Несостоявшиеся катастрофы-2018: рейтинг ложных прогнозов-2017

4138 просмотров
Среда, 26 декабря 2018, 13:30
Артем ЗахарченкоАртем Захарченко
глава аналитического департамента Центра контент-анализа

Наприкінці 2017 року нинішній, 2018, рік виглядав загрозливо. Особливо для закордонних експертів. Через те українські медіа переповнилися неправдивими прогнозами. Віщування, які не справдилися, контактували з вітчизняною аудиторією удвічі частіше за правдиві.

Це шалене падіння якості: минулого року неправдивих передбачень було лише 26%. Проте винуваті в цьому, передусім, не українські аналітики, а закордонні: саме їхнім помилковим уявленням про майбутнє рік тому найбільше довіряли наші ЗМІ.

Мало хто з читачів пам'ятає про передбачення, які виголошувалися рік тому. Щоб виправити цю ситуацію, вже другий рік Центр контент-аналізу продовжує соціальний проект контролю якості прогнозів в українських медіа.

І ми підбиваємо підсумки 2018 року для того, щоб підказати українським експертам та ЗМІ, в чому вони торік помилялися, і як цих помилок не повторити знову.

Ми знайшли 334 медіа-повідомлення у вибірці ТОП-100 українських інтернет-медіа, в ефірах центральних телеканалів, радіо та у пресі.

Детальний аналіз за кожним пунктом ви можете прочитати у нашій презентації. А тут – його короткі підсумки.

 
Кількість контактів з аудиторією прогнозів різної якості в цілому і залежно від тем. клікніть, щоб збільшити зображення

Отож, що нафантазували торік аналітики?

  • Зростання кількості та масштабів масових простестів в Україні.
  • Зростання суперечностей в Європі аж до остаточного розвалу ЄС.
  • Ядерні удари між США та КНДР.
  • Зупинка Facebook через навалу фейків.
  • "Посадка" Міхеїла Саакашвілі до української в'язниці.

Іще немало помилок було у таких сферах:

  • Рівень зростання економіки (НБУ мав найточніші прогнози)
  • Залучення миротворців на Донбас (були оптимісти, які вважали, що Курт Волкер "продавить" це рішення)
  • Курс гривні (виявився в межах бюджетного)
  • Ціна біткоїна (дехто обіцяв, що вартість "крипти" складе до $1млн)
 
Автори помилкових (червоним) та правдивих (зеленим) прогнозів, що мали найбільшу кількість цитувань. клікніть, щоб збільшити зображення

Ключові висновки такі:

  • Найбільша увага медіа була до міжнародних тем, у яких майже всі прогнози виявилися помилковими. Особливо відзначився "Bloomberg", похмурі віщування якого підхопила величезна кількість медіа.
  • Прогнози уряду та Нацбанку виявилися несподівано близькими до правди, на цьому тлі негарно виглядає лише бравада Степана Кубіва, який наприкінці 2017 припускав 6-8% зростання ВВП.
  • У більшості тем прогнози різних експертів були одностайними.
  • Майже всі помилкові прогнози були негативними, і в результаті 2018 рік виявився набагато спокійнішим, аніж ми могли очікувати наприкінці року минулого.

Чому аналітики помиляються?

Минулого разу, коли аналізувалися прогнози 2016 року, природа помилок була цілком зрозумілою: перемога Дональда Трампа, несподіваний Brexit, урядова криза в Україні.

Але у 2017 році всі уже навчилися жити в умовах нестабільності. І нібито не мали би впадати в такий песимізм.

Скоріш за все, в інформаційному просторі було багато як позитивних, так і негативних прогнозів. Але українські медіа обрали якнайпохмуріші – напевно, сподівалися, що такі віщування будуть поширюватися краще.

Реклама:
Що робити, щоб через рік ми не написали про ваше медіа, як про найбільшого поширювача помилок?

  • Перш за все, не повторювати за іншими виданнями перекладені західні прогнози. А самостійно читати англомовні медіа і обирати найбільш вірогідні та оригінальні передбачення.
  • По-друге, намагатися робити хоч якийсь аналіз. Порівнювати прогнози кількох експертів на одну тему, добиватися аргументації замість необґрунтованого пророкування.
  • По-третє, звертати увагу на ознаки критичного мислення у своїх експертів. Якщо аналітик, даючи прогноз, припускає його неоднозначність і описує ситуацію, в якій результат буде протилежним, він більше вартий довіри, аніж впевнений у своїх словах коментатор. "Чорних лебедів" ніхто не скасовував.

І наостанок. Дехто може спитати, навіщо стежити за якістю прогнозів, якщо за рік ніхто все одно про них не згадає? А справа не в прогнозах. Річ у відповідальності – політиків, медіа та експертів, у їхній повазі до аудиторії.

Артем Захарченко, Олексій Півторак, Альона Воронова: Центр контент-аналізу, спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)