10072 просмотра
Воскресенье, 14 августа 2016, 10:28
Артем ЗахарченкоАртем Захарченко
глава аналитического департамента Центра контент-анализа

Убивці Павла Шеремета та Генпрокуратура вирвали українців з байдужого відпочинку і змусили знову думати про політику.

Якщо в минулому місяці наш моніторинг показував цілковиту байдужість Facebook-аудиторії до політичних скандалів і навіть до власної кишені, то в липні ситуація змінилася.

Нагадаємо, наші огляди в рамках проекту "Медіа-розвідка" базуються на вимірюванні інтерактивного потенціалу суспільно важливих новин. Цей показник свідчить про реакцію аудиторії на певне повідомлення.

Хвилюючі персони

Перед тим, як розпочати традиційний огляд важливих тем, покажемо цікавинку.

Відомо, що прізвища деяких політиків у заголовку посилюють його вплив на читача. У липні ми виміряли інтерактивний потенціал таких повідомлень із прізвищами і помітили, що Юрій Луценко наразі затримує не тих політиків, згадка про яких найбільше хвилює соцмережі.

Максимальні значення ІП для новин з прізвищами політиків
Максимальні значення ІП для новин з прізвищами політиків

У цьому суть інтерактивного потенціалу: він показує вплив якоїсь теми на користувача, навіть коли в ній ще нічого серйозного не відбувається – а отже, поширення новини невелике. Як бачимо, найбільше хвилюють народ Юлія Тимошенко та Василь Гацько. Ми не закликаємо когось із них арештовувати – навпаки, лише констатуємо, що саме про них аудиторія говорить найбільш охоче.

Цікаво, що Генпрокурор Юрій Луценко на третій сходинці цього міні-рейтингу: він ділить її з кандидатом у президенти США Дональдом Трампом, який вражає українців своїм популізмом.

А от Надія Савченко вже домоглася того, що вона майже нікого не хвилює.

Убивство, яке не можна пробачити

Упродовж усього липня в мережі було про що поговорити: це, в хронологічному порядку, затримання айдарівця "Баті", розширення "Демальянсу", подання на арешт Онищенка, дискусія у польському парламенті щодо подій на Волині під час Другої світової, Хресна хода Московського патріархату і, нарешті, затримання Єфремова.

Але найбільше Facebook-юзерів вразило убивство Павла Шеремета.

Величезне поширення отримував будь-який матеріал з цього приводу. І зараз, щойно з'явиться важливе повідомлення щодо цієї кримінальної справи, люди не залишаться байдужими.

Новинні
Новинні "серіали" липня

Усі інші повідомлення, окрім теми Демальянсу, мали інтерактивний потенціал у приблизно однаковому діапазоні: 0,3 – 0,8, і скоріше розважали українців, даючи предмет для дискусій, ніж реально хвилювали.

У липні майже не було традиційних випадків, коли "популістські теми" перетягували на себе увагу від дійсно важливих рішень. Адже таких рішень приймалося мало. Хіба що 7 липня перейменування Московського проспекту на Бандери (ІП=0,79) стало майже удвічі більш впливовим за узурпаторські повноваження для Порошенка (ІП=0,49).

Увага до суспільних тем
Увага до суспільних тем

Цікаво розподілялася увага між політикою, економікою, війною та суспільними темами. Останні, як і в минулому місяці, могли схвилювати людей найбільше, проте до кінця місяця вони вичерпалися: після завершення Хресної ходи 27 липня увагу привертали тільки політичні повідомлення.

Економіка та війна набридли аудиторії ще раніше: остання помітна новина датується дев'ятнадцятим липня і присвячена загибелі 7 бійців у зоні АТО.

Призма популізму

Тепер детальніше про кожну сферу.

Економічні новини сприймалися крізь призму популізму: людей набагато більше схвилювало "цікаве олігархознавство" – список найбільших платників податків в Україні, аніж новини про власну кишеню – новини про акцизи на авто, субсидії та повернення банками вкрадених грошей.

Увага до економіки
Увага до економіки

Та ж сама ситуація – з війною.

Майже всю цю тему займає "серіал" про "Батю", окрім нього увагу привернули лише дійсно великі втрати у зоні АТО. І це попри те, що в липні на Сході було досить гаряче. Однак суспільство вже потроху звикає відгороджуватися від цієї проблеми.

Увага до війни
Увага до війни

Змінюємося на очах

Ми вже акцентували вище, що суспільні новини вичерпали кредит уваги за перші дві декади місяця. Але це якщо рахувати з тривалими скандалами. А остання з таких популярних у червні "рядових" суспільних тем вийшла 14 липня.

Повідомлення на зразок тих, що про паспорт без штампу про шлюб, скасування Міносвіти звань спеціалістів та кандидатів наук і вже згадане перейменування проспекту Бандери – у другій половині місяця людей не цікавили.

Увага до суспільних тем
Увага до суспільних тем

Ну й повідомлення про політику майже вичерпно складалися з серіалів, про які ми вже написали вище.

Увага до політики
Увага до політики

Але найяскравіше свідчить про зміни у нашому суспільстві рейтинг "Зради/перемоги".

Зрада/перемога
Зрада/перемога

Він чітко показує, що до моменту вбивства Павла Шеремета аудиторія соціальних мереж була налаштована на позитивні новини.

Однак ця трагедія кардинально змінила українське суспільство.

Українці знову стали набагато критичнішим до влади.

Артем Захарченко, спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)