Реформа МВД: как разговор немого с глухим

98 просмотров
Среда, 11 июня 2014, 16:27
Александр Банчук
Центр политико-правовых реформ

Є стара байка про слона в темній кімнаті. Кожен, хто заходив до кімнати й торкався цієї тварини, описував її по-різному. Одному вона видалася товстим деревом, іншому – тонкою мотузкою, третьому – великим каменем, а четвертому – м'яким килимом. Така розбіжність була через те, що кожен торкався різних частин тіла слона.

Усі розмови про реформу міліції зараз – це розмови про слона в темній кімнаті.

Для простого громадянина ця реформа є шансом на підвищення безпеки життя й стану правопорядку; для чиновника Мінфіну – додаткові незаплановані витрати з бюджету; для науковця – приведення діяльності міліції у відповідність із міжнародними і європейськими стандартами; для рядового міліціонера – очікуване звільнення керівництва.

Свою відповідь на це запитання – читай "суспільний запит", або своє відчуття "слона" – наразі формують у високих кабінетах уряду й Міністерства внутрішніх справ. Але ознайомлення з першими варіантами урядового творіння, проектом Концепції реформування правоохоронних органів, залишає одні сумні думки.

Перед фахівцями з неурядового сектору постає та сама дилема, про яку яскраво написав відомий дитячий лікар Євген Комаровський на своєму сайті. Прочитавши проект Концепції нової системи охорони здоров'я, підготовлений вітчизняним МОЗ, він заявив: "Немає документу, який можна змінювати, доповнювати, виправляти. Це набір декларацій і канцелярських штампів".

Не буду настільки категоричним щодо концепції МВС. Але в ній можна побачити опис лише тих питань у сфері забезпечення правопорядку, які насправді цікавлять чиновників у кабінетах на вулицях Грушевського й Богомольця.

Зокрема, набір кадрів, юридичне забезпечення, медичне обслуговування службовців, здійснення державних закупівель, матеріально-технічне, фінансове, організаційне, транспортне й подібне забезпечення всіх нинішніх органів правопорядку пропонується здійснювати централізовано апаратом МВС.

А на місцях, в областях і районах, десяток нинішніх органів об'єднаються під дахом одного управління органів внутрішніх справ з одним керівником.

Водночас західноєвропейські експерти для країн Східної Європи пропонували ще в 2013 році рецепт трьох "Д" у реформі поліції: деполітизація, децентралізація, демілітаризація.

Підготовлений урядом документ за своєю суттю заперечує ці принципи.

Міліцейська діяльність і далі буде політизованою, адже міністр – політична фігура – буде здійснювати оперативне управління органами правопорядку.

Замість децентралізації ми отримуємо надзвичайну централізацію, про що вже зазначалося. Далі – більше: у документі відсутня навіть згадка про можливість створення місцевої поліції. Але передбачається можливість утримання національних сил поліції за рахунок коштів місцевих бюджетів. При цьому інший віце-прем'єр, Володимир Гройсман з усіх екранів розказує про створення муніципальних органів правопорядку.

Не слід очікувати й на демілітаризацію в запропонованій "реформі". В апаратах міліцейських органів і далі працюватимуть службовці зі спеціальними званнями, а порядок проходження служби міліціонерами мало чим відрізнятиметься від військової служби.

Найбільше викликає песимізм сам підхід до реформування. МВС уже витратило три місяці на підготовку документу, і не відомо, коли буде кінець.

Перефразовуючи відомого грузинського реформатора Каху Бендукідзе, реформи не потрібно описувати і планувати – їх слід робити, робити і ще раз робити. Досить згадати ухвалення Концепції реформування кримінальної юстиції, який розтягнувся на довгих три роки, з 2005 до 2008 року, а перший практичний результат реалізації цієї Концепції у вигляді нового Кримінального процесуального кодексу ми отримали аж у 2012-му.

Якщо ми хочемо не провести, а "заговорити" реформу, то уряд вибрав для себе правильний шлях – готувати й погоджувати до безкінечності Концепцію реформування МВС.

Але боюся, що поки у високих кабінетах будуть вибирати для себе найоптимальніші способи управління підпорядкованими органами – їх перейменування, об'єднання тощо, – то скоро виявиться, що вже немає ким керувати. Одні перейдуть на бік ворога, інші саботуватимуть виконання своєї роботи, а треті розбіжаться.

Розуміючи суспільний запит на негайну реформу МВС, експерти із громадського сектору й Реанімаційного пакету реформ підготували законопроект про поліцію і поліцейську діяльність. У ньому ми спробували поєднати всі найкращі європейські практики й українські реалії.

Від уряду чекаємо на готовність без вагань приступити до доопрацювання проекту закону про поліцію для внесення його до парламенту.

Олександр Банчук, Центр політико-правових реформ, спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)