Фейс-контроль как выборы президента

31 просмотр
Четверг, 22 мая 2014, 19:56
Виктор Мороз
политический обозреватель

П'ятим президентом України буде людина без ідеології, твердих переконань і реального плану дій. Саме із цим прийшли до фінішу всі головні конкуренти.

Отже, за яким принципом визначаються українці для вибору гаранта Конституції – нині важко сказати. Одне зрозуміло, що таке визначення передбачає відсутність партійних, ідеологічних та світоглядних ознак. Як не дивно визнавати, але в переважної більшості це буде щось на зразок фейс-контролю з дуже пом'якшеними моральними критеріями.

Несподіване лідерство на останньому етапі відомого бізнесмена й олігарха Петра Порошенка досі підтверджує ірраціональність українського виборця.

Майбутній вірогідний президент фактично є самовисуванцем, і у своїх передвиборних промовах воліє не акцентувати на жодних цінностях крім сімейних, і на жодних політичних симпатіях крім боротьби за мир і європейського вектору розвитку.

На даному етапі українцям цього було досить для визнання його кращим кандидатом у президенти.

Юлія Тимошенко, котра довгий час була лідером народних симпатій і кілька останніх років, навіть перебуваючи у в'язниці, формувала порядок денний у державі й не сходила з перших шпальт світових ЗМІ, – отримавши волю, виявилася абсолютно не готовою до спілкування з новою постмайданною країною.

Войовнича риторика на адресу своїх конкурентів насторожила прихильників пані Юлії. Від неї чекали нового образу, свіжих ідей, реальних і радикальних планів. А вона натомість абсолютно помилково побудувала стратегію своєї передвиборчої компанії на нещадній критиці своїх учорашніх соратників, котрі насмілилися сьогодні їй опонувати.

І левову долю свого войовничого запалу ця без сумніву пасіонарна особистість зосередила на лідеру президентської гонитви – Петру Порошенку.

І це вже була не помилка. Це був провал. Пана Петра нема за що було критикувати. Просто нізащо й усе. Він ніде не зробив грубих помилок.

Представляє суперуспішний бізнес. Його фірма виробляє продукцію досить високої якості. Із пристойним рівнем доданої вартості. Має власні торгові марки й відправляє продукцію в десятки країн світу. А якщо раптом хтось десь не те поклав до шоколадок чи тортів, то за це персональну відповідальність несе тато Петра Олексійовича, який власне й започаткував солодкий родинний бізнес і виявився надзвичайно талановитим бізнесменом-технологом.

А молодший Порошенко, отримавши освіту дипломата, зумів налагодити гарне прикриття в Києві успішній справі в буремні часи українського первісного накопичення капіталів.

Немає за що критикувати лідера президентських перегонів і за його роботу на державній службі. Хоча б тому, що він там нічим не відзначився. І не наробив великих помилок.

Може, тому що не дуже робив і не дуже висувався. Просто займав посаду. За що ж його критикувати, якщо не має помилок? За те, що олігарх?

Ну, який же з пана Петра олігарх, коли він удень і вночі підтримує демократичний рух і європейський вектор?! А його 5-ий канал справді був чи не єдиним осередком інформаційного опору вже на двох Майданах. І це справді так. Роль 5-го каналу важко переоцінити. Як, врешті, і його власника, котрий зумів захистити й залишити на плаву головний рупор українського опору.

Ну, може, усе ж Петро Олексійович і справді трохи олігарх, бо володіє системним бізнесом у якому не останню роль грають і власні мас-медіа.

Але Порошенко не найстрашніший для країни олігарх. Мало платить своїм працівникам? А хто з олігархів платить найманим робітникам багато? І звідки б вони кошти брали б на олігархічні мільярдні статки?

Як зізнається сам пан Петро у вузькому колі, йому вдалося назбирати в трудах праведних усього лиш десь 4,5 мільярди доларів США. Та це ж на двох із батьком. Хіба це можна порівняти із двома десятками мільярдів Ахметова. І тільки на нього одного!

А якщо вже пані Юлія так наполягає на цих злих дефініціях про визначення бізнесового статусу своїх конкурентів – то що вона особисто зробила, перебуваючи на посаді й прем'єр-міністра, і депутата ВР, і лідера однієї з найбільших фракцій, щодо приведення українського бізнесу в цивілізований стан і позбавлення країни від олігархічних порядків?

Які конкретно кроки вона здійснювала, щоб Україна перестала бути олігархатом? Чи, може, у неї є такі плани? Не гучні слова – а реальні, продумані й радикальні кроки на оздоровлення економіки й соціальної політики?

Одним словом, українська політика – справа темна й дуже заплутана. Як темні й заплутані люди, котру роблять нині цю політику й робитимуть, схоже, і далі.

Проте, не все так песимістично.

По-перше, кого б нині не обрали на посаду президента – уже добре, що оберуть, бо це буде легітимна особа, яку визнає світ, і яка буде однозначно демократичного спрямування.

По-друге, якщо новому президенту дуже закортить стати знову диктатором, то в нього нічого із цього не вийде. Хоча б тому, що в парламенті він не має достатньої підтримки для проведення диктаторських законів. А нова Конституція не передбачає аж надто суттєвих повноважень президента.

По-третє, усі потенційні претенденти – відверто європейського спрямування. Тобто, найшвидше 27 червня вони-таки підпишуть економічну частину асоціації з ЄС. І змушені будуть виконувати всі зобов'язання, що взяла на себе країна.

Їм просто ніхто не дозволить не виконувати те, за що так мужньо відстояв Євромайдан.

По-четверте, лідери ЄС і США серйозно взяли курс на сприяння створенню на базі України зразково-показової країни для всього пострадянського простору. Судячи з тих коштів, які виділяються нині на її стабілізацію й потенційну модернізацію, то це досить серйозні наміри.

Здійсненню яких може завадити лише невмирущий радянський совок, позбавлений почуття національної відповідальності й моральних засад.

Немає підстав стверджувати, що нині ці засади з'явилися в наших провідних лідерах. Але є підстави сподіватися, що страх втрати "всього у важких трудах здобутого", примусить українських лідерів слухатися порад розумних людей і приводити український олігархат у стан цивілізованого розвитку.

А що б усе це збулося, треба, щоб Захід не стільки коштів давав Україні, як надав спеціалістів із правом контролю за витрачанням цих коштів.

У кожне міністерство хоча б із десяток. І саме ці спеціалісти мали б формувати порядок денний у даних галузях. Такий досвід мали багато країн.

До речі, післявоєнна Японія й Німеччина є прикладом саме такого практично зовнішнього управління спеціалістами США. Спочатку було трохи незвично... І японцям, і німцям. Але результат національного розвитку все поставив на місце. І результат цей на їхньому фейсі.

Здається, і Україна не має іншого вибору, як повторити цей досвід.

Ну не на Порошенка й Тимошенко ж нині сподіватися?!..

Віктор Мороз, спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)