Как власть выхолащивает е-декларирование чиновников

1196 просмотров
Четверг, 26 июля 2018, 14:00
Александр Калитенко
эксперт по анализу политики Transparency International Украина

"І для чого ті е-декларації, якщо вони не працюють?", – обурився друг, переглядаючи за кавою стрічку Фейсбуку. – "Реєстр уже напханий по саме нікуди, а користі нема.

Чи вони там коровам хвости крутять, у тому Агентстві?".

Його роздратування зрозуміле. НАЗК перевірило трохи більше трьох сотень з понад 2,5 мільйонів нових, електронних декларацій, які могли зчинити тектонічні зсуви в країні.

Негаразди в їхній верифікації неодноразово помічали і міжнародні партнери. Навіть НАБУ, яке має інший фокус, відкрило понад 80 кримінальних проваджень на підставі власних перевірок.

Чому корупціонери поки загалом почуваються в безпеці?

1. Перевірка декларацій вручну

Відгадайте, коли були готові частини реєстру, які би дозволили запустити автоматизований контроль статків посадовців? Ще у вересні 2016 року!

Але от халепа! НАЗК тоді з незрозумілих причин двічі відмовлялося їх прийняти.

Чи не тому, що писати запити, надсилати їх звичайною поштою та чекати відповіді більш "ефективно"? Тим паче, маючи доступ лише до 13 з 29 реєстрів.

А може, причина була в тому, що запущений 1 вересня реєстр уже не дозволяв "прикрутити" автоматичні модулі? Адже програма, за словами президента, була "кардинально перероблена".

2. Недосконалий порядок перевірки

Уже більше 300 тисяч декларацій топ-можновладців мають бути обов’язково перевірені. І для початку кожної перевірки потрібно рішення керівників Агентства, які на власний розсуд призначать перевіряльника.

Але навіть до перевірених десятків є питання. Наприклад, НАЗК не відреагувало на незадеклароване майно того ж президента, коли його викрили журналісти-розслідувачі.

Чому? Ви здивуєтесь, але Агентство може перевіряти тільки те, що було задекларовано!

Але і це ще не все. На перевірку відводиться максимум 60+30 днів. А якщо НАЗК не отримало за цей час певну інформацію? Тоді декларацію можна хоч до рани прикладати, настільки все непідтверджене вважатиметься гарним.

І потім повторно перевірити цього ж чиновника за тих же обставин неможливо. Таке щеплення проти правдивості не поборють і встановлені два роки в’язниці за брехню в декларації.

3. НАЗК царює, але не править

Агентство затвердило вищезгаданий порядок фактично під впливом Мін’юсту задля його державної реєстрації. Проте це не єдиний приклад обмеженості НАЗК в діях.

Агентство як власник реєстру досі не є його технічним адміністратором. Ним є ДП "Українські спеціальні системи", що керується Державною службою спеціального зв'язку та захисту інформації.

Саме ця служба ледь не зірвала запуск цієї реформи взагалі, коли вчасно не надала необхідний системі сертифікат, пам’ятаєте?

Наслідком є те, що НАЗК не може самостійно сформувати "досьє декларанта" або створювати власні параметри пошуку інформації. І не несе повної відповідальності за роботу реєстру, з падіннями якого багато хто стикався під час заповнення декларацій.

4. Нехтування міжнародними порадами

Іноземні експерти Тілман Хоппе та Вальц Калнінш оцінили, що наразі менше 5% від доступних даних вивчаються під час перевірки. Це означає фактичну легалізацію прихованих порушень.

У зроблених рекомендаціях вони зазначили, що корупціонерам з майном незрозумілого походження варто тільки зачекати спливу надто коротких строків давності (2 роки з моменту скоєння адміністративного, 1 рік – дисциплінарного порушення), допоки існує низка штучних зовнішніх обмежень для детальної перевірки НАЗК.

Лідер Групи підтримки України в Єврокомісії Франк Поль пізніше здивувався, що значна частина цих рекомендацій не була використана, хоч Агентство і просило їх надати.

Що ж тоді робити?

Незалежна міжнародна експертиза реєстру могла би визначити технічну якість системи. Його треба відкрити для міжнародних експертів.

Агентство також повинно отримати повний доступ до державних реєстрів і стати адміністратором системи, у якій нарешті будуть запущені автоматичні модулі перевірки декларацій.

Але справжні результати, на які всі очікують, з’являться лише коли НАЗК буде незалежним. Це означає перезапуск Агентства за новими правилами. Відповідний законопроект, який був схвалений Радою Європи, лежить майже півтора року в парламенті.

Так само НАЗК з Мін’юстом мають виправити механізм так званої "повної перевірки", щоб е-декларування стало дійсно ефективними ліками проти корупції, а не черговим "фуфломіцином" для європейців задля викачування грошей.

Влада весь цей час годувала жданиками, але невідкладне створення ефективного механізму перевірки е-декларацій посадовців уже прямо згадується ЄС на нещодавньому саміті як умова безвізу.

Може, загроза його втрати дозволить зберегти оптимізм та ще побити лихом об землю?

Олександр Калітенко, експерт з аналізу політики, Transparency International Україна

Спеціально для УП



powered by lun.ua
Испытание Трампом: 10 советов Зеленскому ко встрече с президентом США
Как эффективно использовать первую личную встречу с главой Белого дома с точки зрения обеспечения национальных интересов Украины? Успех встречи станет успехом всей Украины. (укр.).
Кремль заклинило: Россия потеряла ориентир и теряет механизм управления собой
Вся эта многоэтажная конструкция правления, изъеденная ржавчиной, грохочет и ковыляет. Но непонятно куда, разваливаясь на куски, которые принимаются жить своей жизнью.
Почему такой шум из-за закупки лекарств через международные организации
Мы должны двигаться к тому, чтобы запустить собственного украинского профессионального закупщика, который будет эффективно и прозрачно закупать лекарства для страны. (укр.)
Как никогда не издать книгу
Саркастические ситуации, которые помогут вам лучше понять, как следует и не следует коммуницировать с партнерами (даже если вы издаете книгу самостоятельно). (укр.)
Штайнмайер – не доктор. Как Зеленский продолжает дипломатию имени Порошенко
Война Украины и России за Донбасс это не про обладание куском терриконов. Это история о контроле, интриги и в перспективе – кто кому всучит на финансирование эти изуродованные земли и искалеченные души. (укр.)
Десять шагов к ровным дорогам
В 2020 году правительство планирует увеличить почти на 40% финансирования на ремонт и строительство дорог. Но за счет этого мы не решим проблему плохих дорог в Украине. Нужна реформа отрасли. (укр.)
Отмена паевого участия: инфраструктурный коллапс маленьких городов
В пригороде Киева и других крупных городов Украины может остановиться строительство всех школ и садиков, которое сейчас идет. (укр.)