Паспортные войны продолжаются: проигрывают граждане?

38 просмотров
Понедельник, 10 сентября 2012, 12:26
Виктор Тимощук
заместитель председателя правления ЦППР

Верховна Рада ухвалила у першому читанні проект закону "Про Єдиний державний демографічний реєстр", внесений регіоналом Грицаком.

За нейтрально-бюрократичною назвою знову подано законопроект, який де-факто має на меті біометризацію багатьох документів, що посвідчують особу, підтверджують її громадянство або спеціальний статус. А також запровадження нової електронної бази даних про усіх громадян України та інших осіб, які тут проживають.

За своєю ідеологією і змістом законопроект схожий із законопроектом з "паспортної" тематики, що подавався раніше групою народних депутатів – Коновалюком, Мойсиком, Бережною за реєстраційним номером 10036.

 

А також з аналогічним законопроектом цієї ж групи депутатів, що був прийнятий парламентом минулого року, але після президентського вето – відхилений.

ЗМІ загалом пов’язували ці законопроекти із скандально відомим концерном ЄДАПС.

Цікаво також зауважити, що у день ухвалення проекту Грицака, тобто 6 вересня, не був підтриманий законопроект "Про документи України, що посвідчують особу, дають право на в'їзд в Україну та виїзд з України (проект 10381, внесений народним депутатом Толстенком з фракції ПР, авторство якого де-факто належало Мін’юсту.

Тож переможцем цього раунду паспортної війни вийшла група прихильників максимальної біометризації українців.

Всі зауваження, які раніше висловлювались щодо паспортних законопроектів у експертному середовищі, в тому числі нашою організацією, залишаються актуальними і щодо законопроекту Грицака.

Йдеться про надзвичайно сумнівну ідею створення нової бази даних – Єдиного державного демографічного реєстру. І хоча ця база даних може вважатися правонаступником Державної інформаційної системи реєстраційного обліку фізичних осіб, проте обсяг інформації, яка має вноситися в нову базу даних, є набагато більшим.

А якщо взяти до уваги внесення біометричних даних, а також інформації про всі документи, які видані особі, то держава отримує надмірні можливості для контролю за життям громадян. Крім того, ризик появи і цієї бази даних на київській "Петрівці" є цілком реальним.

Крім того, завеликою є і кількість документів, які пропонується регламентувати одним законом – тринадцять. На наш погляд, для прогресу у виконанні Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України, слід було б зосередитися лише на документах України для виїзду за кордон.

І лише у цих документах, зокрема у паспорті, слід було б передбачати наявність електронного носія біометричної інформації.

Далі. Поверненням до "радянщини" можна вважати норми законопроекту про збереження двох видів паспортів: "паспорта громадянина України" та "паспорта громадянина України для виїзду за кордон".

Таким чином, Україна залишатиметься у групі небагатьох країн світу разом з Північною Кореєю, Китаєм та Росією, у яких існують два паспорти. Хоча нещодавно здавалося, що ми перейдемо до прийнятого у більшості демократичних країн використання для внутрішніх правовідносин "посвідчення особи".

Законопроектом в основному документі особи – "паспорті громадянина України" – не передбачено обов’язкового зазначення інформації про місце проживання особи (місце реєстрації). Хоча це часто потрібно як у відносинах з державою – податковою, при отриманні адміністративних послуг; в суді. Так і в приватно-правових відносинах – з банками, при працевлаштуванні і так далі.

В нашому ж випадку законопроект залишає відкритим питання: яким документом буде підтверджуватись місце проживання особи.

Прихованим варіантом відповідні на нього є лише запровадження нової "довідки", за якою нас змусять регулярно звертатися до чиновників.

Ще один із суттєвих недоліків законопроекту – це відсутність регулювання процедури видачі та обміну паспортних документів. Зокрема, у ньому взагалі не визначено переліків документів, необхідних для отримання посвідчення особи та паспорта.

Це питання віддається на розсуд Кабінету Міністрів, тобто на підзаконний рівень, що збільшує ймовірність регулювання не в інтересах громадян.

Необґрунтовано великими є строки для отримання паспортних документів. Загальний строк у тридцять календарних днів може бути скорочений щонайменше вдвічі. Інакше структури, причетні до видачі паспортів, і далі збиратимуть з громадян додаткову плату за "термінове оформлення", тобто протягом 10-ти днів.

Загалом законопроект обмежується надто загальними нормами щодо плати за видачу відповідних документів – у ньому лише згадано про сплату державного мита або консульського збору, але їх розміри законопроектом не визначені.

Проте для громадян було б значно зручніше, якби щодо кожного з видів документів було зазначено і про його платність чи безоплатність, а також конкретний розмір плати.

Законопроект зберігає існуючу ситуацію з суб’єктом видачі паспортних документів – це буде центральний орган виконавчої влади, очевидно, Державна міграційна служба.

Хоча у більшості демократичних країн світу повноваження з видачі посвідчення особи та паспорта громадянина віднесені до компетенції муніципалітетів.

Цікаво, що у цьогорічному Посланні президента України до Верховної Ради серед першочергових завдань визначено потребу делегування органам місцевого самоврядування функцій з видачі паспортів, реєстрації місця проживання.

Чи прислухається пропрезидентська більшість до побажань президента під час підготовки законопроекту до другого читання?!

Загалом можна резюмувати, що цей законопроект віддаляє Україну від Європи, особливо в частині реалізації та захисту прав та інтересів громадян.

Віктор Тимощук, заступник голови правління Центру політико-правових реформ, для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)