Биометрические паспорта: а как у них?

68 просмотров
Среда, 17 октября 2012, 13:14
Виктор Тимощук
заместитель председателя правления ЦППР

В світлі дискусії з ініціатором закону про нові паспорти для громадян України та єдиний державний демографічний реєстр, депутатом-регіоналом Василем Грицаком, є сенс звернутися до досвіду розвинених демократичних країн – в частині "паспортизації".

Прогнози щодо вартості і українських паспортів, і документів особи інших країн раптом почали сильно коливатися. А деякі, озвучені депутатом Грицаком, є зовсім некоректними.

Зокрема, лише за чотири дні публічної дискусії вартість нового внутрішнього українського паспорта, за словами згаданого депутата, впала зі 120 до 65 гривень, тобто майже вдвічі.

Хоча і це не виправдовує необґрунтованих витрат держави та громадян на новий паспорт, адже при вартості існуючого паспорта у 15 гривень абсолютно не зрозуміло, які переваги дасть новий паспорт.

Цілковитою неправдою є озвучена депутатом Грицаком вартість ідентифікаційного документа – посвідчення особи – в країнах Європи. Депутат заявив, що європейці кожні десять років сплачують за цей документ по 100 євро.

Тому звернемося до фактів.

У Німеччині за "посвідчення особи" громадянин віком до 24 років сплачує  22,80 євро, а старші особи – 28,80 євро. Тобто це щонайменше втричі дешевше, ніж стверджує Грицак.

Якщо є потреба у негайній видачі, а нормальний строк становить від 2 до 4 тижнів, то стягується доплата у розмірі близько 13 євро. Є також можливість отримати тимчасове посвідчення за 10 євро.

У Франції національна ідентифікаційна картка видається взагалі безкоштовно, навіть тоді, коли закінчився її термін дії чи настали інші причини, щоб її обміняти. Лише у випадку пошкодження картки або її втрати – необхідно сплатити 25 євро.

До речі, Франція і в частині інших документів особи може здатися для Василя Грицака дивною.

Наприклад, питання платності/безоплатності посвідчення водія та розміру плати визначається радою департаменту – це адміністративний рівень, більший за український район, але менший за область.

Наприклад, у департаменті Сартр посвідчення водія також видається безкоштовно.

Цікавими у французькому досвіді є норми про підвищену плату за термінове оформлення документів, точніше, законодавча заборона стягувати збільшену плату за таке оформлення. І тому закордонний паспорт у всіх випадках коштує 86 євро, а плата за прискорене виготовлення не стягується.

Звичайний термін виготовлення – 15 днів.

У Швеції паспорт для закордонних поїздок видається взагалі у 5 денний термін і коштує 350 крон. Для довідки – 100 крон дорівнює приблизно 120 гривням.

Національна id-картка, що діє в рамках ЄС, також видається за 5 днів за ту ж саму плату.

Нав’язування українцям нового біометричного внутрішнього паспорта та дорогого посвідчення водія з електронними чіпами "прив’язується" депутатом Грицаком до стандартів ICAO.

Разом з тим відомо, що деякі держави – світові лідери взагалі не мають єдиного внутрішнього ідентифікаційного документа.

У Великій Британії посвідчення особи впроваджувалися задля боротьби зі шпигунами в період першої та другої світових воєн. У 1952 році уряд відмовився від подальшого використання таких посвідчень.

На початку ХХІ століття була спроба відновити "посвідчення особи". Але далі обговорення, пілотування та експериментів справа не дійшла, і після приходу до влади коаліційного уряду – консерваторів і ліберальних демократів – від цієї ідеї відмовилися.

У США також немає федерального посвідчення, тим більше як обов’язкового документа. Разом з тим, посвідчення за потреби можуть видавати окремі штати.

Наприклад, у Техасі id-картка видається протягом 2-3 тижнів і коштує 16 доларів. В Огайо id-картка видається у той же термін і коштує ще менше – 8 доларів 50 центів.

Отже, видно, що питання "внутрішнього паспорта" – "посвідчення особи"/ідентифікаційної картки – це внутрішня справа держави.

Цей документ має відповідати потребам громадян, суспільства, держави, рівню їх розвитку.

В цьому сенсі запровадження в Україні дорогого у виготовленні та експлуатації нового внутрішнього паспорта з електронним чіпом жодним чином не обґрунтоване.

Цей крок не досягає жодної цілі, крім витягування з кишень громадян та держави, тобто знову громадян, мільярдів гривень.

Віктор Тимощук, Центр політико-правових реформ, для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)