Отримай персональний Сертифікат Клубу УП від

Топ-5 причин следить за конкурсом на главу САП

Вторник, 23 февраля 2021, 13:00

Наприкінці січня конкурсна комісія розпочала конкурс на керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури та ще дві керівні посади (заступника голови і начальника представництва САП у суді).

15 лютого сплив термін подачі конкурсантами своїх документів. Далі — етапи тестування на знання законодавства та загальні навички, поліграф, спецперевірка і співбесіди.

Попри те, що відбір головного антикорупційного прокурора не буде швидким і простим, стежити за його перебігом усе ж варто. І на це є низка вагомих причин.

Причина перша: Керівник САП — ключовий прокурор у корупційних справах високопосадовців, які розслідує НАБУ. 

Якщо спростити, головні завдання САП:

  • погоджувати підозри посадовцям вищої ланки (із нещодавнього — заступнику керівника Офісу президента Олегу Татарову, судді-голові ОАСК Павлу Вовку);
  • стежити за тим, аби під час розслідування корупції топчиновників НАБУ дотримувалось законодавства (наприклад, щоби всі отримані докази були допустимими в суді);
  • підтримувати державне обвинувачення у суді (по суті, доводити вину в корупційному злочині). 

Від очільника САП напряму залежить процесуальний успіх корупційної справи. Якщо відомством керуватиме людина із сумнівною репутацією, це прямо відобразиться не лише на рівні довіри суспільства, але й на ефективності антикорупційної інфраструктури в цілому.

Читайте також: На посаду керівника САП претендують 127 кандидатів

Адже недоброчесний керівник зможе тиснути на інших прокурорів чи покривати їх незаконні дії. Навіть найкраще розслідування НАБУ може "розвалитись" у суді через неякісне представництво. Так сталося, зокрема, зі справою, відомою суспільству під назвою "рюкзаки Авакова".

Через два роки після початку розслідування НАБУ антикорупційна прокуратура закрила кримінальне провадження проти Олександра Авакова, сина чинного міністра внутрішніх справ, а саму справу перекваліфікувала у шахрайство.

Очільник САП Назар Холодницький визнав закриття справи законним та відмовив у поновленні розслідування. 

Якщо до керівництва САП буде допущено осіб, щодо доброчесності яких є обґрунтовані сумніви, реальні корупціонери постійно відчуватимуть безкарність і продовжуватимуть розкрадати наші з вами податки та ресурси. 

Причина друга: Прозорість та політична нейтральність конкурсу на голову САП — одна з умов стабільної співпраці ЄС та України від "безвізу" до макрофінансової допомоги.

Зокрема, на важливості доброчесного перебігу конкурсу ще торік наголосив Посол ЄС в Україні Матті Маасікас.

Обрання нового голови САП із дотриманням критеріїв прозорості та доброчесності є умовою для отримання Україною макрофінансової допомоги від ЄС. До того ж, проведення конкурсу з грубими порушеннями може стати причиною перегляду безвізового режиму. 

Реклама:
Зауважу, що до складу конкурсної комісії з 11 осіб увійшли сім представників парламенту та чотири — ради прокурорів, яка делегувала трьох міжнародних експертів.

Раніше за участі міжнародних експертів уже успішно проходили конкурси на посаду очільника НАБУ та суддів Антикорсуду.

Їхня участь, а також порядок голосування комісії (для ухвалення будь-якого рішення потрібно 7 голосів "за", два з яких — від міжнародних експертів) значно підвищує довіру до ходу відбору як перед суспільством, так і нашими міжнародними партнерами. 

Причина третя: За відсутності керівника САП важливі рішення у корупційних справах приймає Генеральна прокурорка Венедіктова. 

Колишній керівник САП Холодницький пішов з посади ще наприкінці серпня 2021 року. Відтоді САП керує перший заступник керівника Максим Грищук. Однак, законодавством передбачено низку повноважень, які за відсутності керівника за посадою може здійснювати лише Генеральна прокурорка.

Наприклад, призначити чи замінити групу прокурорів, як це було у справі заступника керівника Офісу президента Олега Татарова. Нагадаємо, тоді погляди на справу у Максима Грищука та Ірини Венедіктової розійшлися

Таким чином, чим швидше та прозоріше відбудеться конкурс на очільника САП, тим менше підстав ставити під сумнів незалежність роботи антикорупційної інфраструктури, недарма законодавчо виведеної з-під впливу Генерального прокурора, якого призначає парламент. 

Причина четверта: Оцінювати кандидатів на доброчесність будуть відомі українські громадські організації — Центр протидії корупції, Трансперенсі Інтернешнл Україна, Автомайдан, Фундація DEJURE.

Ми оцінюватимемо за адаптованою методологією Громадської ради доброчесності та Громадської ради міжнародних експертів, яку, зокрема, було застосовано при аналізі кандидатів у судді Верховного суду та Вищого антикорупційного суду.

Нагадаємо, жодний недоброчесний кандидат до Антикорсуду так і не потрапив.

І головна, п’ята причина, чому варто стежити за конкурсом САП — під вашу пильну увагу дуже не хочуть потрапити можливі недоброчесні кандидати.

Досвід показує, що саме увага громадськості допомагає просувати важливі для суспільства реформи та не допустити на важливі посади тих, хто вже зловживали довірою українців. 

Ірина Шиба, для УП

Колонка — матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования

Планы по поднятию налогов – выгоды и последствия

С прицелом на будущее. Пять выводов нашей войны для военной доктрины НАТО

Соплата медицинских услуг в Украине: проблема или решение?

"Надо было исчезнуть". Как оккупанты заставляют учителей работать по российским программам

Сохранить развитие в стратегии выживания: возможности культурной дипломатии

ИПСО – почему о них говорят и откуда взялись?