Украине нужно перезагрузить экологический контроль

Понедельник, 27 июля 2020, 15:00

Глобальні виклики вимагають від України створення дієвої системи екологічного контролю. В умовах, коли чисте повітря, свіжа вода, помірні температури перетворюються на розкіш, державі потрібно максимально швидко та ефективно виявляти порушників природоохоронного законодавства та впливати на них так, аби у майбутньому не було спокуси повторювати протиправні дії.

Але сьогодні такої системи, на жаль, не існує. Й одна з корінних причин – архаїчність та недостатня вимогливість законів. Це проявляється в неповороткій та забюрократизованій процедурі інспекційних перевірок, недостатній відповідальності суб’єктів господарювання, безкарності в разі перешкоджання органам екоконтролю.

 Вирішити проблему допоможе законопроєкт №3091 "Про державний екологічний контроль", який з лютого 2020 року перебуває на розгляді Верховної Ради. Це перший такий комплексний документ, що охоплює усю природоохоронну сферу.

Що в ньому найважливіше?

  1. Усувається низка перепон, які ослабляли екологічний контроль. Наприклад, знята необхідність попередження про планові заходи, розширено коло осіб, за зверненням яких можуть проводитися позапланові перевірки, збільшено строк тривалості заходів контролю (для деяких суб’єктів господарювання).
  2. Посилюється відповідальність за порушення природоохоронного законодавства. Вперше в українській історії в цій галузі впроваджується господарська відповідальність для юридичних осіб та ФОПів. Вона буде двох видів – штраф або тимчасове обмеження тієї діяльності, що завдає шкоду екології. Тобто у підприємства-злісного порушника навіть можуть забрати чи призупинити дію ліцензії.
  3. Встановлюється штраф за недопуск інспектора до перевірок – 100-200 кратний розмір мінімальної зарплати. В разі невиконання припису інспектора – штраф у шістдесятикратному розмірі мінімальної зарплати. Це нарешті знищить ганебну практику блокування роботи екоконтролю з боку керівників підприємств,  які наразі можуть просто дати наказ охороні не пропускати інспектора на прохідній та спокійно почувати себе безкарними.
  4. Екологічний контроль стає відкритим за рахунок створення інтегрованої автоматизованої системи "Екологічний інспектор", до якої будуть вноситись плани перевірок, плани заходів та звіти. Причому ця система буде загальнодоступною, що зніме усі підозри щодо тиску держави на бізнес.
  5. Прибирається дублювання повноважень між різними державними установами. Функції з перевірки господарюючих об’єктів будуть зосереджені в Державній екологічній інспекції, а у Державної лісової охорони, Служби державної охорони природно-заповідного фонду України, органів рибоохорони та інших їх заберуть. За останніми залишаться функції протидії порушникам-фізичним особам.

Фактично законопроєкт №3091 перезавантажить всю систему екологічного контролю в Україні. Вона зможе виконувати свою найважливішу функцію – формувати серед підприємців та громадян культуру поваги до навколишнього середовища як найціннішого нашого ресурсу. І  таким чином досягати кращої екології як запоруки  стабільного розвитку держави.

Андрій Мальований, для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.



powered by lun.ua

Манипуляции на рынке электроэнергии

Город построен, а воды нет, или Почему ирпенская вода нуждается в системных решениях

Банкротство не для всех: первые итоги новой процедуры

Acta non verba, господин президент!

Почему Байден будет вынужден не слишком интересоваться Украиной

Обратная седьмая остановка "Неманская". Микроистория Киева 1960-80-х

Подпишитесь на наши уведомления!