Чому опозиція називає голосування за зміни Конституції незаконним?

1 перегляд
Четвер, 25 грудня 2003, 09:49
Як не старалася опозиція, але кучмівський "мавр" таки зробив свою справу. Більшовики не бюлетенями, так руками протягли попереднє схвалення проекту змін до Конституції від Медведчука-Симоненка. Що попередньо передбачає обрання президента парламентом з 2006 року.

У вівторок більшовики робили вигляд, що шукають найбільш демократичний шлях. Збирали підписи – зауважте, не в кулуарах і туалетах, а як годиться, у сесійній залі, під звуковим обстрілом опозиції. Навіть дали їм переночувати в залі, не вдаючись до штурму.

Проте вранці кучмісти реваншували – провівши зміни Конституції, як сказав один журналіст, "через задній прохід парламенту".

Опозиція наполягає: при "голосуванні" за проект змін до Конституції було фантастично грубо сплюндровано норми регламенту.

Як кажуть фахівці, новий порядок голосування – шляхом підняття рук – вимогам регламенту не суперечить і може бути застосований. У такому разі підрахунок голосів здійснює лічильна комісія, яка працює у разі відмови системи "Рада" чи за дорученням головуючого на засіданні Верховної Ради (частина 1 стаття 2.2.9 Регламенту). Тобто, у цій частині вимоги Регламенту були дотримані, відзначають експерти.

На цьому дотримання регламенту закінчується. Його прямих порушень експерти Лабораторії законодавчих ініціатив нарахували принаймні три.

1. Передусім, згідно з процедурою, ранкове засідання 24 грудня мало б бути відкрите головуючим, тобто Головою Верховної Ради або ж кимось із його заступників (частина 1 статті 3.1.2 Регламенту). Цього, як відомо, не відбулося.

Посилання представників більшості на те, що 24 грудня продовжувалося пленарне засідання, розпочате ще 23 грудня, не відповідають Регламенту, зазначають експерти.

Бо регламентом передбачено, що за одноразові зміни у тривалості проведення пленарних засідань (у даному разі, за продовження засідання після 18 години 23 грудня) має без обговорення проголосувати більшість народних депутатів.

Причому, відповідне рішення, як правило, приймається на ранковому засіданні (частина 3 статті 2.1.5 Регламенту). Жодного рішення з даного питання прийнято не було, додають експерти.

2. Відкривши пленарне засідання, головуючий за процедурою мав би оголосити перехід до розгляду відповідного питання порядку денного, а також вказати назву, редакцію та дату поширення серед народних депутатів проекту відповідного документа (стаття 3.1.8 Регламенту).

Цього також не сталося (якщо, звичайно, абстрагуватися від заяв тих же представників більшості про те, що Литвин здійснив вказані дії, зачитавши проект відповідної постанови десь у кутку сесійної зали).

3. Крім того, рішення Верховної Ради з будь-якого питання приймається на її пленарному засіданні після попереднього його обговорення, крім випадків, визначених Регламентом.

Але й в останньому випадку обговорення не проводиться лише в разі, якщо проти цього не заперечує жоден (!) народний депутат, присутній на засіданні (частина 1 статті 3.2.1 Регламенту). Як відомо, обговорення законопроекту також не відбулося.

Експерти Лабораторії законодавчих ініціатив зазначають, що всі названі правопорушення є "достатньо суттєвими" для того, щоб визнати голосування 24 грудня неконституційним.

Вони також наголошують, що досі невідомим залишається власне текст постанови Верховної Ради, схваленої шляхом зібрання підписів. Там нібито було визначено порядок голосування бюлетенями, а як не бюлетенями – то шляхом підняття рук.

"Цілком ймовірно, що згадане рішення також може дати ще не одну підставу для сумнівів у конституційності попереднього схвалення змін до Конституції", - говориться в коментарі експертів Лабораторії.

Депутати, які перебували в епіцентрі подій, також знайшли чимало порушень регламенту.

Так, голова комітету Верховної Ради з питань держбудівництва та місцевого самоврядування Анатолій Матвієнко сумнівається не тільки в легітимності голосування за проект конституційних змін Медведчука-Симоненка, але й у тому, що голосувався саме він.

"Я, як народний депутат України, не можу з певністю говорити, за що ж саме проголосували "більшовики" і комуністи", - говорить лідер "Собору". Матвієнко зауважує, що голосу Литвина, який намагався вести засідання з бічної ложі, не було чути.

"Я питав у депутатів, що піднімали руки: за що ви голосуєте? Дехто з комуністів відповідав: за пропорційний виборчий закон. Дехто з "більшовиків" стверджував: за проект Гавриша № 4180", - зазначає депутат.

Не меншим фарсом назвав Матвієнко й процедуру підрахунку голосів, організовану головою лічильної комісії, комуністом Мішурою.

"Дехто з більшовиків тягнув одну руку, дехто обидві. Ніхто цих голосів до ладу не рахував, і це може засвідчити член лічильної комісії академік Ситник", - зазначає Матвієнко. - Отже, цифра 276 була фактично написана зі стелі".

Інші порушення бачить і член лічильної комісії Верховної Ради Сергій Соболєв.

"Згідно з Регламентом, є різні способи голосування, включаючи бюлетенями, але всі вони, крім таємного, передбачають поіменне голосування. Тобто голосування підняттям рук могло відбуватися лише у такий спосіб, коли спочатку називається прізвище депутата, а після того він голосує".

Соболєв повідомив, що кількісна перевага у лічильній комісії належить комуністам, тому комісія проголосувала за те, щоб почати розгляд питання щодо голосування бюлетенями.

За словами народного депутата, "комісія виявила, що немає навіть 226 підписів на підтримку такого рішення, більше того – цілий ряд підписів сфальсифіковані, зокрема, депутата Сухого, який перебуває в лікарні у Запоріжжі, а також депутата Жеваго. Окрім того, десятки одних і тих самих підписів були поставлені по декілька разів".

"У той час, коли лічильна комісія виявила ці фальсифікації, її голова, комуніст Валерій Мішура, за вказівкою представника СДПУ(О) Шуфрича фактично перебрав на себе повноваження всієї комісії", - повідомив Соболєв. "І після того, як спікер Литвин спробував оголосити про голосування руками, Мішура імітував, що він проводить підрахунок голосів."

За словами Соболєва, у сесійній залі під час голосування перебувало максимум 200 депутатів пропрезидентських фракцій разом із комуністами. І незважаючи на це, без будь-якого підрахунку голосів було оголошено цифру 276 як нібито результат голосування про прийняття змін до Конституції за основу.

Як повідомив Соболєв, члени лічильної комісії від опозиції зустрілись з Литвином і попередили його про персональну відповідальність в разі, якщо він підпише постанову про сьогоднішнє голосування.

Соболєв повідомив, що Литвина це не налякало. Він сказав, що підпише постанову.


Читайте нас також у Telegram. Підписуйтесь на наші канали "УП. Кляті питання" та "УП. Off the record"



powered by lun.ua