Як відбувалося голосування за Януковича

52 перегляди
П'ятниця, 22 листопада 2002, 11:43
21 листопада 2002 року, 10.00 година

Веде засідання Голова Верховної Ради України ЛИТВИН В.М.

ГОЛОВА. Доброго ранку, шановні народні депутати, запрошені і гості Верховної Ради! Шановні колеги, прошу займати свої місця, бо я боюся, що нам всім не вистачить тут місць. Будь ласка, сідайте. Прошу народних депутатів підготуватися до реєстрації. Ввімкніть систему для реєстрації. Прошу зареєструватися.

Зареєструвалося 408 народних депутатів. Ранкове засідання Верховної Ради України оголошую відкритим.

Шановні народні депутати! В роботі нашої сесії беруть участь прем'єр-міністр України та уряд України, а також Голова Верховного суду України й представники інших органів влади, в тому числі керівник Господарського суду України. Відповідно до Регламенту...

З процедури?

Народний депутат Мішура, будь ласка. Ввімкніть мікрофон.

МІШУРА В.Д.

Шановні колеги! Шановний Володимире Михайловичу!

Народний депутат Мішура, фракція Комуністичної партії України.

Відповідно до Регламенту, шановний Володимире Михайловичу, ви на початку кожного засідання маєте оголошувати не тільки кількість присутніх депутатів, а й тих, хто відсутній і з яких причин. Я просив би це зробити.

ГОЛОВА. Я прошу Секретаріат подати мені інформацію про відсутніх і з яких причин. Дякую за цю пропозицію.

…Шановні колеги, відповідно до Регламенту ми працюємо в режимі прийняття рішень. Перелік питань, із яких ми маємо прийняти рішення, у вас є. Першим питанням значиться надання згоди на призначення президентом ... надання згоди на призначення... надання згоди на пропозицію президента щодо призначення прем'єр-міністра України. Відповідно до статей 106 та 114
Конституції України прем'єр-міністр України призначається президентом України за згодою більш, ніж половини конституційного складу Верховної Ради України.

Як вам відомо, президент України вніс до Верховної Ради подання про надання згоди Верховної Ради на призначення Віктора Федоровича Януковича прем'єр-міністром України.

Як і передбачено Регламентом та відповідними постановами Верховної Ради України, відбулися зустрічі Віктора Федоровича Януковича у фракціях і депутатських групах.

Вам роздані передбачені Регламентом довідкові матеріали щодо кандидата на посаду прем'єр-міністра України.

Дозвольте вам нагадати, шановні колеги, процедуру розгляду цього питання. Для виступу з доповіддю про основні напрями діяльності нового складу Кабінету Міністрів кандидату на посаду надається до 30 хвилин. І до 45 хвилин для відповіді на запитання народних депутатів. Після цього відводиться до 45 хвилин для обговорення запропонованої кандидатури.

Рішення щодо надання згоди на призначення прем'єр-міністра України приймається шляхом голосування з допомогою електронної системи у поіменному режимі.

Переходимо до розгляду питання.

На трибуну запрошується кандидат на посаду прем'єр-міністра України Віктор Федорович Янукович. Будь ласка.

Одну хвилинку. З процедури Бокий Іван Сидорович, будь ласка.

Шановні колеги, ну, я прошу вас: зараз буде все, зачекайте.

Будь ласка, Бокий Іван Сидорович.

БОКИЙ І.С.

Володимире Михайловичу, я звертаюся до вас як голови Верховної Ради. Як нам бути з Регламентом, стаття 5.1.1, яка передбачає, пункт 3: під час розгляду кандидатури прем'єр-міністра та кандидатур до складу Кабінету Міністрів України у засіданні Верховної Ради бере участь президент України.

І далі, стаття 5.1.2, пункт 2. "Кандидат на посаду прем'єр-міністра виступає з доповіддю. Кожний народний депутат має право ставити запитання президенту України і безпосередньо кандидату".

Ми порушуємо регламентну норму. У нас президента зараз немає. Україна вся зараз співає: "Та туман яром котиться, Кучмі в Прагу хочеться". Як же ми будемо розглядати без президента з порушенням регламенту?

ГОЛОВА. Шановні колеги, я відповідаю. Президент України перебуває у відрядженні. Ми підняли документи. При попередніх розглядах цього питання в ряді випадків президент був відсутній, тоді це питання не поставало. Ми йдемо, в принципі, за логікою.

Будь ласка, народний депутат Філенко.

10:10:53

ФІЛЕНКО В.П.

Шановні народні депутати, шановний Володимире Михайловичу. Володимир Філенко, фракція "Наша Україна".

Володимире Михайловичу, ми просимо вас як голову Верховної Ради, і я зупинюсь, бо я боюсь, що голова не слухає, а я до вас звертаюся. Володимире Михайловичу, ми просимо вас як голову Верховної Ради з огляду на те, що перед нами, нам скоро треба буде приймати важливе й відповідальне рішення, згідно з регламентом Верховної Ради проінформувати народних депутатів про відсутніх
депутатів, які знаходяться за кордоном і які знаходяться в лікарнях, і які з об'єктивних причин не зможуть сьогодні брати участь у голосуванні.

Дякую вам за таку інформацію, якщо ви її нам надасте.

ГОЛОВА. Шановний колего, вже народний депутат, наш колега Мішура таку проблему порушив. Я попросив Секретаріат надати відповідну інформацію, щоб я міг вас поінформувати.

Слово для виступу з доповіддю про основні напрями діяльності нового складу Кабінету Міністрів надається Віктору Федоровичу Януковичу. Будь ласка.

10:12:07

ЯНУКОВИЧ В.Ф.

Дякую. Шановний пане Голово Верховної Ради, шановні народні депутати України, пані та панове.

Маю за честь з цієї найвищої державної трибуни поділитися з вами баченням завдань уряду України та визначити ті історичні виклики, які на сьогодні має дати відповідь виконавча влада країни разом з парламентом.

Сьогодні ще лишається модною тема щодо перемоги на виборах. Дозвольте і мені запропонувати своє бачення. Європейському вибору України немає альтернативи. Він виражає історичну стратегію нашого розвитку. Якщо цю національну ідею поділяють більшість парламентських сил, якщо завдяки цій ідеї вони перемогли на виборах, то цей суспільний консенсус дає змогу від стратегічної мети перейти до стратегічного планування. Я б не зводив кінцеву мету до формальної дати вступу до Євросоюзу чи НАТО. Погодьтеся, доки ми будемо країною з низьким рівнем життя, доки не приймемо як свої базові, цінності європейської цивілізації, доти входження до Європи не у географічному, а у політичному сенсі залишиться для нас далекою перспективою. Коли ж цінності європейської цивілізації стануть фундаментальними і для України, коли стандарти
європейського життя стануть реаліями для українського громадянина, тоді, я переконаний, питання вступу до європейських організацій вирішаться швидко і безпроблемно.

Політична реформа, яку було проголошено президентом України у серпні, передбачає уряд відповідальний перед парламентом, тобто уряд, який спирається на парламентську більшість.

Сьогодні вперше за часів існування незалежної України у нас є можливість утворити урядову коаліцію, що стоятиме на міцному фундаменті парламентської більшості. Сьогодні вважаю, як ніколи є життєво необхідна гармонійна співпраця законодавчої та виконавчої гілок влади, які складають серцевину механізму державного управління.

У цьому контексті розглядаю і нинішнє оновлення уряду. Ми маємо шанс для створення ефективного механізму співпраці. Це дасть змогу, і я в цьому переконаний, спрямувати весь наш потенціал на реалізацію національних інтересів України.

Причини попередніх невдач очевидні. Без парламентського ресурсу, без надійної опори на парламент уряд просто неспроможний вирішувати весь спектр соціально-економічних проблем. Від темпів і якості законотворчої роботи залежить збереження економічного зростання, залежить поліпшення життя народу.

Пропоную парламентарям разом з урядовцями спільно утворити законотворчий менеджмент, який би базувався на потужній інтелектуально-аналітичній базі, стратегічному плануванні та системній організації роботи, що відповіла б світовим зразкам парламентаризму.

Життя вимагає нових рішень. Теперішній уряд не може не бути коаліційним. У цьому я ще раз переконався під час спілкування із депутатськими фракціями та групами у ході підготовки до сьогоднішнього дня. Пріоритети роботи мають визначатися урядом спільно з парламентською більшістю, з урахуванням думки меншості. У цьому запорука життєздатності уряду. Уряд повинен мати опору в
парламентській більшості, але він не може розраховувати на успіх, якщо його діяльність у відповідності до самої природі демократії не буде прозорою та зрозумілою для парламентської меншості.

Далі. Думаю, що мене підтримають у такій думці: демократія - це ефективний спосіб управління, а не шлях до послаблення державної влади. Будь-які продиктовані політичною кон'юнктурою спроби розхитування через ......... держави у її 12-річному віці я розцінюю як, м'яко кажучи, розкіш, яку ми не маємо права дозволити. Це стосується і реформи політичної системи, щодо якої,
як відомо, практично також існує консенсус.

Парламентсько-президентська форма державного устрою зарекомендувала себе у Європі як форма сильної та надійної життєздатної та ефективної державної влади.

Продуктивне функціонування урядових структур немислиме без включення до управлінської еліти нових людей, які позбавлені консервативних комплексів і володіють сучасним менеджментом. Кадрова номенклатура, яка відіграла вагому роль у перші роки існування держави, сьогодні вже перебуває у процесі ротації. Це об'єктивний процес, але на урядовому рівні він потребує
пожвавлення.

Свіжа кров примусить енергійніше працювати державний організм. Я певен, що одна із найголовніших причин наших потреб є якість управління. Уряд хотів би розраховувати на вашу допомогу, на ваші пропозиції там, де йдеться про піднесення рівня інтелектуалізації та професіоналізації виконавчої влади.

Шановні народні депутати! Проблеми, які стоять перед четвертим парламентом і десятим урядом незалежної України парламент і уряд мають розв'язувати разом. Думаю, ви зі мною погодитеся, першою з цих проблем є проблема з бідністю. Я цілком усвідомлюю, що роль чергового заклинателя, який б'є себе у груди у боротьбі з бідністю, сумлінна історична роль нового уряду. Нам треба рішуче позбутися страусячої політики і визнати такий факт - суспільство українське зубожіле та розшароване на бідних та багатих. То ж очевидною є потреба ухвалення законодавчих актів, спрямованих на зменшення диференціації доходів.

Соціальна політика має стати пріоритетом нашої з вами,
шановні народні депутати, роботи. Соціальне вирівнювання та
соціальний перерозподіл - це не лише пільги, я навіть сказав би не
стільки пільги, а насамперед сучасне державне регулювання
суспільних відносин, яке блискуче застосовують розвинуті країни.
Їхній досвід ми повинні запровадити не на словах, а на ділі,
перейшовши від заклинань до конкретної планомірної роботи.
Першочерговим завданням парламенту має бути прийняття відповідного
пакету законів.

Першочергове завдання уряду, на мою думку, бачу в тому, щоби ці закони працювали, щоби громадяни вже протягом найближчих місяців відчули позитивні зміни не у відсотках економічного зростання, а в поліпшенні свого повсякденного життя, підвищенні пенсій, зниженні податків, створенні нових місць. В подальшій перспективі шляхом остаточного подолання бідності має стати збільшення середнього класу як основи демократичного суспільства, так і ринкової економіки.

Отже друга наша проблема у тому, що Україна як соціальна держава має докласти всіх зусиль для того, щоб основна частина громадян мала доступ до безкоштовного якісного лікування. Водночас маємо невідкладно розпочати комплексну реформу всієї системи охорони здоров'я, зокрема, введення сучасної моделі медичного страхування.

Третє. Завдання України як соціальної держави - надати реальні гарантії будь-якій молодій людині, незалежно від рівня заможності її батьків, отримати освіту. Також очевидною є необхідність докорінної зміни у ставленні органів державної влади до таких болючих соціальних проблем як поширення наркоманії,
дитяча безпритульність, приховане безробіття. Вважаю, що ефективність діяльності органів влади, зокрема регіональної, слід оцінювати за рівнем їх здатності розв'язувати соціальні проблеми.

Очевидно, боротьба з бідністю залишиться порожньою обіцянкою, якщо не вдасться закріпити тенденції економічного зростання. Україна остаточно вийшла з категорії країн із деградуючою економікою. Завдання на сьогодні в закріпленні позитивної економічної динаміки, збереженні темпів зростання як найголовніше досягнення того, щоб цей прогрес відчули наші громадяни, відчули
не у відсотках ВВП, а у своєму місті чи селі, крамниці, у своєму домі. Водночас такий прогрес має дати світові сигнал: Україна - держава, що динамічно розвивається, швидко перетворюється на сучасну демократичну державу.

Але чи є у нас відповідні можливості, вже не кажучи про несприятливе тло загального спаду світової економіки? Ми мусимо визнати, що ті внутрішні ресурси, які дали швидке зростання в останні роки, практично вичерпано. Ми з вами мусимо знайти нові можливості, нові імпульси для зростання. Я вважаю, що такі можливості у нас є.

Перше. Ми маємо величезний, не використаний нами ресурс у розвитку малого й середнього бізнесу, які досі були причалені державою, конкурентами з великого бізнесу, податками. Малий і середній бізнес повинен стати реальним економічним фаворитом держави.

Тут я переходжу до другої позиції. Новий уряд повинен бути вдячним своїм попередникам, які заклали нові основи ринкової економіки. Але у нас немає жодних підстав говорити, що реформаторський період позаду. Ми не маємо права зупинятися напівдорозі. Належить енергійно переходити до наступної фази
радикальних реформ, що стосуються в першу чергу податкової, але також фінансово-банкової, енергетичної, бюджетної, адміністративної сфер.

За чотири роки ви приймете, я певен, сотні важливих законів, але серед них є щонайменше два, без яких суспільство практично не може жити, а уряд працювати. Це - пакет податкових і пенсійних законів, спрямованих на задоволення нагальних потреб як тих наших громадян, які працюють, так і тих, які вже не працюють.

У цій сфері у порівнянні з країнами СНД, нашими сусідами, росіянами, ми стали державою з податковим анахронізмом. Здоровий глузд в оподаткуванні, пенсійна реформа можуть і мають стати могутніми рушіями економічного прогресу. В цьому відношенні ми маємо врахувати позитивний досвід, накопичений в регіонах, зокрема, досвід вільних економічних зон.

Третє. Податкова реформа є єдиним способом виведення з тіні величезного сектора економіки. Тому я звертаюся до шановних законодавців: давайте спільно виводити економіку з тіні. Сьогодні я певен, уже немає суспільних сил, зацікавлених в існуючому стані речей. Справа тільки за політичною волею. Якщо ми розірвемо з вами замкнуте коло, ми виконаємо місію не лише перед сучасним, але й перед майбутніми поколіннями.

Четверте. Іноземні інвестиції. Ми бачимо, що Україна лишається непривабливою для іноземного інвестора. І це відбувається не тому, що відсутній інтерес до української економіки. Причина у відсутності ефективної правової підтримки інвестування, насамперед, стабільності законодавства. У цьому бачу спільне завдання для подальшої роботи парламенту й уряду.

При цьому вважаю, необхідно врахувати і той досвід, який вже
накопичено в регіонах. У сучасному глобалізованому світі жити у
закритому середовищі обабіч планетарних фінансових потоків означає
опинитися на узбіччі світового економічного прогресу.

П'яте, не можу не сказати про задачі, що пов'язані з розвитком базових галузей народного господарства. У сучасному світі далеко не кожна розвинута держава має такі потужні промислові комплекси, які є в Україні. Вони були отримані у спадок від радянської супердержави. Зараз це наше національне надбання, і ставитися до нього треба належним чином.

Сьогодні багато з цих комплексів працюють недостатньо ефективно не в останню чергу з причин відсутності чіткої урядової політики. Таку політику ми маємо розробити разом із вами, шановні народні депутати.

Для мене очевидно, що ця політика має вибудуватися з урахуванням виключного значення цих комплексів для майбутнього України. Думаю, ви зі мною погодитеся, для того, щоб ці комплекси запрацювали, необхідні інвестиції, причому в першу чергу національні інвестиції.

Залучення інвестицій та сумлінних ефективних приватних власників у базовій галузі народного господарства України має відбуватися шляхом прозорої та ретельно продуманої приватизації, рішучого та швидкого удосконалення корпоративного законодавства, надасть потрібну динаміку не тільки базовим галузям і найбільшим нашим підприємствам, але й усьому народному господарству.

Але ще раз наголошую, все це, і малий бізнес, і великі підприємства потребують не тільки зниження податків, але й стабільності в законах.

Шосте. Довіру більшості я розцінюю також як визнання ролі регіональних керівників у розв'язанні складних проблем сьогодення. З цього приводу дозволю собі висловити думку, що регіональна політика теж певною мірою не відповідає вимогам часу.

Суть проблеми полягає не лише у децентралізації влади, а, насамперед, у розширенні відповідальності регіонів, у яких живуть ваші виборці. Задля цього потрібне наповнення реальним змістом, в тому числі і фінансовим, діяльності муніципалітетів, перерозподіл фінансових можливостей, а, водночас, і перерозподіл відповідальності. Мова йде про створення того самого європейського стандарту владних пропорцій по вертикалі, які нам конче потрібні.

До того ж ми зовсім випустили ведення на державному програмному рівні такого винятково важливого економічного та й політичного напрямку, як міжрегіональна інтеграція. Я переконаний: у цій сфері можна знайти величезні резерви росту.

Сьоме. Коли нам бракує природноресурсних носіїв, ми повинні робити ставку на носіїв ідей, розуму та новаторства, якими завжди був і є винятково наділений український народ. Сьогодні інтелектуальні ресурси не менш, ніж природні, визначають історичну перспективу нації. Наука й освіта мають стати пріоритетами діяльності уряду. Економічна стратегія сучасної держави, коли за
вікном постіндустріальна інформаційна епоха, має орієнтуватися на інноваційну модель розвитку.

Шановні друзі, на завершення я хочу висловити вдячність президенту України Леоніду Даниловичу Кучмі за виявлене мені високе довір'я, усім вам, народним депутатам, авторитетним державним та політичним діячам висловлюю щиру подяку за підтримку, що я відчуваю. Цей день, як би він для мене не склався, я пам'ятатиму все життя, як великий шанс віддати весь свій
професійний потенціал служінню державі й нації.

На початку уже минулого ХХ століття наш великий мислитель В'ячеслав Липинський у своїх знаменитих "Листах до братів хліборобів" писав. "Часи революції минають. І на цій руїні, що по ній залишилася, знов той самий український плуг, як це робилося віками, мусить нові пустирі, нові пожарища зайняти, розорати й засіяти. Але це вже не революція, це повільна важка розбудовча праця. Для праці цієї потрібні спокій, лад і порядок. Дав би Бог.
Дякую за увагу.

ГОЛОВА. Шановні колеги, доповідь закінчено. Переходимо до запитань і відповідей. Прошу записатися на запитання до Віктора Федоровича Януковича. Прошу висвітлити на табло. До 45 хвилин.

Павло Матвієнко, депутатська група "Європейській вибір". Будь ласка.

10:32:38

МАТВІЄНКО П.В.

Народний депутат Матвієнко, 66 виборчий Коростенський округ, партія Національно-економічного розвитку України, депутатська група "Європейський вибір".

Шановний Вікторе Федоровичу, одне з найболючіших питань на сьогоднішній день - це питання бюджету, а саме: забезпечення найбільш вразливих верст населення, інвалідів, непрацездатних громадян, громадян, що постраждали від аварії на Чорнобильській атомній електростанції. І як, на ваш погляд, має будуватися робота у цьому напрямку? Дякую.

ЯНУКОВИЧ В.Ф. Я вважаю, що потрібен комплексний підхід з боку вирішення цих дуже проблемних питань. Перш за все, треба врахувати у бюджеті поточного року всі можливі напрями фінансування соціальної сфери.

По-друге. Я вважаю, що потрібно поширювати можливості регіонів у вирішенні цих питань. І вихід ми знайшли у себе в регіоні, коли були створені деякі фонди, але, як кажуть, це ручне управління. А потрібні закони, які б поширювали податкову базу регіонів і створювали умови для вирішення цих дуже важливих питань.

ГОЛОВА. Народний депутат Колоніарі, фракція "Регіони України".

10:34:14

КОЛОНІАРІ О.П.

Прошу передати слово Бастризі Івану Михайловичу.

ГОЛОВА. Іван Бастрига, будь ласка.

10:34:23

БАСТРИГА І.М.

Уважаемый Виктор Федорович! Ми все хорошо знаем, что Донецкая область за время вашего управления, будучи губернатором, за 5,5 лет достигла очень хороших показателей и в производстве, и в решении социальных проблем и так далее. У мене вот какой вопрос. Возглавив правительство, сможете ли вы трансформировать свой опыт на все наше уважаемое и дорогое государство?

ЯНУКОВИЧ В.Ф. Спасибо.

Уважаемый Иван Михайлович! Уважаемые депутаты! Я считаю, что тот опыт, который наработан в регионах, не только в Донецкой области, его нужно использовать в целом для решения многих вопросов в нашем государстве. И я как представитель Украины в Раде европейских регионов считаю, что мы должны занимать активную позицию, изучать опыт европейских стран, особенно в решении
вопросов, связанных с созданием новых законов, способствующих, как развитию социальной сферы, так и в целом развитию и роли регионов в развитии государства.

ГОЛОВА. Народний депутат Носенко, фракція комуністів.

10:35:55

НОСЕНКО М.П.

Микола Носенко, фракція комуністів. Прошу передати слово депутату Лещенко.

ГОЛОВА. Будь ласка, народний депутат Лещенко. Увімкніть мікрофон.

10:36:07

ЛЕЩЕНКО В.О.

Володимир Лещенко, фракція Комуністичної партії України.

Шановний Вікторе Федоровичу, перше запитання. Як ви оцінюєте ситуацію на селі?

Друге. На минулорічних виборах багато державних адміністрацій, у тому числі Чернігівська, активно порушували Закон "Про вибори", втручаючись у цей захід. Як ви , якщо ви станете прем'єром, будете ставитися до цих порушників законодавства? Дякую.

ЯНУКОВИЧ В.Ф. Ставитимуся згідно з законом. А щодо села, у нас різноманітні регіони і на селі в Донецькій області, наприклад, одне становище, схоже становище у Дніпропетровській та Запорізькій областях. Більш складне становище, ми знаємо, на півдні нашої країни, бо ми спілкуємося з моїми колегами. В гірських районах теж складне становище. Тому треба підходити до рішення цих питань диференційовано, і я би вважав, що той досвід, котрий є у наших регіонах, він ... це наше надбання і його треба поширювати.

Є загальнодержавні проблеми. Я думаю, що з цих проблем у нас є фахівці, котрі дуже добре знають динаміку вирішення цих питань і продовжувати ті реформи, які почали ми в державі, треба з урахуванням тих помилок, які були раніше.

ГОЛОВА. Народний депутат Сватков, депутатська група "Народовладдя".

10:38:25

СВАТКОВ Л.Б.

Прошу слово передати Богдану Губському.

ГОЛОВА. Богдан Губський.

10:38:35

ГУБСЬКИЙ Б.В.

Шановний Володимире Михайловичу, шановний Вікторе Федоровичу, останні декілька років склалася така практика, що в тих бюджетах, які подавалися на розгляд Верховної Ради Кабінетом Міністрів, видатки на питання, пов'язані з розвитком науки, освіти й культури, не збільшувалися порівняно з попередніми роками.

У разі обрання вас прем'єр-міністром, чи будете ви проводити практику збільшення видатків на питання, пов'язані з фінансуванням фундаментальних досліджень і з фінансуванням культури не лише на заробітну плату. Дякую.

ЯНУКОВИЧ В.Ф. Дякую, Валерію Михайловичу. Ми багато з вами спілкувались з цього приводу, тому я вважаю, що бюджет 2000 року повинен бути в цій частині обов'язково вище, і не тільки на рівні цього 2002 року, а він повинен бути прийнятий з урахуванням тих помилок, які були в бюджеті 2002 року. Дякую.

ГОЛОВА. Людмила Супрун, фракція Народно-демократичної партії України.

10:41:04

СУПРУН Л.П.

Людмила Супрун, фракція НДП.

Віктор Федорович, сюди подивіться, будь ласка.

ГОЛОВА. Прямо, прямо.

СУПРУН Л.П. У мене є два питання. Чи зможете ви ініціювати проведення комплексної соціальної реформи, адже в зв'язку з цим прийдеться відмовлятися від багатьох пільг і встановлювати новий варіант соціального захисту населення, новий порядок соціального захисту населення?

І друге. Чи зможете ви подолати ганебну практику, яка, на жаль, склалася в Україні відносно наступного: серед жителів України 54 відсотка це жінки, а серед виборців - 61, адже термін життя жінок в Україні за даними статистики довший, ніж життя чоловіків, то чи зможете ви подолати ганебну практику, що в уряді України практично ніколи не було жінок? І чи вважаєте ви, що необхідно відобразити у складі уряду відповідно склад населення, враховуючи, що жінки є досить дієвою силою в суспільстві? Дякую.

ЯНУКОВИЧ В.Ф. Дякую. Я вважаю, що соціальна політика в державі це один із пріоритетів, який ми повинні включити до програми невідкладних заходів, яку, я думаю, що ми в найближчий час повинні розробити.

Щодо жінок, я згоден з вами, це недоліки і їх треба урахувати. І до жінок треба ставитися з великою повагою і з любов'ю.

(О п л е с к и)

ГОЛОВА. Борис Безпалий, фракція "Наша Україна".

10:43:07

БЕЗПАЛИЙ Б.Я.

Шановний Вікторе Федоровичу, за аналітичними матеріалами адміністрації президента у 2000 році Донецька область за соціально-економічними показниками була на 11-ому, а в 2001 і в 2002 році за підсумками 9 місяців навіть на нещасливому 13 місці. Звідси випливає, що все ж таки вас, мабуть, рекомендували не за досягнення в соціально-економічній сфері. Тоді за які саме? Звідси випливає друге питання. Парламент оцінив, як недемократичні вибори в Донецькій області і навіть створив спеціальну слідчу комісію. Звідси випливає два запитання. Перше запитання: в чому ви конкретно сприяли роботі цій парламентській комісії? І друге: якщо ви вважаєте, що все ж таки вибори в Донецьку проводились демократично, то після обрання вас прем`єр-міністром, чи буде поширено ваш донецький досвід на всю Україну? Дякую за відверті
відповіді.

(О п л е с к и)

ЯНУКОВИЧ В.Ф. Відносно місць та порядку підведення підсумків. Я вважаю, що це - дуже важливе питання, і ми маємо досвід у Донецькій області підведення таких підсумків. І на наш погляд, ті показники та важелі, які впливають на оцінку цих місць, вони потребують того, щоб їх переглянули зараз. Але основне для нас, основний чинник на цьому шляху - це була динаміка. Ми дивились на
наші показники, я так думаю, на мою думку, що Донеччина була десь у нижчій частині турнірної таблиці. Це дуже нас занепокоїло. Якщо це вже 11 місце, ми думаємо, що це не дуже погано.

Щодо виборів. В Донецьку на виборах було таке ж становище, як і в інших регіонах, але шлях, який пройшла Донеччина за останні роки, він об'єднав людей, об'єднав їх у єдину команду, і зараз у всіх містах, у всіх районах Донеччини вибрана в місцеві органи команда однодумців, і також команда однодумців у Верховній Раді.

І якщо така команда однодумців прийде в Україні, я думаю, такого чекає вже давно народ України. І я бажаю цього нашій державі і всім нам.

(О п л е с к и)

ГОЛОВА. Олександр Баранівський, фракція Соціалістичної партії України.

10:46:36

БАРАНІВСЬКИЙ О.П.

Фракція Соціалістичної партії України, Олександр Баранівський.

Прошу слово передати Івану Бокию.

ГОЛОВА. Іван Бокий, будь ласка.

10:46:50

БОКИЙ І.С.

Шановний Володимире Михайловичу, зараз навколо Верховної Ради зібралося багато людей, і є прохання включити трансляцію на вулицю.

А до вас, Вікторе Федоровичу, я хочу звернутися з таким питанням. Я відчув, що ви, коли говорили про команду однодумців, то ви певною мірою гуморист. Ну, а тут у нас, у залі, багато офіціозу і певна напруженість. То я задам три запитання, вони, може і не гумористичні, але вимагають відповіді все-таки певної.

Відомо, що в одному з храмів Донецька є ваш образ на церковній стіні, куди, кажуть, ходить молитися донецький чиновний люд. Такого поки що в Києві немає, але може бути, що в одній з конфесій, а може, і в кількох, знайдуться ініціатори почину і запропонують намалювати вашу ікону в одному з храмів.

Запитання перше таке: чи поступитеся ви першістю в іконізації в столиці все-таки президентові Кучмі?

І чи не захочете, це друге запитання вам, запозичити в нього досвід свого образотворення на килимах?

Кучма і ДУСя замовили його портрет за кордоном. Він зараз продається в Києві, а в нас в Україні стоять фабрики, готові ткати ікони вождів навіть на гобеленах, аби мати хоч якусь роботу.

Оскільки тут президента немає, він до парламенту разом з вами, як вимагає регламент, прийти побоявся, я замість нього задаю вам третє, і головне, запитання. Навіщо у нас твориться ця комедія іконізації всього лиш державних чиновників? Адже без згоди особи, яку канонізують, закон такі речі не дозволяє. Та й сама ДУСя такого, звичайно, не зініціює.

ЯНУКОВИЧ В.Ф. Я отвечу вам на русском языке. Пройдет время и вы получите ответ, и он, поверьте мне, будет очень достойный.

ГОЛОВА. Це вся відповідь, так?

Народний депутат Борзих. Фракція Аграрної партії України.

10:48:51

БОРЗИХ О.І.

Борзых, фракция Аграрной партии Украины.

Уважаемый Виктор Федорович. Все мои родные и близкие живут и работают в Донецкой области. Поэтому я не понаслышке знаю, как относятся к вам простые люди, живущие в Донецкой области. Они уважают вас, прежде всего, за то, что то, что вы обещаете, всегда выполняете.

Поэтому мне хотелось бы развеять сомнения моих коллег, тех, которые пришли на встречу с вами перед нынешним заседанием. Я уверен, что этот человек то, что пообещал на этих встречах, выполнит.

Виктор Федорович, я хотел бы задать вам такой вопрос. Как вы видите новую региональную политику нового правительства? Я имею в виду, как вы считаете: те регионы и те люди, живущие где хорошо работают и больше дают в бюджет, больший вклад, должны ли они лучше и достойнее жить в своих регионах. Спасибо.

ЯНУКОВИЧ В.Ф. Я думаю, что во всех регионах Украины у нас одинаковые учителя, одинаковые врачи и одинаковые люди. И формирование бюджета, я считаю, что нужно проводить на основе особенности регионов с учетом различных поправочных коэффициентов, чего сейчас нет. Это недостаток нынешнего бюджета. Я уже неоднократно говорил о том, что до сих пор дифференцировано пока ни один уряд Украины не принял бюджеты регионов, к великому сожалению. И если бы мы дифференцировано начали принимать бюджеты регионов, как говорят, комиссионно, мы бы учли те перекосы, которые сейчас существуют, и разногласия, и не было бы многих вопросов, которые на сегодняшний день нас всех волнуют. А поправочные коэффициенты, учитывающие особенности
регионов, они практически есть в каждом регионе: это и экологический, это и низкая плотность населения и горные районы, и
так далее.

ГОЛОВА. Народний депутат Євген Кирильчук, фракція Блоку Юлії Тимошенко.

10:51:15

КИРИЛЬЧУК Є.І.

Прошу передати слово Віктору Терену.

ГОЛОВА. Віктор Терен. Ну, будь ласка, давайте з мікрофона народного депутата Кирильчука говоріть. Ввімкніть Віктора Терена, фракція Блоку Юлії Тимошенко мікрофон. Де ваша картка?

10:51:57

ТЕРЕН В.В.

Все. Спасибі. Дякую всім.

Шановний Вікторе Федоровичу, у мене до вас є дуже таке скромне, знаєте, питання. У вас у тій об'єктивці, яку ви подали, зазначається ваш річний прибуток, дуже скромний. Це всього 17 тисяч гривень. Отже, таке питання: чи можете ви при таких скромних доходах утриматися від традиційної спокуси корумпувати уряд, чи може вам у цьому контексті буде потрібна якась допомога, скажімо так?

І друге питання ще коротше. Вибачте, будь ласка, ви прочитали і справді гарно доповідь. Але де ви є справжній, чи у цій доповіді, яку ви прочитали про принципи демократії, чи у тому розгулі тероризму, тієї антидемократії, того всього жахіття, яке відбувалося під час виборів у Донецькій області? Дякую.

ЯНУКОВИЧ В.Ф. Я відповім на це питання з гумором. Бо коли я серйозно відповідаю, я бачу, що це сприймається не так у залі. В житті ми повинні бути завжди самими собою. І суддя для кожного з нас - це ми самі. Але справи, які ми робимо, і шлях, котрий ми обираємо, він завжди накладає, як то кажуть, плями, які не завжди прикрашають нас, не завжди. Тому я ніколи, як це, "не позиционировал таким красавчикам". В моєму житті такого ніколи не
було. ( О п л е с к и)

ГОЛОВА. Народний депутат Нечипорук, фракція Соціал-демократичної партії України (об'єднаної).

10:54:13

НЕЧИПОРУК В.П.

Дякую, Володимире Михайловичу.

Шановний Вікторе Федоровичу! Дозвольте вам задати такі питання, я думаю, відповідь на які дасть одну із програм або основну рису вашої програми. Ви очолите уряд України, цей уряд буде консервативним чи реформаторським?

Друге питання. Ваше бачення реформування податкового законодавства.

І третє питання. Ваше ставлення щодо рівня зарплати освітянам і лікарям? Дякую за відповідь.

ЯНУКОВИЧ В.Ф. Тут мені підказують колеги народні депутати, що уряд, з якого боку, хто на нього гляне, таким він і є. Але, я думаю, що ми всі з вами кажемо про те, що уряд треба робити такий, який би відповідав вимогам сьогодення, тому я думаю, що він буде більш реформаторським.

ГОЛОВА. Відносно...

ЯНУКОВИЧ В.Ф. Я сказав про те, що треба зробити програму невідкладних заходів і в цій програмі повинні бути пріоритети, тому ми разом з вами ці пріоритети будемо визначати, а я не бачу альтернативи, тому що ми повинні мати й освіту, і науку, і охорону здоров'я європейського рівня. Дякую.

ГОЛОВА. Щодо податкової системи.

ЯНУКОВИЧ В.Ф. Податкова система вона не потребує ніякої критики. Ми з вами... Не витримує, вибачаюсь.

Ми з вами, коли зустрічалися на фракціях, ми обговорювали це питання. Я думаю, що у нас єдина думка.

ГОЛОВА. Народний депутат Пєхота, депутатська група "Європейський вибір".

10:56:43

ПЄХОТА В.Ю.

Віктор Федорович, у мене таке питання. Ви у своїх виступах часто згадуєте про програмно-цільовий метод. Хотілось би почути що це за метод, у чому його сутність і як ви його будете втілювати в життя.

ЯНУКОВИЧ В.Ф. Дякую. Програмно-цільовий метод - це поєднання методів планування із системою ринкової економіки. Ми його вже 5 років втілюємо в життя в Донецькій області, він дав нам ті результати, які ми отримали. Перш за все, на собі це відчули люди. Я вважаю, що це найважливіше.

ГОЛОВА. Народний депутат Єщенко, фракція комуністів.

10:57:53

ЄЩЕНКО В.М.

Єщенко, фракція комуністів. Вікторе Федоровичу, я вже ставив вам це питання на фракції комуністів, ще раз хочу його повторити, уточнити. Тому що відношення президента України до глав адміністрацій неоднозначне: одних він знімає з посади, як чернігівського й черкаського, вас, як Павла Лазаренка, висуває на посаду голови уряду.

Ви знаєте, я вже казав, що Лазаренко, створивши партію "Громада", закінчив тим, що пішов в опозицію до президента, а зараз він за кордоном, ви знаєте де.

У вас сьогодні Партія регіонів, яка підтримує вас, знаємо як вона в Донецьку відпрацювала. Не думаєте, що може така бути доля й у вас? Тому що ви сьогодні головний будете претендент на посаду президента і може так бути, що ви свої здобутки здобудете і президент вас також зніме і партію розпустить. Як ви оцінюєте це питання.

ЯНУКОВИЧ В.Ф. Я буду відповідати дуже коротко. Я так не оцінюю, перше.

Друге, я думаю, що ми йшли іншими шляхами з Павлом Лазаренком.

(С м і х у з а л і)

І у мене інші цілі.

ГОЛОВА. Народний депутат Климпуш, депутатська група "Народовладдя".

10:59:41

КЛИМПУШ О.Д. Дякую.

Вікторе Федоровичу, у своїй промові ви згадали про бідність як про одну з найбільших проблем, яку першочергово потрібно вирішити в нашій державі. Відомо, що гірські райони Закарпаття, які я представляю в парламенті, на жаль, найбідніший регіон в Україні. Разом з тим, свого часу парламент прийняв Закон "Про статус гірських населених пунктів" і цей закон, на жаль, не виконується, виконується на 50 відсотків. На жаль, заходи, які були передбачені урядом, президентом по ліквідації наслідків повеневих руйнувань у Закарпатті, також профінансовані на 50 відсотків або менше. Відома ситуація, що без конкретної державної допомоги тут не обійтись. Чи можна розраховувати на те, що пріоритет буде наданий якраз цим людям,
найбіднішим сьогодні в Україні? Чи можна сподіватися на вашу підтримку у виконанні всіх заходів, які були передбачені стосовно цього краю? Дякую за відповідь.

ЯНУКОВИЧ В.Ф. Дякую, шановний Орест Дмитрович. Ви можете розраховувати, тим паче, що ви знаєте, як Донеччина відноситься до Закарпаття і я особисто. До Закарпаття ми зробили вже багато кроків, щоби єднати наші зусилля для вирішення дуже важливих питань. І з іншими регіонами ми також працюємо і ті пошуки, які ми робимо разом, вони дають вже результати. Дякую.

ГОЛОВА. Народний депутат Нощенко, фракція Партій промисловців та підприємців і "Трудової України".

11:01:34

НОЩЕНКО М.П.

Фракція "Трудова Україна", 160 виборчий округ.

Шановний Вікторе Федоровичу, подолання бідності, про яку ви говорили, шляхом підвищення соціальної допомоги - шлях неперспективний. Але при цьому ми повинні весь час бути відповідальними за пропорційний гармонійний розвиток територій, виключивши принцип: краще там і тим, хто ближче до Києва. На
сьогодні не секрет, що є ще райони, де немає газу, де не працюють підприємства, де більше половини землі не ореться, тому що вона не придатна до врожаю. Питання уже були, але хочу ще раз, щоб почули і мої виборці: чи будете ви підтримувати ідею прийняття спеціального закону про депресивні райони? Це - перше питання. І друге. В бюджеті 2003 року практично накладено мораторій на рівень заробітної плати, рівень соціальних допомог, пенсій, включаючи і найбільш вразливі верстви населення - дітей та інвалідів. Ми знаємо,
що кожне міністерство, як головні розпорядники коштів, подали свої бюджети і хочуть жити по-європейські. Закладені величезні кошти на ремонти, на комп'ютеризацію, інформатику. Ми хочемо, щоб наші будинки парламенту, Верховної Ради, були красиві, але запитання такого плану: як ви втрутитеся в цей процес по перегляду контрольних цифр, які подав уряд? На якому етапі? В яких розмірах?
Дякую.

ЯНУКОВИЧ В.Ф. Дякую за запитання.

Донецька область також має депресивні території, і ми вже ініціювали прийняття закону та програму окремої програми уряду, яка б зробила той крок, який сьогодні чекають жителі цих регіонів. Це дуже важливий закон. І я вважаю, що прийняття закону, воно дуже термінове, це питання.

Щодо бюджету. Я згоден із вами, що прийняття бюджету, в якому не враховані такі важливі питання, треба призупинити. Треба ще уважніше придивитись до цих питань і прийняти цей бюджет з урахуванням можливостей тих недоліків, які в ньому є.

ГОЛОВА. Володимир Яворівський, фракція "Наша Україна".

11:04:41

ЯВОРІВСЬКИЙ В.О.

Володимир Яворівський, "Наша Україна",

Шановний Вікторе Федоровичу, в мене буде можливість від нашої фракції виступити із словом, через те я передаю слово моєму колезі по фракції Леоніду Черновецькому.

ГОЛОВА. Леонід Черновецький.

Правда, заяви ще не було про входження у фракцію, ми не оприлюднили.

11:05:03

ЧЕРНОВЕЦЬКИЙ Л.М.

Уважаемые народные депутаты, примерно два года назад на территории Донецкой области был убит выдающийся журналист Игорь Александров.

Я хотел бы, чтобы мы минутой молчания вообще-то его память почтили, в связи с тем, что мы сегодня доверяемся Донецкому региону. Я вас к этому призываю.

(Х в и л и н а м о в ч а н н я)

ГОЛОВА. Прошу сідати.

Так, народний депутат Співачук, фракція Соціалістичної партії України.

11:05:57

СПІВАЧУК В.Л.

Володимир Співачук, фракція Соціалістичної партії України.

Прошу передати слово Йосипу Вінському.

ГОЛОВА. Ну, будь ласка, запитання.

Да, Віктор Федорович... Включіть мікрофон народного депутата Черновецького.

11:06:26

ЧЕРНОВЕЦЬКИЙ Л.М.

Я ничего не хочу сказать плохого, кроме того, что есть люди, которые положили жизнь за то, чтобы наша страна становилась все более демократичной.

В связи с этим у меня вопрос к уважаемому претенденту. Я думаю, что... меня прервали, я хочу, чтобы, может быть, Александров смотрит на наше сегодняшнее совещание, и я хотел бы, чтобы он был удовлетворен и вашим ответом, и нашей позицией.

Все ли вы сделали, чтобы в Донецком регионе с демократией было в порядке и развиваете ли вы там демократические институты и как вы собираетесь с этим поступать стране. Все.

ЯНУКОВИЧ В.Ф. Я думаю, на этот вопрос лучше ответят народные депутаты, представляющие Донецкий регион.

ГОЛОВА. Народний депутат Співачук, будь ласка.

11:07:35

СПІВАЧУК В.Л.

Володимир Співачук, Соціалістична партія. Прошу передати слово Йосипу Вінському.

ГОЛОВА. Йосип Вінський.

11:07:42

ВІНСЬКИЙ Й.В.

Шановний Віктор Федорович, я хотів би три взаємопов'язаних питання задати.

Перше. Яким має бути Кабінет Міністрів в системі влади? І чому до цього часу немає закону про Кабінет Міністрів, на ваш погляд?

Друге. Які будуть конкретні параметри, досягнуті вашим урядом, в цифрах, які не назвали, на жаль, сьогодні? Зарплата, пенсія, рівень ВВП, економічний ріст і таке інше.

І третє питання. Коли призначали Лазаренка, то тут був президент і навіть нам пальцем помахав, що, якщо хто проголосує проти, то зразу буде видно, хто за народ, а хто проти народу. А зараз його немає й немає, кому пальцем помахати.

Як ви думаєте, це вплине на голосування за вас чи ні?

ЯНУКОВИЧ В.Ф. Я почну з останнього питання. Дивлячись на зал, я думаю, що не вплине.

Перше питання. Уряд повинен бути достатньо сильним, уряд повинен працювати з парламентом, достатньо принциповим і професійним. Я також вважаю, що сильною повинна бути і президентська гілка влади. Тоді буде сильна держава.

ГОЛОВА. І питання відносно параметрів, яких планує досягти уряд.

Показники там економічного й соціального розвитку, так я розумію?

ЯНУКОВИЧ В.Ф. Параметри я у своїй доповіді сказав, що ми повинні прийняти новим складом уряду з парламентською коаліцією програму, яка була б виконана. Тоді буде результат.

ГОЛОВА. Народний депутат Шевченко, фракція Аграрної партії України.

11:10:14

ШЕВЧЕНКО О.О.

Шановний Вікторе Федоровичу, успіхи земельної реформи дали можливість сьогодні говорити про виробництво, збільшення валового продукту у сільському господарстві й у Донецькій, і у Дніпропетровській області. Але, на жаль, внутрішній ринок не готовий. Він вкрай розбалансований до прийняття такої продукції, є дуже мала ціна на продукцію й існує загроза розорення багатьох господарств. Також потреба велика у тому, щоб Україна вийшла зі своєю сільськогосподарською продукцією на зовнішній ринок.

Чи плануються якісь кроки у новому уряді, і як швидко вони зможуть бути реалізовані? Дякую.

ЯНУКОВИЧ В.Ф. Ми коли зустрічалися з Аграрною фракцією, ми це питання розглядали дуже ретельно. І я вважаю, що фахівці ті, які зараз є й у парламенті, і в аграрному секторі, спроможні зробити таку програму, яка б повільно, але цілеспрямовано відпрацьовувала ті питання, які зараз ви підняли.

Засідання веде ВАСИЛЬЄВ Г.А.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Семинога Анатолій Іванович, наступний Немировський.

11:11:38

СЕМИНОГА А.І.

Прошу передати слово народному депутату Андрію Шкілю.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Включіть мікрофон Шкіля.

11:11:54

ШКІЛЬ А.В.

Андрій Шкіль, партія УНА-УНСО, Блок Юлії Тимошенко.

Я хотів би, шановний Вікторе Федоровичу, задати вам два питання.

Перш за все, знаєте, у сенсі того, що так складається, що швидше за все за вас проголосує парламент сьогодні, то мене цікавить два питання. Знаєте, зараз в Україні існує декілька ознак тоталітаризму. Одна з цих ознак - це наявність політв'язнів в українських в'язницях. Ви знаєте, після подій 9 березня перебувають політв'язні, перебувають політв'язні і після подій 16
вересня. Ваша позиція з цього приводу. Чи будете збільшувати кількість політв'язнів, чи ви будете сприяти тому, щоб ця ознака тоталітаризму була в Україні знята?

І друге. Цього разу Кабінет Міністрів затягнув з амністією. Кому як не вам знати, що амністія є справа дуже добра і необхідна. Чи при вашому уряді амністія в парламент буде приходити вчасно, чи буде вона, дійсно, демократичною? Дякую.

ЯНУКОВИЧ В.Ф. Якщо це буде від мене залежати, я буду сприяти тому, щоб поглиблювався діалог і не було таких випадків, перш за все. А якщо вони і будуть мати місце, то ми повинні приймати такі закони, які зараз є в суспільстві і є світовий досвід прийняття таких законів.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Немировський Олег Анатолійович. Наступний Бондарчук.

11:13:37

НЕМИРОВСЬКИЙ О.А.

Соціал-демократична партія ( об'єднана) України. Прошу надати слово депутату Сухому.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Включіть мікрофон Сухого.

11:13:47

СУХИЙ Я.М.

Дякую. Вікторе Федоровичу. Ярослав Сухий, місто Запоріжжя, фракція СДПУ(о).

Я разом з групою народних депутатів України представляю інтереси індустріального регіону Запоріжжя. Тому у мене два запитання, які життєво важливі не тільки для Запоріжжя, але я впевнений, і для Донецька, Луганська, Харкова та Дніпропетровська.

Скажіть, будь ласка, перше. Чи будете ви підтримувати й розвивати курс уряду Кінаха на поступовий відхід від жорсткого необґрунтованого монетаризму і перехід до інноваційної моделі розвитку народного господарства України? Це перше питання.

І друге. Чи є у вас сьогодні бачення пріоритетів у розвитку галузі народного господарства України? Дякую.

ЯНУКОВИЧ В.Ф. Дякую.

Я вважаю, що цей уряд повинен послідовно продовжувати ті реформи, які були попереднього уряду. І ми зустрічалися з Анатолієм Кириловичем і обговорювали це питання й у нас є велике порозуміння в цьому напрямку.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Бондарчук.

11:15:01

БОНДАРЧУК О.В.

Бондарчук, фракция Коммунистической партии Украины.

Виктор Федорович, вы претендуете на пост премьер-министра очень бедной страны. Раньше была богатая, а вот сейчас бедная. И вы понимаете, что случилось это из-за того, что у нас проводятся рыночные реформы. Судя по той программе, которую вы представили сейчас нам, вы - сторонник продолжения тех же рыночных либеральных буржуазных реформ. Но последствия вашей политики предсказать не сложно: народ будет еще хуже жить, он начнет организовываться на более активную борьбу и в общем-то выйдет примерно на такой уровень, наверное, как сейчас в Западной Европе. Мы смотрим телевизор и знаем насколько активнее там сопротивляется рабочий класс рыночным реформам.

В этой ситуации, когда будете стоять ............перед выбором: или пойти в
отставку, или стрелять в людей. Что вы выберете? Спасибо.

ЯНУКОВИЧ В.Ф. Я выберу тот курс реформ, который мы вместе с парламентом определим и будем его выполнять совместно.

ГОЛОВА. Народний депутат Козаченко, група "Народовладдя".

11:16:30

КОЗАЧЕНКО О.О.

Дякую. Олексій Козаченко, Одеса, група "Народовладдя".
Шановний Віктор Федорович, я прошу вас відповісти на питання, яке відноситься до проблеми, яке може стати проблемою життя або смерті для цілих галузей промисловості. Прошу прокоментувати ситуацію, яка склалася відносно податку на додану вартість у нашій країні.

Скажіть, будь ласка, що, на ваш погляд, є головною причиною кризи з ПДВ і які кроки для її подолання буде робити уряд у разі вашого обрання? Дякую.

ЯНУКОВИЧ В.Ф. Це дуже важливе питання, тому я вважаю, що вирішувати це питання необхідно негайно і досвід вирішення цих питань він також є в розвинутих країнах. Разом із парламентом треба прийняти негайно рішення і та недоїмка, яка зараз є в ПДВ, вона повинна бути закладена в бюджет 2003 року.

ГОЛОВА. Час на запитання й відповіді вичерпано. Дякую, Вікторе Федоровичу.

Слово для репліки має народний депутат Іван Бокий, на його вимогу. Все, можете сідати, Вікторе Федоровичу.

11:18:03

БОКИЙ І.С.

Пане кандидат у прем'єри, відповідаючи на моє запитання, ви вжили фразу, яку я та й не я один зрозуміли як погрозу. Про це говорили мені радіослухачі.... Ні, ні, тут ніякого гумору немає. Я прошу відповісти. Інакше як погрозу і не можна сприйняти ваші слова про те, що я конкретно невдовзі відчую вашу відповідь.

Скажіть, будь ласка, це ви, ще не ставши прем'єром, обіцяєте мені долю Ігоря Александрова чи щось ще вишуканіше? Якщо так, то я поздоровляю більшість і президента з гідним вибором, а наші спецслужби, Генпрокуратуру і Верховний суд, голова якого тут є, із полегшенням їхньої роботи, оскільки сказано все достатньо ясно.

Я прошу, Вікторе Федоровичу, відповісти мені чітко і ясно, щоби й Україна почула, що чекає мене у випадку, коли ви станете прем'єр-міністром?

ГОЛОВА. Шановні колеги, переходимо до обговорення. Там немає мікрофона, тому... Ну, будь ласка. Ну, шановні колеги, давайте не будемо збурювати, ну, що ви., ради бога. Увімкніть мікрофон народного депутата Бокого. Ввімкніть мікрофон народного депутата Бокого. Будь ласка.

ЯНУКОВИЧ В.Ф. Я в своєму житті ще мухи не образив.

11:19:52

БОКИЙ І.С. Спасибі, я зрозумів, що я не муха.

ГОЛОВА. Шановні колеги, я думаю, що, шановні колеги, що всі ми зрозуміли, що Віктор Федорович говорив, що відчують у відповідь адекватну, ефективну і результативну роботу уряду, яка позначиться на соціальному самопочутті кожної людини й держави нашої загалом.

Шановні колеги, нам треба домовитися - у нас 45 хвилин для виступів. Я пропоную, оскільки були зустрічі кандидата із фракціями й групами, щоб акумульовану думку висловили керівники фракцій або уповноважені на те від фракцій. Немає заперечень? Так, будь ласка. Я проінформую, сядьте, будь ласка. Будь ласка, Олександр Мороз.

11:21:10

МОРОЗ О.О.

Шановний Володимире Михайловичу! Шановні колеги депутати! Сьогодні розглядається, можна сказати, певною мірою доленосне питання для України. 13 рік знаходячись у парламенті і, обговорюючи вже, здається, 13-го прем'єр-міністра, ми рухалися так. Спочатку при обговоренні кожний депутат мав слово на 10 хвилин. Потім звели це право до фракцій - 10 хвилин. Потім 5 хвилин зафіксовано в регламенті. Сьогодні, зважаючи на цю обставину,
треба для представників фракцій дати можливість хоч би по 5 хвилин висловитися з приводу цього, надзвичайно важливого питання. Я прошу вас врахувати це.

ГОЛОВА. Шановні народні депутати, я перед тим, як ми почали розглядати це питання, повідомив про те, який є регламент. Заперечень проти цього не виникало. Зараз виникають нові пропозиції, нові тенденції. Давайте будемо йти за регламентом. Я ставлю пропозицію Олександра Мороза на голосування. Хто за те, щоб дати представникам фракцій до 5 хвилин виступ? Прошу визначитись.

11:22:33

За-104

Рішення не прийнято.

Я рекомендую народним депутатам не витягувати картки, тому що ви не встигаєте голосувати. По фракціях, будь ласка. Переходим до обговорення. Слово від фракції аграрників України має Катерина Тимофіївна Ващук. Будь ласка. Підготуватися Сергію Тігіпку. Я прошу вкладатись в регламент - 3 хвилини.

11:23:12

ВАЩУК К.Т.

Шановний Володимире Михайловичу, шановні колеги, шановний уряд, гості, присутні на сьогоднішньому засіданні. В новітній історії України ми вкотре чуємо на цій трибуні нового прем'єра. Віктор Федорович Янукович, по наших підрахунках, сьогодні десятий прем`єр. Всі ми прекрасно розуміємо, кандидат, да... Всі ми прекрасно розуміємо, що часта зміна урядів не йшла на користь ні
економіці України, ні рівню життя українського народу. Але вперше в нашій історії ми маємо сьогодні можливість започаткувати абсолютно нові форми співпраці уряду й парламенту. Робота уряду тісно залежить від того, яким буде законодавче забезпечення його діяльності. А дієвість напрацьованих наших законів теж повністю залежить від чіткої, конструктивної, злагодженої роботи всієї виконавської вертикалі всієї гілки влади.

Тому ми маємо сьогодні можливість зробити уряд від консолідованої більшості Верховної Ради.

Фракція Аграрної партії України вважає, що не допустимо втратити шанс налагодження доброї співпраці, що може послужити росту економіки, вирішенню тих нагальних питань, які кожна фракція ставила перед кандидатом.

Для нас це, насамперед, підтримка фінансова, економічна, формування ринку розвитком сільського машинобудування, розбудовою кредитної системи, яка б поширилась і на довготермінове кредитування, соціальним розвитком села, ростом заробітної плати, пенсій наших виборців, розвитком регіонів.

На нашу думку, Віктор Федорович, маючи великий досвід роботи у найбільшому, і, напевно, найскладнішому регіоні нашої держави, може справитись з керівництвом урядом. Справитися в одному випадку - коли ми, Верховна Рада, будемо співпрацювати з урядом.

Тому ми закликаємо усіх народних депутатів подумати сьогодні, можна до безкінечності бути в опозиції, критикувати уряд, бути популярними. А можна підставити плече і чесно працювати на економіку, на добробут народу України.

Тому закликаємо підтримати кандидатуру сьогоднішнього претендента у прем'єр-міністри України. Дякую.

ГОЛОВА. Сергій Тігіпко від фракції промисловців, підприємців та Трудової України. Підготуватися Матвієнку.

11:26:52

ТІГІПКО С.Л.

Пане Голово, шановні пані і, панове. Представники фракцій і політичних партій, які створили спільну фракцію "Трудової України" і Партії промисловців і підприємців України, провели декілька зустрічей з кандидатом у прем'єр-міністри.

Всі ці зустрічі пройшли абсолютно відкрито й відверто. Обговорили всі ризики, які є і які можуть виникнути перед країною. Можу сказати, що по більшості питань ми маємо спільні погляди з кандидатом у прем'єр-міністри, яким чином їх вирішувати.

Домовились, що по тих питаннях, по яких ми не змогли переговорити чи по яких сьогодні немає згоди, ми даємо своїх людей у робочу групу, яка буде напрацьовувати програму невідкладних заходів, і ці питання будуть там обговорені.

Що ще важливо. Учора в перший раз в історії нашої країни була підписана угода між лідерами дев'яти фракцій і кандидатом у прем'єр-міністри. Основна ідея угоди - створення коаліційного уряду зразу після голосування по кандидатурі.

Враховуючи ці обставини, партії і фракція ухвалили рішення підтримати одноголосно кандидата у прем'єр-міністри і голосувати "за", до чого закликаємо і вас. Дякую.

ГОЛОВА. Анатолій Матвієнко від фракції блоку Юлії Тимошенко. Підготуватися Володимиру Яворівському.

11:28:13

МАТВІЄНКО А.С.

Українська республіканська партія "Собор", блок Юлії Тимошенко.

Шановний Голово, колеги, гості. Можливо, як ніколи сьогодні драматично й відповідально стоїть питання призначення прем'єр-міністра для України і для її майбутнього. Невдоволення владою, теперішнім політичним режимом наростає як усередині країни, так і ззовні. Загострюються протиріччя. З одного боку, всі об'єктивно, і абсолютно переважна більшість і в тому залі чекають змін. З іншого, агонізуюча президентська вертикаль їх допустити не
хоче і не може. Бо це її кінець, якого вона боїться.

Кожна із сторін цього протиріччя для розв'язання проблем шукає дієвого й рішучого прем'єр-міністра. Чи відповідаєте ви, Вікторе Федоровичу, таким якостям. Думаю, що не безпідставно ваші прихильники у цьому залі стверджують, що так. Але чи здатні ви свою дієвість і рішучість скерувати на політичну ситуацію, поставити їх на службу національному інтересу як святому пріоритету своєї діяльності. На жаль, не ображайтеся, ви цього не демонстрували ніколи, тому що ви цього не розуміли. Ви вірно служили лише владній верхівці. В цьому досягли чималих успіхів. Ви як ніхто на регіональному рівні створили заповідник сталості сьогоднішнього режиму з усіма його абсурдами і вивихами. Саме у такій спосіб ви реалізували ось цю свою дієвість і рішучість. Погодитися нам із тим, щоб так, як у Донецькій області, було по всій Україні на відміну від президента ми не можемо і не маємо права. Агонізуючому режиму потрібен Столипін за жорсткістю і вмінням виконувати поставлені завдання будь-якою ціною. Ви їх не влаштовуєте. Але ви сьогодні не реформатор, а тому ви навіть і не їхній спаситель, чого вони не розуміють. Ви, дійсно, непоганий менеджер, але тоді для здійснення реформ має бути ідея, має бути програма, має бути сильна збалансована програма, скажімо, як це було у Сполучених Штатах Америки, де у Аденауера був Ерхард, як це було у Польщі, де у Мазовецького був Бальцерович. А хто, Вікторе Федоровичу, із вами? Не ті, що знають, як робити, а ті, які знають, як вас використати. А тому, Вікторе Федоровичу у цьому розумінні ви голий. Ви не маєте команди. Зґвалтована більшість і ненаситність її провідників ніколи не буде опорою у добрих справах, бо ними керує власний інтерес, а не національний. Ця керована більшість вас поставить на службу своїй жадобі або вас знищить. І чи недостатньо вам прикладу і долі сьогоднішнього уряду і того, хто сидить.

Я прошу ще 30 секунд.

Але найголовніше не це. На посаду прем'єра має прийти людина, яка пошле потужний сигнал довіри і в Україні, і за її межами. Це найнеобхідніші ліки для нашого хворого суспільства. На жаль, сьогоднішнім своїм статусом ви цього не зробите, скоріше навпаки, вашим призначенням ми ризикуємо цю довіру втратити. Тому Блок Юлії Тимошенко не може підтримати вашу кандидатуру і закликає всіх цього не робити. Дякую.

ГОЛОВА. Володимир Яворівський від фракції "Наша Україна". Прошу дотримуватися регламенту, не примушуйте мене вживати ефективні діючі заходи.

11:32:01

ЯВОРІВСЬКИЙ В.О.

Вельмишановний губернаторе Донецької області! Шановні народні обранці, які повинні на кілька хвилин знову стати виборцями. Не звична для нас роль, але мусимо її виконати.

Шановний Вікторе Федоровичу! Я хочу сказати, шановні депутати, що в особі пошукувача посади прем'єр-міністра Віктора Януковича ми маємо справді дуже потужну, першорядну політичну постать в Україні. Людина, яка впоралася з таким різношерстим, складним, соціально-вибуховим регіоном, як Донецьк, і не лише впоралася, а, власне кажучи, взяла його під себе, взяла його в свій кулак і взяла і так тримає, що дай Боже, і вибори це довели, що він здатен на це. Через це, звичайно, готовий прем'єр для сьогоднішньої України.

Друге. В особі Віктора Федоровича ми маємо прекрасну, дивовижну людину. Чому? Я вам скажу. Навіть те, що він написав, що він двічі був у в'язниці, мені це якось дуже близько і зрозуміло, бо наша влада сьогодні, якщо взяти, що і глава адміністрації у молодості сидрів у тюрмі, то таке враження, що найкращі наші лідери сьогодні - це ті, яких виправила виправна трудова колонія. Це просто прекрасно, що ми маємо таких сьогодні людей.

Але, попри це, Вікторе Федоровичу, я вам хочу сказати, що в цій залі вас ніхто так щиро не любить, як блок "Наша Україна". Через те ми вчора вам радили, я виступав і сьогодні раджу. Вікторе Федоровичу, подумайте ще раз. Я не винувачу ні в якому випадку тих моїх колег, які сьогодні за вас проголосують. Вони є люди інтерновані, з них забрано документи і зірвано погони, і вони роблять те, що їм скажуть. Це зрозуміло абсолютно. Але подумайте про одне єдине. Сидить Кінах, за якого так само ратували, як
сьогодні і за вас і шанована мною пані Катерина десятий раз виходить на цю трибуну і каже: "Кращого прем'єра , ніж цей, уже не було і не буде у нас ніколи... (О п л е с к и)

Он сидить Кінах, якого ця політична сила, яка сьогодні пхає вас, другий номер "За єдУ" викинули без будь-яких пояснень.

Через те, це буде чекати і вас, бо вони хочуть - ті, хто за вас проголосують, і навіть ті, хто за спиною у них, хто от там сидить - вони завтра стануть у чергу, щоб ви їм дороздавали цю Україну. І якщо ви не дасте цього, вони вас так само "спалять", як і "спалили" Кінаха. Через те з великою любов'ю до вас, Вікторе Федоровичу, "Наша Україна" хоче вам допомогти. Через те голосувати
за вас не буде. І якщо ви програєте...

(О п л е с к и)

І якщо ви програєте, ми перші прийдемо і вручимо вас букет квітів. Він у нас уже напоготові. Дякую.

ГОЛОВА. Від фракції Соціалістичної партії України Олександр Олександрович Мороз.

Підготуватися Валерію Павловичу Путовойтенку.

11:35:15

МОРОЗ О.О.

Шановні депутати й гості парламенту! Чергова, штучно створена урядова криза є відображенням суті режиму, для якого політичні маніпуляції важливіші інтересів людей, режиму, який агонізує, вступивши в протиріччя з усіма верствами населення і з міжнародною спільнотою. Замість того, щоб насправді зайнятися політичною реформою, в черговий раз спостерігається її імітація, втілена в лицемірний за підставами указ про відставку уряду, ідею лжекоаліційності. Це профанація політичної реформи, намагання дати задній хід після заяви президента 24 серпня. Це по суті політичного моменту.

Тепер про кандидатуру на посаду прем'єра. Віктор Янукович - яскравий приклад моделі управління, створеної Кучмою. Моделі, доведеної в України з одного боку до повної досконалості, з іншого - до абсурду. Ця модель повинна відійти в небуття, якщо думати про перспективу держави.

Існуючий режим або гне людей на свій копил, або підбирає собі таких, хто в режимі бачить лише особисту вигоду. Останній - найбільше.

Віктор Федорович із першої категорії. Досвідчений управлінець, умілий організатор, грамотний спеціаліст, але свідомо став грати за правилами режиму. За прикладами далеко ходити не треба: вибори-2002 і все, що з тим пов'язане; розправа над адвокатом Саловим; убивство Ігоря Александрова і все, що довкола цього злочину проявилося свідчить - правоохоронні органи Донецької
області функціонують за межами закону й Конституції. В нинішній Україні це, на жаль, не викликає жодного подиву, але за ці безчинства губернатор не може не нести відповідальності.

Стиль керівництва Віктора Януковича економікою, зокрема бізнесом, теж досконале втілення цієї системи, коли поєднання ринкових умов з адмініструванням створює умови тотальної корупції і неправову систему залежностей між людьми. У певних умовах, в певних напрямках це дає позитивні прориви, але в сукупності успіху не приносить. Перенесений на масштаб держави такий досвід дозволить взяти під контроль уряду найважливіші сфери й центри
ділового життя, але ще більше ніж тепер гнітитиме дрібний і середній бізнес, окрему людину, створюватиме перекоси в економіці, орієнтуватиме її на експортні сировинні пріоритети, на колоніальну перспективу, створюючи дикий образ України у світі.

Україні ж потрібно кипіння конкурентних можливостей суб'єктів економіки, законні й прозорі правила гри, а не монопольні права кланів. Це вдасться зробити лише після зміни системи влади, після демократизації економіки, всього суспільного життя - це шлях до успіху. Одна з його ланок - вивести уряд з-під тіні неконституційного органу адміністрації президента. Якщо, Вікторе Федоровичу, ви станете прем'єром, займіться цією справою, інакше вам робити не дадуть і ви станете вже 12-м, здається,
екс-прем'єром.

По правді кажучи, відчуваючи - я закінчу - обстановку в парламенті й інших владних колах, мені здається, що вас, Вікторе Федоровичу, залюбки б розвели так звані союзники, однодумці на чолі з тим, хто себе вважає режисером. Можливо я помиляюся, але висновок усе одно такий: в інших умовах, гадаю, ви могли б принести чимало корисного державі. В нинішніх та ще без контролю з
боку парламенту це буде резонансне накладання небезпечних коливань лідера на хаотичне коливання іржавої конструкції режиму.

Тому китайці, звідки вчора ніби благополучно повернувся президент, вчать: шукай причину, а не наслідок. Причина знайдена - недолуга система влади. Її треба міняти і чим скоріше, тим краще. Виходячи з політичних переконань, фракція не може підтримати кандидатуру Віктора Януковича.

(О п л е с к и).

ГОЛОВА. Валерій Павлович Пустовойтенко від фракції Народно-демократичної партії України. Підготуватися Петру Миколайовичу Симоненку.

11:39:20

ПУСТОВОЙТЕНКО В.П.

Шановні друзі! Я думаю, що, звичайно, основну увагу звертають на Пустовойтенка,

Читайте нас також у Telegram. Підписуйтесь на наші канали "УП. Кляті питання" та "УП. Off the record"



powered by lun.ua