50 копійок: за стільки купують одного українця

770 переглядів
Вівторок, 19 березня 2019, 12:30
Олександр СолонькоОлександр Солонько
політичний аналітик, громадський активіст

В лютому і березні цього року інформаційний простір переповнений повідомленнями про підкуп виборців кандидатами в президенти.

Починаючи зафіксованими та оприлюдненими випадками і свідченнями, закінчуючи справжньою війною між кандидатами у вигляді взаємних звинувачень та залученням МВС та ГПУ.

Силовики відкривають кримінальні провадження, проводять викривальні прес-конференції та наперебій відкидають звинувачення в роботі на штаб того чи іншого кандидата.

Загалом практика підкупу виборців в Україні має свою повноцінну історію та не є чимось новим. Вона більш характерна для виборів до парламенту на мажоритарних округах та місцевих виборів. Але тепер це стало цілком реальним інструментом і для кандидатів у президенти.

Лавочки, гречка, гроші, безоплатні послуги  ̶  все заради того, щоб українці голосували "правильно".

Багато громадян не задумуються над тим, чому кандидати готові витрачати мільйони або й сотні мільйонів гривень для купівлі їхнього голосу.

Що можна вважати підкупом виборців? Навіщо це кандидатам і які наслідки це матиме для країни та кожного з нас?

Читайте по темі:

У Порошенка звинуватили Тимошенко в підкупі виборців

Гриценко: Порошенко дав вказівку виділити 2 мільярди на підкуп

Аваков звинуватив Порошенка в підкупі виборців

"Опора" побачила ознаки підкупу в безкоштовних концертах Зеленського

"Опора" каже, що її хибно зрозуміли: Зеленський не підкуповував виборців

Що таке підкуп

Існує прямий та непрямий підкуп.

Прямий – це безпосереднє надання матеріальної вигоди виборцю (гроші, товари, послуги тощо).

Непрямий – це коли вигода надається, наприклад, підприємству чи організації.

Поняття підкупу виборців дуже умовне і часто за це складно притягнути до відповідальності.

Відповідно до чинного законодавства, в обох випадках за такі дії передбачається притягнення до кримінальної відповідальності.

До того ж, покаранню підлягають і ті, хто купує, і ті, кого купують. Тобто громадянин, який погоджується продати голос, теж вчиняє злочин.

Loading...

За це покарання може бути різним: від штрафу до позбавлення волі на 7 років.

Зазвичай штаби кандидатів знаходять юридичні лазівки, які дозволяють уникати проблем із законом.

До прикладу, кандидати можуть цілком законно надавати потенційним виборцям товари і послуги, вартість яких не перевищує 60 гривень (3% від прожиткового мінімуму). Тобто, згідно з законом, кілограм гречки – це не підкуп.

У зв'язку з цим, виникає ще одна класифікація підкупу виборців.

По факту – коли кандидати фактично займаються підкупом, надаючи товари і послуги, проте за законодавством такі дії не підпадають під поняття підкупу. Це можуть бути ті ж лавочки (крамнички) біля під'їздів, встановлені за особисті кошти кандидата або його організації.

По закону – коли кандидати здійснюють відповідні дії, які можна за законом кваліфікувати як підкуп.

У всіх випадках в Україні практично ніхто не поніс реального покарання за підкуп виборців чи продаж свого голосу.

Хто і навіщо купує

Зазвичай купівлею голосів на виборах займаються кандидати, які фактично не є політиками. Це або представники олігархів, або вихідці з криміналу чи напівкримінального бізнесу. Часто одна особа відповідає обом критеріям.

До них приєднуються політики з низьким рівнем підтримки, які за час перебування на посаді змогли отримати капітал і витрачають його на підкуп виборців.

Всі ці люди не здатні запропонувати українцям реальну програму розвитку країни, оскільки збагачуються саме за існуючої системи. Грубо кажучи, для кожного адекватного громадянина – це вороги, які намагаються вкрасти у нас майбутнє.

Саме з їхньої подачі

  • скасовуються антикорупційні статті Кримінального кодексу,
  • саботуються розслідування розкрадання, в тому числі, в оборонній сфері,
  • "випадково" зникають документи, які доводять їхні ж корупційні злочини і далі за списком.
Мотиви скупників дуже прості. Вони жадають доступу до державного бюджету через посади і можливість зайти у високі державні кабінети, щоб захистити уже набуті корупційні статки та збагатитися новими.

Такі кандидати готові витрачати мільйони на лавки, продуктові пайки і гроші за голос на виборах, аби потім отримати прибутки в рази або й сотні разів більші.

Українцям потрібно пам'ятати, що цей підкуп – це останнє "хороше", що вони побачать за наступні роки.

Люди, які платять за голос, потім розкрадають державне майно, призначають на посади в уряді й на державних підприємствах таких самих корупціонерів.

Нас усіх дратує тотальне беззаконня влади, але водночас багато виборців забуває, що саме вони дають корупціонерам "зелене світло", продаючи їм голос.

Усі мають розуміти, що той, хто купує голоси на шляху до влади, обов'язково буде красти.

Наслідки

Коли хтось погоджується продати голос за 1000 гривень, то продає себе десь за 50 копійок в день на наступні 5 років. Саме так або й дешевше оцінюють людей деякі кандидати. За 50 копійок українці продають не лише своє майбутнє, а й майбутнє своїх дітей.

Президент і депутати, які отримують свої мандати через підкуп, принижують виборців та самостверджуються за їхній рахунок.

Крім того, корупціонери створюють для себе аргументацію на захист незаконного збагачення. Мовляв, якщо українці продають свої голоси на виборах (що теж є корупцією), то чому посадовці мають бути чесними?

Відтак, у нас розбиті дороги, найнижчі в Європі соціальні виплати, відстала економіка, жахлива медицина і далі по списку.

А діти високопосадовців "відмивають" сотні мільйонів на забезпеченні армії, поки діти звичайних українців гинуть на війні з Росією.

Це все починається з того, що частина наших співгромадян продає свій голос.

За це досі ніхто не покараний, адже розслідують і судять ті, хто годується з рук людей, що прийшли до влади завдяки гречці. І в цій системі нікому не вигідно, щоб за підкуп виборців існувало реальне покарання.

Можна говорити про реальну відповідальність, тюремні терміни і тому подібне. Проте це все нереально без докорінного очищення влади.

Як це має бути і якою мірою – це питання окреме. Проте навряд чи можна сперечатися з тим, що нам треба виходити з порочного кола, в якому одні сприяють формуванню попиту на підкуп, інші його підхоплюють, а потім ми отримуємо чергову хвилю розчарування і роздратування.

Це якраз той випадок, коли змінити це може верхівка з її доступом до державних ресурсів і тотальної роботи з населенням. Щоб вивести його з цього коматозу.

Читайте по темі:

МАГи і рольові ігри. Як працюють виборча "піраміда" Тимошенко і "сітка" Порошенка

Справа підкупу Тимошенка. Що відомо про затриманих, і до чого тут Дубіль

Підкуп виборців: Березенко не прийшов на допит в поліцію

Операція "гречка": Як депутати купують наше майбутнє

Олександр Солонько, спеціально для УП



powered by lun.ua
У чому логіка "земельного Задзеркалля" щодо іноземців
Заборона іноземцям купувати землю в Україні не працюватиме. Знайдеться ряд механізмів і структур в Україні та за її межами, щоб це обійти. Для кого ж іноземці становлять ризик?
Чому всім нам варто подивитися "Співає Івано-Франківськтеплокомуненерго"
В Україні ми не користуємось інфраструктурою як чимось зручним і корисним, не задумуючись – навпаки, ми, самі того не помічаючи, витрачаємо величезну кількість енергії, щоб компенсувати її розруху.
Синдром політичного інтелекту
То що у нас не так з політичним інтелектом? Посада президента крізь призму теорії поколінь. Та чи можна узяти віртуальний майстер-клас у американських президентів?
Етичний бізнес глобальних корпорацій
Підприємства на Заході поступово змінюють свої підходи до ведення бізнесу. Чому і як це відбувається?
"Реформа" прокуратури: дуже приємно, цар
Чому бізнесу і чиновникам варто боятися ручного управління Офісом генпрокурора. (рос.)
"Укрзалізниця" – мертвий актив чи ласий шматок для інвесторів?
"Укрзалізниця" втілює в собі парадоксальну різницю між потенціалом для приватних інвесторів і реальністю. У чому ризики та перспективи її приватизації?
Викривач корупції – не лише заявник: що не врахували законотворці
Попри загалом позитивний характер закону про викривачів корупції, законотворці обрали звужений підхід до врегулювання статусу викривача. А це матиме значення для викриття можливих корупціонерів та захисту тих, хто їх викриває.