Партнерський збір УП. Задонать на дрони та РЕБи

Турецькі настрої гаранта

Четвер, 23 листопада 2000, 11:15
Перед відльотом до Туреччини Кучма, як мачуха перед балом, підкинув депутатам-попелюшкам завданнячко. Добре, хоч проекти законів, що змінюють конституційні положення за викрійками референдуму, не треба за ніч готувати до примірки.

Гарант надіслав до парламенту два законопроекти, які імплементують рішення всеукраїнського референдуму. І, не гаячи часу, Кучма вирішив простимулювати депутатів - вступивши на турецьку землю, президент відразу зазначив, що вимушений буде шукати "додаткові засоби" впливу на депутатський корпус, якщо парламент не перейметься ідеями референдуму.

Що гарант вкладає в поняття "додаткові засоби" - не розголошується. Напевно, щоб це стало сюрпризом для депутатів, яким не вистачить "політичній зрілості ухвалити доленосне для України рішення".

А політична дегенерація у депутатів проявитися може, бо кожний з депутатів, як з'ясував Кучма, "хоче бачити себе на вершині піраміди влади і вирішувати за всіх, в тому числі і за народ". "Я не маю наміру присвятити чотири роки перманентній боротьбі з парламентом, втрачаючи з кожним роком позитивні наробки в економіці", - поділився гарант своїми планами на майбутнє.

"Задвірки розвитку" - це місце, де, як передбачає гарант, опиниться Україна, якщо залишиться жити при існуючій нині моделі. І якщо прогрес якийсь і буде, швидкість поступу прирівняється до "черепашачих кроків", відзначив Кучма.

А самі ідеї, які гарант вимагає від парламенту втілити в життя, записані в двох законопроектах. Перший стосується статусу добродіїв, що гордо носять значки з національним прапором і званих "народними депутатами". Другий - механізмів, які дозволять у масовому порядку з цих добродіїв жадані значки зняти раніше терміну. Про те, що чекає на народних обранців, розповів на турецькій землі прес-секретар гаранта Олександр Мартиненко.

Так, народним депутатам гарантується недоторканість, вони не несуть юридичної відповідальності за результати голосування, висловлювання в парламенті або його органах. Правда, за винятком образ і наклепу.

Належність до кола недоторканних в народного обранця можуть забрати, затримавши або заарештувавши його - і тільки за мотивованим рішенням Верховного суду України. Карна справа щодо народних депутатів може бути порушена тільки генеральним прокурором або особою, яка виконує його обов'язки.

А звільнити всіх народних депутатів одним махом, згідно з другим проектом закону, тепер можна буде в трьох випадках. По-перше, якщо парламент за місяць не сформує парламентську більшість (до речі, в проекті закону записано, що більшість діє під час всього терміну повноважень Верховної Ради, а депутати особисто підписують відповідні угоди, в якому визначені основні принципи діяльності більшості). Другий випадок, коли депутатів масово можуть зробити безробітними – якщо не буде ухвалено держбюджет протягом 92 днів від дня внесення його в парламент (а це Кабмін повинен робити не пізніше 15 вересня кожного року). І, по-третє, залишається в силі діюча норма Конституції про розпуск парламенту – якщо протягом 30 днів сесії не почнуться пленарні засідання.

Якщо Раду коли-небудь буде розпущено, то гарант має призначити дострокові вибори, які проводяться протягом 60 днів з моменту видання указу про дострокове припинення повноважень парламенту. Разом з цим розпускати Раду не можна протягом одного року після позачергових виборів, а також за півроку до закінчення терміну президентських повноважень і під час дії військового або надзвичайного стану.

А поки головний босс в Туреччині набирається досвіду, як можна суміщати євро-атлантичний вибір і придушення повстань, представник президента у Верховній Раді Роман Безсмертний зазначив, що за місяць Рада може вирішити про те, аби по новому обирати парламентаріїв. Безсмертний "не виключає можливості", що в середині грудня Рада розгляне законопроект про вибори народних депутатів за пропорційною системою у другому читанні. Зараз, нагадаємо, за партійними списками обирають половину парламенту, що гордо називається мажоритарно-пропорційною системою.

Проте, електорат, який потренувався знаходити свої симпатії у партійному різноманітті під час виборів 1998, може поки розслабиться. Представники парламентської більшості вважають неприйнятними варіант законопроекту про чисто пропорційну систему. А сам гарант нещодавно заявив, що підтримує пропорційну систему "тільки в одному випадку - якщо буде двопалатний парламент". Тоді, в уявленні Кучми, партії і об‘єднання громадяни будуть обирати до нижньої палати, а знайомі прізвища – до верхньої. Але якщо затягнеться процес створення двопалатного парламенту, то Кучма "категорично" за змішану, наявну зараз систему виборів. Проте гадати не варто – наступний проект закону за мотивами референдуму як раз присвячено виборам до парламенту.

Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування