Открытый диалог: как работает эффективный парламент

2360 просмотров
Пятница, 17 апреля 2020, 17:37
Андрей Ермак
руководитель Офиса президента Украины

Не секрет, що майже всі владні інститути в Україні завзято розвалювали десятиліттями. І команда президента Зеленського точно не складається з чарівників, щоб дуже швидко та ідеально все перебудувати. 

Але ми добре розуміємо ключові проблеми управління.

Разом з рештою світу Україна входить у глобальну кризу. Можливо, ця криза виявиться найважчою за всю історію нашої незалежності. Тому сьогодні вкрай важливо об'єднати зусилля органів влади – президента, Верховної Ради, Кабінету міністрів і всієї виконавчої вертикалі, органів місцевого самоврядування. 

Досвід інших країн показує, що й цього виявляється замало – потрібні зусилля бізнесу, громадських організацій і, що обов'язково, – відповідальна позиція кожного громадянина.

Уже звучать думки, що впоратися з пандемією та наслідками світової кризи можуть виключно авторитарні режими. Це не так, і я з цим категорично не згоден. 

Справді нам потрібно підвищувати ефективність нашої управлінської системи, проходження рішень по вертикалі та якість їхнього виконання. Але цього цілком можна досягти в межах демократичних форматів.

Читайте також:

Три війни, на які приречений Зеленський

Верховна Рада – майданчик для складних дискусій

Сьогодні нам дійсно потрібен ефективний парламент. Я чудово знаю, що в нашій політичній культурі ще зовсім нещодавно існувала традиція "управління" депутатським корпусом ззовні. 

Скажу жорсткіше: багато президентів і деякі чиновники "за дорученням" дозволяли собі прямий тиск на депутатів. "Голосуйте так і не інакше!". Це абсолютно неприпустимо. І це – безперспективний шлях. 

У простих ситуаціях тиск, може, й допомагає вирішувати деякі завдання. Але правила виживання в умовах кризи та побудова більш ефективної системи управління – це вирішення тисяч найскладніших завдань і конфліктів. І ось тут "прості підходи" обов'язково призводять до кризи взаємної довіри і в підсумку – до важкої політичної кризи.

Особисто я виступаю виключно за відкритий, чесний та аргументований діалог з публічним викладенням своїх позицій. 

Так, цей шлях складніший, вимагає більше часу та зусиль. І з боку іноді виглядає навіть більш конфліктним. Але лише в діалозі народжується істина.

Про "законодавчий спам" і корупційний лобізм скажу трохи пізніше. Але в іншому законодавча процедура в кілька читань і створена для того, щоб народні депутати мали можливість на базі профільних комітетів спільно з представниками уряду та експертами добре відпрацювати кожен законопроєкт.

В окремих ситуаціях цілком допустима скорочена процедура. Але це означає, що члени уряду та депутати повинні попрацювати ще більш ретельно та інтенсивно.

Реклама:
Інакше кажучи, Верховна Рада має виконувати свою найважливішу місію – відігравати роль майданчика для узгодження всіх громадських, політичних і професійних думок та інтересів. Тим більше, коли йдеться про вироблення стратегічних рішень. У питаннях стратегії президент України, до речі, покладає великі сподівання саме на парламент.

Водночас Володимир Зеленський налаштовує Кабінет міністрів на щоденну плідну роботу з народними депутатами та профільними парламентськими комітетами. Помилки попередніх складів уряду, коли деякі міністри не знаходили часу на спілкування з депутатським корпусом, неприпустимі. 

Як приклад можу згадати те, як Японія протистояла Азійській кризі наприкінці 90-х років. Тоді міністри економічного блоку практично жили в парламентських комітетах. Тільки в такому разі члени парламенту усвідомлено беруть на себе частину управлінського вантажу та включаються в роботу.

"Фрагментація" президентської фракції – нормальний процес

Наявність у фракції "Слуга Народу", яка виконує функцію коаліційної більшості, неформальних груп депутатів – теж частина демократичного процесу. Такі об'єднання дають можливість полегшити спілкування, визначити спільні інтереси, разом відстоювати ті чи інші позиції.

Звичайно, іноді між цими ситуативними об'єднаннями виникають природні суперечності. Знову ж таки, вважаю, що це – цілком нормальний і демократичний спосіб співіснування різних інтересів у рамках великої правлячої партії. Саме так це відбувається в інших країнах зі зрілою демократією. 

Знову наведу приклад Японії. Японське економічне диво стало можливим завдяки успішному правлінню Ліберально-демократичної партії, яка була створена у 1955 році й перейшла в опозицію лише у 1993-му. Всі ці роки основні суперечності між різними політичними, соціальними та фінансово-промисловими групами в Японії вирішувалися шляхом діалогу та знаходження консенсусу між різними фракціями правлячої партії.

Сьогодні ми так само завжди знаходимо повне взаєморозуміння з ключових та принципових питань всередині партії влади. Особливо, якщо це стосується публічно заявлених президентом України пріоритетів. І Володимир Зеленський вже багато разів показав, що готовий працювати з депутатським корпусом стільки, скільки цього вимагають завдання з розвитку України.

Корупційний лобізм повинен залишитись у минулому

Команда президента Зеленського послідовно бореться з корупцією, зокрема в українському парламенті. Ми багато разів зупиняли спроби неформально "узаконити" традиційний для минулих скликань тіньовий лобізм. Саме тому було стільки внутрішніх скандалів – ми просто зацікавлені в повній прозорості.

Яскравий приклад негативного лобізму – внесення тисяч поправок у дуже важливий законопроєкт, коли їхня кількість перевищує кількість слів у документі. Це вже не має нічого спільного з бажанням удосконалити проєкт закону. Під час кризи така поведінка є особливо недоречною. 

Читайте також:

Зе без Бе. Нескінченна битва за "антиколомойський" закон

Але я впевнений, що ми впораємось й з цим. Шляхом діалогу і роз'яснень. І я точно так само впевнений і в тому, що будь-які прояви корупції у Верховній Раді дедалі частіше отримуватимуть оцінку правоохоронних органів та політичну оцінку з боку українського суспільства.

Взаємодія більшості з опозицією

Незважаючи на складні зовнішні умови, фракція "Слуга народу" продовжує ефективно виконувати роль парламентської більшості. І навіть хвороби депутатів та карантинні заходи не змогли перешкодити цьому. 

Але це абсолютно не означає, що для правлячої партії не важлива співпраця з іншими політичними силами. Багато важливих законопроєктів ухвалювалися за участю інших парламентських фракцій, депутатських груп та позафракційних народних обранців. Нехай і після важких обговорень. 

Окремо відзначу, що в цьому складі Верховної Ради рекордну кількість законів було ухвалено конституційною більшістю. І таким чином ми активно намагаємося переформатувати нашу традиційну управлінську модель, зробити її більш сучасною та більш мобільною. 

Успіх маленького Сінгапуру, який за кілька десятиліть перетворився з відсталої колишньої колонії на одну з найрозвиненіших країн світу, базувався на одному важливому принципі: "Ми всі різні, але ми всі – громадяни однієї країни, і ми всі її любимо". 

Тому окремо хочу сказати слова подяки лідерам інших партій і фракцій, які розуміють важливість голосування за фундаментальні закони та об'єднання на тлі кризи, тимчасово залишаючи за дужками свої політичні амбіції.

Ключове для нас сьогодні – успішна Україна, у якій влада демонструє свою ефективність і здатність швидко відповідати на ключові виклики та ризики.

Андрій Єрмак, для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.  



Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)