм. Голова сільради отримує чистими на руки 2,5-3 тисячі гривень, що для села чималі гроші. Статус прирівнюється до державної служби. В майбутньому - пільгова пенсія.

Звичайно різні сільські ради - різні амбіції. Сільські ради поблизу великих міст - це земля. А значить великі гроші. Сільради, в яких понад півтори тисячі населення, мають мільйонні бюджети.

Сільради, де 400-500 людей - дотаційні, і бажаючих покерувати тут менше. Середній бюджет середньої сільради близько 600 000 гривень.

Четверо працюючих. Бюджет утримує ФАП, дитсадок, будинок культури. Коштів більш, ніж на утримання майже немає.

Відбувається централізація влади і грошей в райцентрі. Вже зараз більшість дитсадків приєднано до шкіл і створено так звані навчально-виховні комбінати. Таким чином, дитсадок переводять на фінансування з районного бюджету. З 1 січня 2011 року на районні бюджети переводяться усі ФАПи.

Сільська рада втрачає повноваження. Залишається лише чотири ставки адміністрації, зруйнований клуб і кілька тисяч на благоустрій села. Але стабільна зарплата, при невеликих навантаженнях, мотивують людей боротися за крісло сільського голови.

В середньому 2-3 кандидати на посаду, хоча у великих селах кількість учасників доходить до 15 і більше.

Саме це унеможливлює прямі фальсифікації. Якщо хтось намагатиметься вкинути пачку заповнених "за когось" бюлетенів, спостерігач чи член комісії, який симпатизує Івану, кандидату на сільського голову, одразу ж подумає, що вкинули не за ПР до райради, а вкинули за конкурента Івана Петра. Буде скандал. Тому всі всіх пильнують.

Те саме і з виносними скриньками. Ніхто не пустить ходити по хатах людей з однієї кампанії. Так само і каруселі з виносом бюлетенів будуть "спалені" вмить.

У деяких партій є розвинена мережа місцевих осередків, і хоч як не деморалізована опозиція, в селі знайдеться кілька нарваних, готових до боротьби.

Проте, фальсифікація виборів можлива. "Українська правда" вже писала про піраміду мережевих агітаторів, розкриту в Сумській області завдяки журналістам "Панорами" та небайдужим людям.

Найбільш вірогідні фальсифікації у день виборів не на дільницях, а на етапі перевезення протоколів і документів з дільничних комісій до територіальних. Весь керівний склад більшості комісій представлений партійцями коаліції і контролюється райадміністраціями.

Моделюємо ситуацію. У багатьох областях або доведені, або на рівні чуток є відомості про друк неврахованих позанормових бюлетенів. Чомусь же їх друкують?

За законом, бюлетені "за" партію чи мажоритарних депутатів, скажімо, в обласну раду мають бути запаковані в окремий конверт/пакет. Всього з дільниці повезуть в ТВК від 130 до 200 пакетів. На пакетах з бюлетенями, згідно з новим законом, розписуються не всі члени комісії, а лише голова, заступник і секретар.

Якщо керівництво комісії і супроводжуючий міліціонер заздалегідь "порозумілися", вони дорогою можуть поміняти пакети з порахованими бюлетенями на такі ж, але заздалегідь заготовлені (зі своїми підписами), потім викинути протокол (хоч і підписаний іншими членами комісії), і підписати новий, "правильний", проставивши карлючки за інших членів ДВК.

Тотально це неможливо, бо буде обурення і спротив. Але разово, наприклад, за депутатів мажоритарщиків до обласних рад - чому б ні. Навіть якщо партії ведуть паралельний підрахунок голосів.

То що ми бачимо? Представники опозиції оскаржують весь протокол ( решта цифр, особливо голосування за списки, збігаються), а лише одна позиція: за кандидата-мажоритарника, яких в районі всього два. Ви скаржитесь? Перераховуємо? Та будь-ласка. В нашому пакеті все сходиться, дійсно переміг кандидат Х.

А в результаті обласна рада правильного кольору. Тим більше, що частина людей в провінційних комісіях ще пам'ятають фальсифікації 1999, 2000, 2002 та 2004 років.

Правда, після 2004 року майже в кожному районі були засуджені за фальсифікації. Але ж можна сказати: "Русские своїх не бросают". А регіонали дійсно, не як помаранчеві, - своїх не здають.

Висновок: порядність та небайдужість людей - ось єдино можлива технологія протистояння фальсифікаціям. Але з огляду на те, як швидко здалися районні еліти, - можливо все.

Віктор Бобиренко, Суми, для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)