Груз ответственности. Что ждет первого главу НАПК?

2477 просмотров
Понедельник, 18 ноября 2019, 18:05
Катерина РыженкоKateryna Ryzhenko (Katja)
руководитель юридического отдела Transparency International Ukraine

У 2017 році Україна втратила транш у 600 мільйонів євро від ЄС через невиконання чотирьох вимог, зокрема через не запущену автоматичну перевірку декларацій у визначений час. Тоді єврочиновники говорили про "нездатність Національного агентства із запобігання корупції (НАЗК) до ефективної роботи", особливо щодо перевірки електронних декларацій.

Подібних епізодів можна нарахувати багато. Йдеться і про неефективність НАЗК у питанні створення спецпорядку декларування для СБУ, блокування розслідувань НАБУ щодо незаконного збагачення "без дозволу" НАЗК, можливі фальсифікації перевірок е-декларацій та кураторство процесів з Банкової.

Так виникла потреба у перезавантаженні НАЗК.

Старт оновленню дав парламент, який у жовтні ухвалив важливий закон. Документ передбачає звільнення членів Агентства, зміни колегіальності інституції на одноосібне керівництво та ін.

Наразі – конкурс на голову НАЗК у розпалі. 19 листопада – останній день прийому документів.

До середини грудня комісія з трьох українських і трьох міжнародних експертів має обрати нового очільника НАЗК.

 
Що робитиме конкурсна комісія з відбору на посаду голови НАЗК
Інфографіка: Трансперенсі Інтернешнл Україна 

Окрім дійсно почесного статусу, на першого одноосібного голову НАЗК чекають без перебільшення мегавипробування. Які?

Дійсно автоматична перевірка декларацій

Станом на осінь 2019 року, автоматична система перевірки декларацій працює з численними ручними діями. Наприклад, немає авторозподілу перевірок декларацій між працівниками НАЗК.

Повна автоматизація процесу усуне частину суб'єктивності з перевірки декларацій та має прискорити процедуру. За словами т.в.о. голови НАЗК Наталії Новак, вже маючи удосконалене законодавство, за два місяці можна очікувати покращення роботи.

Доступ до реєстрів

Раніше у НАЗК був відсутній, наприклад, автоматизований доступ до Спадкового реєстру, Єдиного реєстру довіреностей і Реєстру актів цивільного стану, і ці питання теж вирішуються.

Однак удосконалений закон не розв'яже проблеми незадовільного стану державних реєстрів та відсутності повної інформації задля належної автоматизованої перевірки декларацій. Тож новопризначеному голові доведеться включатися до цього процесу.

 
Яким має бути голова НАЗК

Оновлення порядку перевірки декларацій

На заваді перевіркам декларацій може стати застарілий порядок повної перевірки декларацій, який побудовано на основі моделі колегіального управління і не узгоджується з новим законом.

Наприклад, в порядку досі є речення: "Повна перевірка декларацій (декларації) проводиться за рішенням Національного агентства, в якому надається доручення його члену провести повну перевірку декларацій (декларації) через працівників Підрозділів." Але за новим законом членство в НАЗК скасовано, тому все це речення повністю втрачає сенс. І це не єдина недосконалість порядку.

Раніше ми вже давали рекомендації, як можна змінити цей порядок. Але це теж потребуватиме часу, бо новий варіант документу треба затверджувати в Мін'юсті.

 
Що має робити голова НАЗК

Відсутність антикорупційної стратегії

Несистемність і фрагментарність державної антикорупційної політики призводить до менш вдалих результатів. Парламент досі не затвердив нової антикорупційної стратегії на 2018 – 2020 роки. Це може завадити керівнику НАЗК повноцінно планувати роботу Агентства. І це питання справді дуже на часі, адже чинна Антикорупційна стратегія завершилася ще у 2017 році.

Звітність політичних партій

Попри те, що фінансування непарламентських політичних партій призупинено, новому очільнику НАЗК доведеться навести лад у звітності політичних партій.

Зараз в Агентстві діє неефективна паперова система, коли партії передають свої дані десятками й сотнями пакунків з оригіналами документів. Якщо партія має розгалужену мережу осередків у регіонах, доводиться відправляти ці звіти вантажівками.

Врегулювання сфери конфліктів інтересів

Колишнє керівництво отримало низку рекомендацій від міжнародних партнерів стосовно врегулювання конфлікту інтересів.

Неврегулювання конфліктів між приватним інтересом і посадовими обов'язками – це невичерпне джерело корупції.

Новому очільнику НАЗК доведеться взятися за цю непросту зону відповідальності та таким чином звузити можливість для зловживань чиновників.

Однак найбільший виклик для голови – це перевести НАЗК у стислі терміни з колегіальних на одноособові рейки. Інстанція, хай і відносно нова, вже набула багато поганих звичок. І з ними треба буде боротися – вперто і нещадно.

Чи готові до цього кандидати на нову посаду?

Катерина Риженко, спеціально для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.



powered by lun.ua
Реклама:
Капитолий. Начало реванша Трампа
Дональд Трамп не сдастся сейчас, поскольку намерен баллотироваться на следующих президентских выборах. (укр.)
Заработать на смертях: как нас лишили мировой вакцины в 5 раз дешевле
Три доллара заплатила Всемирная организация здравоохранения за вакцину, закупку которой в ручном режиме сорвал министр здравоохранения Максим Степанов. (укр.)
Настоящая цена меха норок: история одного расследователя
В конце сентября 2020 польский Сейм (нижняя палата парламента) провел историческое совещание по вопросам правовой защиты животных в Польше. (укр.)
Изменил ли Национальный банк свою политику на валютном рынке
По какому принципу НБУ будет выходить на рынок с валютными интервенциями и как будет влиять на курс. Что изменилось в новой стратегии? (укр.)
Торговый фокус с лесом: друзьям — все, а обществу — ничего?
Почему торговля необработанной древесиной происходит на закрытых "аукционах" и без конкуренции. (укр.)
Дело генерала Назарова - сигнал, который нельзя игнорировать
Дело Назарова как потенциальный прецедент для военного судопроизводства Украины и свидетельство неурегулированности ключевых вопросов военной юстиции. (укр.)
Демократия и некомпетентность
Почему Аристотель не доверял демократии как форме правления, в чем заключаются недостатки последней и что это значит для современной Украины. (укр.)