Новая Антикоррупционная стратегия: что она изменит для Украины?

2831 просмотр
Четверг, 25 июня 2020, 16:00
Александр Новиков
глава Национального агентства по вопросам предотвращения коррупции

Чи здивуєтесь ви, якщо я скажу, що в Україні з 2017 року немає антикорупційної стратегії? У галузі боротьби з корупцією працюють спеціалізовані органи, Кабінет міністрів, державні органи, органи місцевого самоврядування. Кожен має свої повноваження та зону відповідальності, але поки що їхня (і наша з ними в тому числі) взаємодія більше схожа на всім відому байку.

Чому так трапилося?

Процес створення антикорупційних інституцій був складним та зайняв набагато більше часу, ніж очікувалося. Їхня взаємодія не була налаштованою, а тогочасна НАЗК не змогла стати центром формування та координації впровадження антикорупційної політики. Оскільки перегляду політики не відбувалось, програмні документи, за якими працювали НАЗК та інші організації, втрачали актуальність.

Наслідком стала розбалансована та малоефективна діяльність публічних інституцій у питаннях запобігання та протидії корупції.

Чи зможе Антикорупційна стратегія допомогти у цій ситуації?

Так. Нова стратегія у своїй основі містить два підходи: удосконалення загальної системи запобігання корупції та фокус на галузеві реформи, що зменшать можливості для корупції у певних сферах (наприклад, оборонний сектор, митниця та податкова, охорона здоров’я). Збалансоване поєднання цих підходів дасть змогу не лише знизити рівень корупції, підвищити довіру громадян до органів влади, а й суттєво підвищити темпи соціально-економічного зростання України.

Антикорупційна стратегія дозволить скоординувати діяльність усіх державних органів, фактично перетворюючи їх в одну команду з єдиною метою та підвищуючи загальну ефективність.

Як працюватиме нова Антикорупційна стратегія?

У розробці проєкту антикорупційної стратегії взяли участь її потенційні виконавці від держави, а також громадськість, бізнес, експерти, міжнародні партнери.

В основі стратегії, яка працюватиме протягом 2020–2024 років, лежать такі принципи:

1) оптимізація функцій держави та місцевого самоврядування. Тобто органи державної влади будуть позбавлені зайвих та надмірних повноважень, функції таких органів не будуть дублюватися й не будуть суперечити одна одній.

2) зниження "людського фактору" та збільшення прозорості й ефективності в стосунках органів державної влади та органів місцевого самоврядування з фізичними та юридичними особами. Взаємодія між працівниками державних органів та громадянами буде мінімізована, а отже — корупційні ризики будуть зменшені. Цьому сприятимуть єдині правила загальної адміністративної процедури та діджиталізація процесів.

3) створення зручних та законних альтернатив існуючим корупційним практикам. Процесам, які є потенційно корупційними, має бути розроблена нормальна заміна, — зручна, законна, і, бажано, цифрова.

4) забезпечення дієвого державного контролю за дотриманням публічними службовцями правил етичної поведінки та вимог антикорупційного законодавства;

5) забезпечення невідворотності юридичної відповідальності за корупційні та пов’язані з корупцією правопорушення. Тобто люди мають бути впевнені, що за будь-яке корупційне правопорушення чи порушення, пов’язане з корупцією, винні будуть покарані.

Отже, нова антикорупційна стратегія повинна стати прозорим та зрозумілим документом, який визначатиме правила взаємодії громадськості, державних, правоохоронних органів на шляху до подолання корупції.

Яким буде процес її ухвалення?

Нова антикорупційна стратегія буде ухвалена Верховною Радою у вигляді закону.

24 червня ми опублікували проєкт стратегії на нашому сайті. Він доступний для обговорення, і ви можете зробити свій внесок, надіславши пропозиції на пошту state@nazk.gov.ua. Більше того, ми плануємо провести низку консультацій із бізнесом, громадськістю, експертами та міжнародними партнерами.

Після всіх консультацій, які триватимуть близько трьох тижнів, буде опублікований остаточний проєкт. Ми надішлемо його до держорганів на погодження, а кінцевий варіант передамо до Кабміну. Урядовці й депутати матимуть можливість внести свої пропозиції до стратегії, і насамкінець — Верховна Рада розгляне проєкт Закону "Про Антикорупційну стратегію" на своєму засіданні. Отже, плануємо, що закон буде ухвалений вже восени.

Якими будуть механізми реалізації?

Антикорупційна стратегія — це не просто документ декларативного характеру.

Ми обрали кілька найважливіших сфер, де масштаби корупційних зловживань є найбільшими, у яких антикорупційні заходи будуть здійснюватися комплексно та першочергово. Для визначення цих сфер ми проаналізували ефективність реалізації антикорупційної політики та низку галузевих досліджень, провели стандартне опитування щодо рівня корупції в Україні.

Порядок впровадження антикорупційної стратегії визначатиме державна програма, яку теж затверджує Кабмін.

Для роботи із кожною пріоритетною сферою, визначеною в стратегії, програма визначатиме низку заходів, обов’язкових для виконання, та строки їх реалізації. Також до державної програми можуть вноситися зміни залежно від її виконання та актуальності завдань.

Щоб уникнути несподіванок, ми очікуємо що будь-які зміни, заплановані до внесення в державну програму, будуть обговорюватися з Агентством та громадськістю.

Що в результаті?

Україна отримає комплексний документ, напрацьований спільно, ухвалений Верховною Радою, обов’язковий до виконання всіма органами влади. Він дозволить громадськості і бізнесу детально контролювати антикорупційні процеси і роботу держорганів стосовно цих процесів.

На його виконання всі залучені державні органи будуть скоординовано та системно працювати над чітко визначеними завданнями кожен у своїй сфері відповідальності.

Загальним ефектом від ухвалення стратегії має стати зростання довіри українців до держави, економічне зростання України, зокрема, більш комфортні умови для бізнесу та інвестицій. Звісно, все це буде можливе лише за наявності політичної волі всіх владних інституцій та належної координації, яку НАЗК забезпечуватиме зі своєї сторони. 

Олександр Новіков, для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.  







powered by lun.ua
Реклама:
100 миллионов гривен на молодежные проекты. Как их получить?
Как привлечь молодежь к общественным процессам? Где ей содержательно проводить досуг? Где получить финансирование своих идей и инициатив? (укр.)
Карантинные меры, или Как экономят украинцы во время пандемии?
С начала пандемии 34% украинцев потеряли часть регулярного дохода, 8% - все доход и только 1% имели рост дохода. Стали ли держать меньше денег в банках? (укр.)
Игра с отрицательным результатом: к чему приведет снижение НДС на агропродукцию
Снижение ставки НДС до 14% не уменьшит количество "скруток", а наоборот усложнит процесс администрирования. (укр.)
По одной перчатке на медика. Как Минздрав (не) защищает врачей
За все время эпидемии Минздрав действительно смог закупить средства защиты и некоторое оборудование. Количество кажется, на первый взгляд, относительно большим. Однако, если посчитать истинную потребность медиков в защите, понятно, что это просто мизерное количество. (укр.)
Цена промедления: кто на самом деле страдает из-за неприятия законопроекта о ЖГК
Верховная Рада до сих пор не поддержала согласованный на комитетах законопроект №2458 об изменениях в жилищно-коммунальной сфере. Почему от этого теряют потребители? (укр.)
Опровергнуть невозможное: разбор решения суда по Семочко и арест как давление на редакцию
В октябре 2020-го журналисты Bihus.Info получили решение суда по делу против ексзаступника главы службы внешней разведки Сергея Семочко. Что не так с самим решением и почему cуд затягивал с его отправкой? (укр.)
Записки из ЛНР: ценности стали другими
Так хочется чудес в это тусклое время межсезонья. И почему-то хочется не денег или богатства, любви или заморских стран. Хочется, чтобы родители жили как можно дольше, а дети оставались детьми и были счастливы, не смотря на что-то, а вопреки всему.