Контролируемая независимость нового председателя НАПК. Система сдержек и противовесов

992 просмотра
Среда, 15 января 2020, 12:00
Катерина РыженкоKateryna Ryzhenko (Katja)
руководитель юридического отдела Transparency International Ukraine

Ми довго на це чекали, і от нарешті! 15-го січня Кабінет міністрів представив Олександра Новікова на посаду голови Національного агентства з питань запобігання корупції.

Хочеться видихнути з полегшенням, але усі ми прекрасно розуміємо, що це не завершення, а тільки початок, і важко сказати, куди саме заведе нас це призначення.

Після призначення Олександр Новіков має стати одним із двигунів у запобіганні корупції в Україні. Саме він відповідатиме за оновлення процесу перевірки електронних декларацій, формування антикорупційної стратегії та перевірку звітування політичних партій. І, звісно, це вимагатиме особливих заходів контролю.

У свою чергу, голова НАЗК Новіков наголосив: "Роль НАЗК – унеможливити перебування на держслужбі осіб, які використовують у своїй діяльності корупційні практики й незаконно збагачуються. Головне – це сформувати нульову толерантність на держслужбі до корупційних практик".

Під час конкурсу ми з колегами багато розповідали про виклики, які постануть перед майбутнім очільником НАЗК, пояснювали, як зміниться робота Агентства після переведення його на одноосібне керування.

А журналісти, представники громадськості та просто знайомі часто реагували скептично: "А що робити, коли новий голова знову виявиться неефективним?"

Ще до роботи в цій конкурсній комісії мене, як і інших членів, теж цікавило це питання.

Тим паче, що українці мають обґрунтовані проблеми з довірою до державних інституцій та посадовців.

Саме тому ще до початку конкурсу ми наполягали на максимальній публікації документів від претендентів, а всі співбесіди транслювалися онлайн.

А ще ми просили громадськість ділитися з нами інформацією – анонімно чи публічно – про кандидатів. І це працювало. Зрештою просто на співбесіді ми ставили запитання всім претендентам, тож їхні відповіді можна побачити й почути.

Ми націлювалися, щоб обрати найбільш перспективну людину. Але спрогнозувати, якими будуть результати, складно.

Чітку відповідь на запитання "Які запобіжники є від неефективності та зловживань керівника?" дає законодавство.

Поруч із гарантіями незалежності голови НАЗК прописані й засоби контролю за його діяльністю.

У законі України "Про запобігання корупції" зазначено декілька видів контролю за головою НАЗК.

Засоби контролю за діяльністю голови НАЗК:

  1. По-перше, раз на два роки Рахункова палата має проводити спеціальний аудит всіх фінансових операцій Агентства. Серед них – оплата праці співробітників НАЗК, видатки інституції тощо.
  2. Другий вид контролю – через Громадську Раду. Саме вона й буде аналізувати ситуацію з незалежністю й ефективністю роботи НАЗК, а також братиме участь у розробці антикорупційної стратегії та проєктів нормативно-правових актів.
  3. І третій вид контролю – зовнішній аудит, який також має проводитися що два роки. Членами комісії з цього аудиту мають стати представники міжнародних партнерів України. Їх, як і у випадку з Конкурсною комісією з відбору голови, також має обирати Кабінет міністрів.

Продовження під рекламою:
Так само, як і засоби контролю, у законі прописано й виключні положення припинення повноважень голови НАЗК.

В яких випадках припиняються повноваження голови НАЗК:

  • призначення або обрання на іншу посаду;
  • неможливість виконувати обов'язки за станом здоров'я;
  • досягнення 65 років;
  • рішення суду про недієздатність голови або обвинувальний вирок суду;
  • припинення громадянства України;
  • відставка;
  • наявність висновку незалежного аудиту про неефективність діяльності.

Останній пункт є для нас чи не найцікавішим, адже це вказує, наскільки важливими для Агентства та його очільника стануть високі показники ефективності незалежної перевірки. Така собі додаткова мотивація працювати краще.

Як бачимо, у теорії ми маємо систему стримань і противаг.

Законотворці передбачили достатньо можливостей контролю за роботою голови НАЗК.

Лишається сподіватися, що новий очільник Агентства цілком зможе скористатися своєю незалежністю, а громадськість – максимально скористається засобами контролю за цією незалежністю.

Катерина Риженко, спеціально для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)