Опозиція в Україні знову може говорити

Вівторок, 22 травня 2001, 12:17
En Ukraine, l'opposition а Koutchma retrouve son mot а dire

У цей період невдоволення існуючим порядком "Клуб Преси", що розмістився в приміщенні незрозумілого сірого кольору, що являє собою щось середнє між кафе і залом для преси, перетворився в справжній вулик. Там зустрічаються, обмінюються інформацією, іншими словами, спілкуються ті, кого у Києві вважають журналістами, що порвали з офіційним конформізмом. Саме тут найбільш цілеспрямовані з них вирішили створити "Вільний простір", першу асоціацію, що неконтролюється владою, яка повністю підпорядкувала собі єдиний професійний союз журналістів.

Після двох дуже суворих років, коли преса зазнавала жорстокого гоніння, настрої в журналістських колах поступово починають мінятися. Без журналістів, ймовірніше за весь, не було б справи Гонгадзе, скандал, пов'язаний з вбивством молодого журналіста, що кинув тінь на президента Леоніда Кучму. "Саме журналісти першими пізнали обезголовлене тіло, виявлене в лісі, неподалеку від Києва. Тоді прокуратура говорила, що мова йде про труп дворічної давності", - згадує Юлія Мостова, провідний журналіст тижневика "Дзеркало тижня", де публікуються найкритичніші статті. "Відтоді вони відчули, що вони мають бути зіграти певну роль, і деякі навіть знайшли в собі сили, щоб сперечатися зі своїм керівництвом і давати більш об'єктивну інформацію", - говорить молода жінка.

Вивірені слова

Подібна зміна настроїв особливо відчутно виявляється на таких недавно створених приватних каналах, як СТБ і Новий. Вони намагаються відмежуватися від державного телеканалу, що повністю контролюється режимом, і від трьох або чотирьох приватних телеканалів, що належать близьким до влади олігархам. Репортери прагнуть публікувати інформацію як можна більш оперативно. Головні редактори стали застосовувати вельми делікатну форму подачі інформації: вони надають слово опозиції, не спричиняючи роздратування у президента. У наяности відчутна зміна тону публікацій, однак певні кордони всі ще зберігаються.

28-літній ведучий телепрограм на приватному телеканалі СТБ Роман Скрипін чудово розуміє, кого можна запрошувати на передачу, а кого не можна: "Якщо ми і виявляємо таку обережність, то зовсім не тому, що у нас безглузді головні редактори, а тому що кожне вимовлене мною слово може означати мій або їх відхід, або закриття каналу". Всі пам'ятають, як в 1999 році з телеекранів зникли програми і телеведучі, після того, як на передачі були запрошені відомі опозиційні лідери.

Репресії

Українська влада без будь-яких церемоній чинить тиск як на місцеву, так і на іноземну пресу. У будь-який момент можна чекати візиту податкового інспектора або пожежника, що займається виявленням порушень норм протипожежної безпеки. Судові позови за наклеп супроводжуються величезними компенсаціями за моральний збиток. Непокірні видання можуть раптово позбавитися паперу або друкарської техніки. Тому немає нічого дивного в тому, що серед десятка національних друкованих видань можна виявити лише два або три опозиційних видання. Якщо говорити про радіо, то поширення на українській мові програм деяких іноземних радіостанцій коштувало "Радіо Континент" ліцензії на мовлення.

У цих похмурих умовах "Дзеркало тижня" схоже на вільного стрільця. Протягом шести років тижневику вдавалося виплутуватися з вельми складних ситуацій. "Підприємці, близькі до влади, намагалися нас купити, але ми їм пояснили, що вони куплять вітер, оскільки всі журналісти відразу ж підуть створювати новий журнал, - згадує головний редактор Володимир Мостовий. - Зрештою, влада залишила нас як вітрину для Заходу". Оскільки тижневик випускається зараз тиражем в 42 тисячі примірників і скороченим обсягом і розповсюджуються тільки у великих містах, влада не вважає його більш небезпечним, ніж приватні національні телеканали. "Ми зобов'язані нашою журналістською незалежністю нашій фінансовій незалежності", - говорить Мостовий. Власник видання, американець українського походження, вирішив припинити всю комерційну діяльність в Україні, щоб уникнути можливого тиску. Дуже багато власників ЗМІ є бізнесменами і не дуже симпатизують президенту. Але вони вимушені стримуватися, щоб не втратити своє майно і свою свободу.

Переклад Inopressa.Ru



powered by lun.ua