От Кобзона до Повалий. Что изменилось?

3296 просмотров
Среда, 26 августа 2015, 13:36
Анна МалярAnna Maliar
кандидат юридических наук, эксперт-криминолог

Інтер продовжує бити рекорди найбільш обговорюваної телеподії. Чи отримали Кобзон і Повалій свої відсотки за потужний піар через скандал – не відомо, але те, що вони виконали свою місію – очевидно.

"Розум проти, а очі дивляться". Тільки так можна назвати багатомільйонний перегляд Кобзона у новорічну ніч, зафіксований в західних областях України.

Судячи з реакції соцмереж, так само дивились і концерт за участю Повалій – хто через цікавість, хто через огиду, хто через ностальгію, хто через любов до високого музичного "мистецтва".

Курка чи яйце?

Така ситуація наводить на вічне питання – що з'явилось першим, курка чи яйце? Перефразовуючи: що первинне – інтерес глядача, на який орієнтується телеканали чи смак телеканалу, на який пристає глядач?

В інтелігентних колах побутує думка, що телебачення з якоюсь підлою метою нав'язує нам мистецький несмак та навмисно сприяє деградації населення.

Але телебачення – це не тільки пропаганда, а й бізнес. І, окрім облич політиків, все інше на телеканалах з'являється лише з однією метою – підвищити рейтинг телеканалу. Бо рейтинг – це реклама, а реклама – це гроші.

Якщо в Повалій і Кобзона буде нульовий рейтинг в Україні, їх не буде на екрані, бо це втратить будь-який сенс. Дивлячись на них, хай навіть з відразою і осудом, ви автоматично підвищуєте рейтинг телеканалу і забезпечуєте їхню присутність, чи подібних їм "зірок", у наступних концертах.

Не забувайте, що за нинішніх технологій замірюється не просто рейтинг програми чи концерту, а його щосекундна динаміка. Тому зразу стає очевидним, яку пісню і якого співака найбільше дивились глядачі.

А для тих, хто розміщує на телеканалі рекламу, не має значення – з задоволенням чи огидою ви дивитесь програму, головне, щоб ви її дивились.

Що змінилось після Кобзона в ефірі?

Насамперед, в телеканалу були проблеми.

За новорічний ефір телеканал Інтер отримав попередження Нацради з питань теле- і радіомовлення. Але Нацрада, в результаті тривалих судів та мирової годи, попередження за скандальний новорічний ефір за участі Йосипа Кобзона, Валерії та Олега Газманова скасувала. А вже в червні цього року Нацрада продовжила ліцензію Інтеру на мовлення до 2022 року.

Але не поспішайте звинувачувати Нацраду з теле- і радіомовлення у зраді чи корупції. Бо, насправді, у нас просто немає законів, які б забороняли телеканалам показувати ворогів української державності. Тому, формально телеканали не порушують закон, коли показують ворогів та зрадників.

Після новорічного ефіру з Кобзоном мною вже була розкрита тема недолугості законодавства, що регулює зміст телеконтенту в умовах війни.

Що ж за вісім місяців змінилось у цій сфері?

За цей час були прийняті зміни до деяких законів України щодо захисту інформаційного телерадіопростору України.

Відтепер в Україні забороняється розповсюдження і демонстрування фільмів, що містять популяризацію або пропаганду органів держави-агресора та їхніх окремих дій, що створюють позитивний образ працівників держави-агресора, працівників радянських органів державної безпеки, виправдовують чи визнають правомірною окупацію території України.

Відповідно до нового закону, фільм підлягає забороні на території України, якщо в ньому є принаймні одна з таких ознак:

– серед позитивних героїв фільму є співробітники (у тому числі колишні або позаштатні) органів держави-агресора, радянських органів безпеки;

– сюжет фільму безпосередньо або опосередковано пов'язаний з діяльністю органів держави-агресора, радянських органів безпеки, і ця діяльність представлена у фільмі як позитивна;

– у сюжеті фільму безпосередньо або опосередковано заперечується або ставиться під сумнів територіальна цілісність України, виправдовується або подається в позитивному світлі окупація території України, акти агресії з боку інших держав, розв'язування війни, пропагується винятковість, зверхність або неповноцінність осіб за ознаками їх релігійних переконань, належності до певної нації або раси, статі, майнового стану, соціального походження.

І, власне, потроху з екранів зникає телепропаганда, яка перекручує нашу історію і возвеличує агресора.

Крім того, Служба безпеки України оголосила список з понад ста російських ЗМІ, яким тимчасово припинена акредитація в Україні.

Але, безумовно, таких заходів замало в умовах війни.

Інформаційна політика в умовах війни

Проблема інформаційного суверенітету ніколи не цікавила нашу владу. Але вона стала надто очевидною після розгортання гібридної війни, основною зброєю якої виявились не гармати, а інформація.

На жаль, законодавча база виявилась не готовою до таких викликів та досі не забезпечує інформаційну безпеку країни. Але це зовсім не означає, що ми можемо без наявності законодавства, просто волюнтаристськими рішеннями втручатись в діяльність ЗМІ.

Тому, враховуючи фактичний стан війни, варто запровадити надзвичайний або спеціальний стан в інформаційній сфері.

Такий стан мусить передбачати особливий режим державного управління в інформаційній сфері на період війни. І вже в умовах цього режиму накласти обмеження для телеканалів щодо появи в ефірі осіб з антиукраїнською позицією.

Також варто створити на час війни перелік слів та словосполучень з тлумаченням, які відображають чи характеризують позицію України та є рекомендованими для висвітлення війни у ЗМІ. Але для цього влада повинна війну назвати АТО війною, росіян росіянами, а не сепаратистами. Бо навіть проукраїнські телеканали сором'язливо вживають слово "сепаратисти".

Так, інформаційна політика в умовах війни дещо порушуватиме звичне уявлення про свободу слова і ЗМІ, але ж і війна – не втілення демократії.

От тоді будуть законні підстави для накладення відповідальності на телеканали і не доведеться відміняти попередження Нацради з питань теле- і радіомовлення.

А до цього всі ефіри з "кобзонами" будуть лежати в морально-етичній, а не правовій площині.

Кому вигідна існуюча ситуація?

Але, от у чому питання: чи потрібно нинішній владі законодавство, яке б на час війни вирішило проблему присутності ворогів нашої державності в ефірах телеканалів?

Адже, завдяки "кобзонам" в ефірах, проукраїнський електорат отримує чіткий сигнал, що каналу вірити неможна, він ворог наших цінностей. І таким чином, телеканали, які використовують проукраїнську риторику, безкоштовно мобілізують свого глядача, а політики, які стоять за телеканалами, – свого виборця.

Якщо ЗМІ колишніх регіоналів та проросійських олігархів перейдуть на проукраїнську позицію, вони зможуть перетягти на себе і невдоволених повільністю реформ проукраїнських глядачів/виборців. Власне, вони вже цим і займаються, адже новостворені під вибори партії, за якими стоять регіонали, використовують національну символіку і проукраїнську риторику.

Те саме зараз відбуватиметься і на їх телеканалах. Вони професійно сплетуть в один вузол патріотизм і "ми за мир".

Тож, для збереження свого глядацько-електорального сегменту, владі вигідніше, аби ЗМІ опонентів не використовували патріотичні мотиви та не задурювали голову простому глядачеві.

Таким чином, ми повертаємось до того, з чого стаття починалась: телебачення – це бізнес, як, власне, і політика.

У влади є всі інструменти для очищення ефірів від одіозних діячів культури та всіх інших сфер. Так само у влади та провладних олігархів є ресурси для розвитку українського теле-, кіно- та рідіопродукту.

Якщо вона цього не робить, значить їй це вигідно.

Анна Маляр, спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)