Драка на Осокорках: дикий край

187 просмотров
Среда, 20 мая 2015, 17:31
Виктор Тимощук
заместитель председателя правления ЦППР

Майже щотижня доводиться читати новини про бійки між забудовниками, точніше їхніми охоронними структурами чи найнятими "тітушками" – та громадськими активістами.

Чергова сталася вчора на Осокорках у Києві.

Подібні ситуації зачіпають цілий пласт проблем – від корупції і незрозумілої поведінки міліції, до слабкої судової системи.

Але є одна з фундаментальних першопричин, чому такі гострі конфлікти в Україні стали правилом – це брак елементарних правових норм, які цивілізовано регулюють порядок надання дозволів на будівництво чи прийняття інших подібних рішень.

Ні у Польщі, ні у ФРН, ні в будь-якій іншій країні Європи будівництво не стане неприємним "сюрпризом" для мешканців, які проживають поряд з можливим об'єктом будівництва.

Тому що у законодавстві європейських країн є таке поняття, як "справедлива адміністративна процедура".

Тож при прийнятті будь-якого рішення адміністративного органу, завжди є чіткий алгоритм:

1) якщо це рішення може зачепити чиїсь законні інтереси – то потрібно інформувати таких осіб про можливе рішення. Інформація про великі будівництва взагалі підлягає оприлюдненню у ЗМІ та іншими каналами;

2) зацікавлені особи мають право бути заслуханими перед прийняттям рішення. Перед цим їм надається можливість ознайомитися з усіма матеріалами справи, у тому числі проектом будівництва;

3) орган влади намагається збалансувати усі приватні та публічні інтереси. Рішення має бути обґрунтоване;

4) якщо рішення оскаржується в адміністративному чи судовому поряду, то, як правило, його виконання зупиняється.

Є ще багато інших "дрібничок" процедурного плану, включно з правилами відкликання вже ухвалених рішень, їх примусового виконання тощо.

У країнах Європи таке законодавство – "про адміністративну процедуру" – є стандартом. В Україні подібний закон не можуть ухвалити вже 15 років. Протягом останнього року законопроект на цю тему теж на складав інтересу для влади. У політиків до нього "руки не доходять".

Чиновникам цей закон не потрібен, бо він суттєво обмежить їхні можливості, а фактично – сваволю.

Чи змінив би подібний закон щось у ситуації на Осокорках? – Однозначно.

У разі його належного виконання кияни дізналися б про можливе будівництво ще до появи паркану і будівельної техніки. Їх могли б почути. І конфлікт міг б не статися – бо будівельні проекти можна змінювати. Якщо б закон не виконували, то це було б підставою для скасування виданого дозволу.

Отже, реформи потрібні у всіх напрямах.

Але Україна точно залишатиметься "диким краєм", доки ми не унормуємо відносини між органами публічної адміністрації і громадянами відповідно до європейських стандартів.

Віктор Тимощук, Центр політико-правових реформ, спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)