Коротко - не ясно. Как коалиция в Раде стала фабрикой законов

168 просмотров
Среда, 02 декабря 2015, 12:46
Леся ШевченкоЛеся Шевченко
президент фонда "Открытое общество"

Парламентська більшість все частіше стала вдаватися до процедури скороченого розгляду законопроектів. Формальний привід – прискорення реформ. Однак порушення правил роботи ВР несе загрозу зловживань, особливо коли обіцяні зміни малопомітні.

"Скорий поспіх – людям посміх", – говорить народна мудрість. Народні ж обранці не почуй фольклору – поспішний розгляд ключових для життя і розвитку України законопроектів.

Погляньмо на статистику. Нардепи з початку роботи до кінця жовтня запропонували всього 2407 проектів законів. 140 прийнято, 136 – підписано президентом.

96 з схвалених Радою – дві треті – пройшли через скорочену процедуру. Найчастіше мотив "вимоги часу" виглядає дивно – 26 з них не стосуються виконання коаліційної угоди.

Остання, нагадаємо, просунулась за рік роботи чи не на третину.

Відповідно до букви регламенту, законопроект проходить кілька етапів розгляду. У першому читанні обговорюються основні ідеї документа – у разі їх підтримки проект приймають за основу.

В іншому випадку, законопроект йде на доопрацювання, повторне перше читання або відхиляється.

Друге читання розглядає документ за статтями. У нардепів є можливість протягом 14 днів внести альтернативні пропозиції і правки до тексту після його прийняття за основу.

Після їх обговорення законопроект приймається в другому читанні і в цілому – або ж іде на третє читання.

Ця нечаста фаза саме і присвячена скрупульозній роботі над текстом: виправленню деталей, дрібних помилок і протиріч без зміни істотної частини документу.

За п'ять днів після другого читання депутати вносять зауваження. Регламент дозволяє приймати закони в цілому і на першому, і на другому, і на третьому читанні.

Однак, сама законодавча логіка підштовхує до трьох читань – прийняті закони повинні бути юридично і політично бездоганні.

За правилами, відмова від другого і третього читання має на увазі, що до законопроекту немає претензій ні в кого: парламентарів, президента, Кабміну, Нацбанку, юристів і експертів ВР та незалежних експертів.

Віце-спікер парламенту Андрій Парубій на одному із засідань озвучив суперечливу позицію: "Пропоную на сьогодні відставити трохи вбік застарілу традицію дискусії ... ми зможемо в інші дні провести більш широке обговорення. Ніяких дискусій, колеги, як у північного сусіда".

Мова зокрема йшла про зміни до Податкового кодексу та закон "Про міліцію".

Посилання на кращі російські парламентські практики звучить в стінах українського парламенту більш ніж недоречно. Варто згадати лише, скільки разів неуважність депутатів і відсутність адекватного обговорення призводило до прийняття неякісних законопроектів.

Скорочена ж процедура дозволяє парламенту якраз обійтися без "застарілих дискусій". З приводу документу вже не можуть виступати члени основного комітету, незадоволені законопроектом, немає заключного слова ініціатора.

Обговорення зводиться до двох позицій "за" і двох "проти" від нардепів та фракцій.

Прискорене прийняття замість виключення стало практично правилом ВР – 68,6% нових законів пройшли без детального обговорення.

І я тут вже навіть мовчу про проблему відповідності прийнятих за такою процедурою Угоді про асоціацію та праву ЄС в цілому, що може призвести по дефіциту транспозиції права ЄС до 98% на кінець цього року.

Під час дослідження прийнятих таким чином законів – деякі дивують "нагальністю і терміновістю".

Серед них: врегулювання діяльності капеланів 419-VIII, статус ветеранів війни для жертв протестів 715-VIII і 175-VIII, дозвіл релігійним організаціям створювати навчальні заклади 498-VIII і звільнення їх від оподаткування 420-VIII, позбавлення Віктора Януковича звання президента 144-VIII, обмеження при обранні на посаду керівника вузу 415-VIII.

Навіть така коротка характеристика законопроектів показує, що в рішення такого роду навряд чи потрібно рубати з плеча.

Зі схожою стрімкістю приймаються і закони, які відверто пахнуть лобізмом.

Держбюджет змінили: заради добудови Одеської обласної дитячої клінічної лікарні 680-VIII, підтримки вуглепрому 278-VIII, дозволу на введення в експлуатацію об'єктів, побудованих без дозволу на будроботи 92-VIII.

І якщо деякі документи ще можна виправдати терміновістю, інші викликають серйозне занепокоєння.

Так само швидко розглянули і ключові для політичної та економічної ситуації закони – про місцеві вибори 595-VIII або про технічні регламенти та оцінку відповідності 124-VIII.

Ситуація з іншими авторами проектів аналогічна – з прийнятих за ініціативою Кабміну із 99 законів, – 67 пройшли за скороченою процедурою, із 47 президентських – 35.

Більше того, при розгляді двох законів – 510-VIII про допуск військ інших держав в Україну і 711-VIII про зміни до закону про військовий обов'язок – депутати проголосували проти скороченої процедури.

Незважаючи на це, проекти розглянули і прийняли за півгодини.

Куди поспішаємо? Все більш часте і швидке прийняття законів парламентом вказує на тривожні процеси.

По-перше, ВР втрачає роль "місця для дискусій". Спроби опору темпам виливаються в переголосування необхідних законів по п'ять-шість разів.

Тиск вертикалі при Януковичі, виражений у вольовій руці Чечетова, змінився нібито на "вимоги часу".

По-друге, професіоналізм розроблених законів, що залишає бажати кращого, йде по похилій. Якість роботи страждає – вже зареєстровано десятки законопроектів для внесення правок до нещодавно прийнятих без зайвих обговорень законів.

На часі розпочати не тільки говорити але й вирішувати проблему недосконалості механізмів імплементації Угоди про асоціацію та невідповідності законопроектів, що виносяться на голосування, праву ЄС.

Нові правила для громадян і бізнесу по суті штампуються, і багато народних обранців не можуть повноцінно ознайомитися з проектами. Не кажучи вже про те, щоб дізнатися думку своїх виборців – що підточує основу представницької демократії.

Нинішній парламент став дитям багатьох надій і багатьох викликів: війна, економічна криза, євроінтеграція, декомунізація.

Вимоги суспільства до депутатів виросли – не можна просто взяти і несвідомо приймати важливі для майбутнього рішення. Неякісні ж закони просто вставляють палиці в колеса і без того неспішно їдучого воза українських змін.

Так, це вимагає часу, зусиль і навичок, не кажучи вже про відповідальність. Але хіба ж хтось сказав, що буде легко?

Леся Шевченко, для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)