Альтернатива от Порошенко – это тупик

2137 просмотров
Четверг, 08 февраля 2018, 12:00
Александр Равчев
менеджер по коммуникации Украинского независимого центра политических исследований

Заява представниці президента у Верховній Раді пані Ірини Луценко про те, що влада і громадянське суспільство дійшли компромісу в питанні е-декларування громадських діячів, – це спроба видати бажане за дійсне.

Ще влітку 2017 року Адміністрація президента подала два законопроекти №6675 і №6674, якими пропонується замінити е-декларування "антикорупційних громадських організацій" на подачу додаткової публічної звітності для всіх 77 тисяч громадських організацій.

Ці законопроекти було розроблено без публічних консультацій з громадськістю та без залучення стейкхолдерів і фахівців із законодавства для громадянського суспільства. Як наслідок, замість вирішення проблеми, АП запропонувала законопроекти, які створюють нову проблему.

Якщо №6675 і №6674 буде ухвалено – громадські організації з річним бюджетом більше 480 тисяч гривень будуть змушені оприлюднити інформацію про зарплати своїх співробітників, відомості про всіх великих донорів і підрядників, а також про членів загальних зборів організації і суми членських внесків, які вони сплатили.

Крім цього, фізичні особи-підприємці, які надавали послуги донорам міжнародно-технічної допомоги, повинні будуть подавати окремий публічний звіт до податкової, де муситимуть розкрити інформацію про суми коштів, отриманих від донорів.

Правозахисні організації розкритикували ці законопроекти, назвавши їх "калькою з російського закону про іноземних агентів".

Найбільшу загрозу вони становлять для організацій, які моніторять порушення прав людини на окупованих територіях, адже їм доведеться розкрити інформацію про всіх "таємних агентів", які фіксують злочини окупантів.

Коаліція "Правозахисний порядок денний" назвала це тиском на громадянське суспільство.

Експерти з Міжнародного центру некомерційного права (Вашингтон) описали вимоги законопроектів як надмірні і дискримінаційні.

Аналітики Ради Європи зазначили, що таких жорстких вимог, як їх пропонує Адміністрація президента, немає в жодній країні Європейського союзу.

Реанімаційний пакет реформ оприлюднив заяву, у якій закликав народних депутатів відкласти розгляд цих законопроектів до висновків Венеційської комісії.

Відповідно, говорити про компроміс чи підтримку громадськими організаціями пропозицій Адміністрації президента не можна.

Що ж відбувається?

Команда Петра Олексійовича спочатку створила дурну ситуацію з необхідністю громадським діячам заповнювати е-декларації, а тепер намагається вийти з неї з розумним виглядом. Але не виходить.

Законопроекти про заміну е-декларування на додаткову звітність кілька разів ставили на голосування в парламенті, але більше 167 голосів їм зібрати не вдалося.

Опозиційні депутати відмовляються підтримувати цю ідею, оскільки розуміють шкоду від них для репутації на міжнародній арені і в середовищі громадянського суспільства. А голосів БПП і "Народного фронту" для самостійного ухвалення рішення не вистачає.

І владі доведеться або перестати гратися в "крутого хлопця", який поставив на місце громадські організації, і ухвалити скасування е-декларування антикорупційників без жодних додаткових вимог.

Або намагатися переламати через коліно думку громадськості, заручившись підтримкою "Опозиційного блоку" та інших колишніх регіоналів.

Проте це буде компроміс аж ніяк не з громадянським суспільством.

Олександр Равчев, громадський діяч, спеціально для УП

powered by lun.ua
Капитолий. Начало реванша Трампа
Дональд Трамп не сдастся сейчас, поскольку намерен баллотироваться на следующих президентских выборах. (укр.)
Заработать на смертях: как нас лишили мировой вакцины в 5 раз дешевле
Три доллара заплатила Всемирная организация здравоохранения за вакцину, закупку которой в ручном режиме сорвал министр здравоохранения Максим Степанов. (укр.)
Настоящая цена меха норок: история одного расследователя
В конце сентября 2020 польский Сейм (нижняя палата парламента) провел историческое совещание по вопросам правовой защиты животных в Польше. (укр.)
Изменил ли Национальный банк свою политику на валютном рынке
По какому принципу НБУ будет выходить на рынок с валютными интервенциями и как будет влиять на курс. Что изменилось в новой стратегии? (укр.)
Торговый фокус с лесом: друзьям — все, а обществу — ничего?
Почему торговля необработанной древесиной происходит на закрытых "аукционах" и без конкуренции. (укр.)
Дело генерала Назарова - сигнал, который нельзя игнорировать
Дело Назарова как потенциальный прецедент для военного судопроизводства Украины и свидетельство неурегулированности ключевых вопросов военной юстиции. (укр.)
Демократия и некомпетентность
Почему Аристотель не доверял демократии как форме правления, в чем заключаются недостатки последней и что это значит для современной Украины. (укр.)