Суду – Честь!

32 просмотра
Вторник, 18 октября 2011, 11:34
Валентин Ткач
для УП

Якщо зробити спробу з’ясувати причину стану зневіри і апатії суспільства, та визначити кроки до його подолання, то, як це не може видатись дивним, варто почати з самоіронії. Адже, лише пошук винних може завести і уже завів у глухий кут, який визначається як агресивний фаталізм.

Надзвичайно повно усі фактори, що формують такий настрій людей, можна виявити через призму стану судової системи в Україні.

Почнемо з необхідних застережень: "До Суду потрібно завжди ставитись високоповажно!".

А тепер щодо самоіронії. Якщо спробувати описати в цілому і стисло судову систему України, то найкраще її відображає майже анекдотична картина: в Англії суддя закони пише (природне право), в Німеччині суддя закони виконує (позитивне право), в Україні суддя закони застосовує ("телефонне" право: виконання інструкції по застосуванню закону).

Ця картинка досить карикатурна, але у кожному жарті є лише доля жарту. Вона розкриває фундаментальні координати (репери) існування держави і суспільства. А саме: ця картина вказує на засадничі домовленості, які і в Англії, і в Німеччині встановлені, а в Україні – ні.

Це домовленості щодо того, що є первинним, домінуючим суспільним концептом – конституція чи суспільний договір. Відповідь на це питання і визначає особливості судової системи, які зазначені в прикладі.

В Англії перевага надається суспільному договору, прецедентне право дає можливість оперативно реагувати на зміни у суспільстві, а головне – безпосередньо враховувати уяву про справедливість, яка відображається у суспільних стереотипах. Це і означає, що суддя "пише закон".

В Німеччині – навпаки, визначальною є конституція, тому тут суддя "закон виконує". Але слід пам’ятати про фундаментальне правило, яке практикується у цій країні: "закон потрібно випитати у народу". Це забезпечує те, що справедливість встановлюється через законність.

Якщо з цих позицій охарактеризувати ситуацію в Україні, то іноді складається враження, що фундаментальне співвідношення конституції та суспільного договору тут не тільки не визначили, а навіть і не уявляють собі, що це потрібно зробити.

Я більш ніж впевнений, що на жодному з’їзді партій, на засіданнях парламентських фракцій, у кулуарах Верховної Ради це питання у порядку денному не стояло.

Відтак, така держава побудована не в дискурсах суверену конституції, чи суверену суспільного договору, а в дискурсах сваволі по відношенню до громадянина, тому що влада в цій державі здійснює свої функції ігноруючи і законодавчу норму, і настанови справедливості.

Держава існує автономно, формуючи свої функціональні обов’язки (державні послуги) у відриві і від закону, і від справедливості.

Хоча системи Англії та Німеччини різні, вони ефективно діють за єдиної умови. Ця умова – сильне суспільство з потужним соціальним капіталом і вагомою переговорною силою.

В Україні доста, що суспільство кволе, воно не здатне через систему не встановлених взаємних прав визначитись у пріоритетах. Суспільні стереотипи, які генеруються зараз, можуть містити в собі одночасно і заклики до "сильної руки" (очікування законності), і заклики до нестримних свобод (очікування справедливості).

Крім цього, суспільство, громадські організації, рухи та об’єднання не мають жодних реальних механізмів ані контролю над державою (звітність), ані впливу на неї (відповідальність).

З чого починати?

Базовим фактором успішного функціонування систем Англії та Німеччини є розвинене громадянське суспільство.

Найнагальніші кроки на шляху формування такого громадянського суспільства в Україні полягають, в першу чергу, у встановленні чітких та однозначних взаємних прав у трикутнику суспільство-держава-бізнес.

Реформи, про які тривалий час йде мова, покликані саме це здійснити. Але реформи повинні мати єдину ідеологію, "єдиний глузд", тобто, ми повинні домовитись, визнати засадничі пріоритети, які будуть покладені в керівні принципи розподілу і встановлення взаємних прав.

Відсутність встановлених взаємних прав в Україні – це фатальна обставина. З одного боку, вона, через відсутність законом встановлених механізмів, не дає можливості суспільству вимагати від держави реалізації своєї уяви про справедливість.

З другого – не дає можливості суспільству не суперечливо навіть сформулювати таку уяву, тому що досі не зазначено, без кричущих протиріч, хто, кому і чим зобов’язаний.

Величезна кількість людей перебувають у полоні омани, що не держава "їм повинна", а вони "повинні" державі ("активний пост-совок"), а є і такі, що вважають, що їм "винні" усі і довічно ("агресивний пост-совок").

Є частина людей, які самотужки вирішують свої проблеми, мінімізуючи взаємини з недосконалими державними "послугами", але вони знаходяться переважно за межами України взагалі, або ж в країні, але за межами інституційного поля держави.

Тож, якщо говорити про технологію реформ, то слід зрозуміти, що це повинні бути нові функціональні обов’язки виконавців-надавачів державних послуг, які сформулює ідеологія.

Якщо говорити про ідеологію реформ, то це повинно бути відображення нових встановлених взаємних прав у стосунках суспільство-держава-бізнес.

Та перш ніж встановлювати такі взаємні права, провідник реформ повинен у суспільства, наукової еліти, діячів культури, духовенства і нової еліти випитати інтегральні уявлення народу про законність та справедливість.

Ментальність, моральні настанови та релігійні традиції, наукові прогнози, з врахуванням світових змін і глобальних викликів, повинні лягти в основу вибору пріоритету: конституція чи суспільний договір, держава чи особа, тощо.

Метод спроб і помилок, як це не видається наївним, залишається найбільш продуктивним методом пошуку відповідей на запитання, що формулює перед людьми життя. Усі накопичені знання, наукові здобутки – це лише обґрунтування наших спроб і підстава для формування досвіду, який звужує поле вибору, відкидаючи хибні версії.

Однак, слід пам’ятати, що в умовах маніпулятивного світу ми втрачаємо можливість обґрунтовано вибирати, наш досвід стає нікчемним. Відтак, ми приречені пробувати "навпомацки".

Тому-то і ходимо манівцями: законодавці завзято то рухають, то зупиняють стрілки годинника, замість того, щоб докорінно змінити розгардіяш часу, в якому ми живемо.

Яким би вишуканим не був світ маніпуляцій, які б привабливі, або страхітливі версії він не будував, наслідок завжди будемо мати один – зневіра. Вона небезпечна тим, що, зафіксована на тривалий час, зневіра формує поле тотального нігілізму, а це руйнує сенс понять.

Відтак, люди втрачають систему координат, а суспільство – міру буття. В таких умовах конституція не виконується, а суспільний договір вульгаризується і деградує до виключно фізіологічних рефлексій, тому що усі інші поняття втрачають легітимність.

Це – торжество соціал-дарвінізму, влада сили і настанова сваволі. Така конструкція ніколи не має вигодонабувача, тому що його розчарування – це лише справа часу.

В таких умовах розмивається суверенітет конституції і суверенітет суспільного договору, а натомість впроваджується соціальний концепт домінування держави і неперсоніфікованого чиновника.

За цих обставин сентенція, що "держава готує злочин, а злочинець лише його виконує", набуває свого апофеозу абсурду: "Злочинець", який виконує підготований державою злочин, призначається судом.

Тому, якщо стисло сформулювати нагальні завдання, то вони виглядатимуть наступним чином: встановити суверенітети засадничих понять; припинити маніпуляції навколо цих суверенітетів.

Якщо ми нарешті усвідомимо, що краде не миша, а дірка в стіні, і ця "дірка" – це недолуга система невстановлених взаємних прав, то ми зрозуміємо, як забити ту дірку.

Коли нам це вдасться зробити, то послуговуючись прикладом, наведеним на початку, Україна зможе повернути Суду Честь, закон в Україні почне діяти, а не застосовуватись, а справедливість знайде своє не суперечливе втілення у законності!

Валентин Ткач, Чернівці, для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)