Коли у влади з'явиться портал?

Понеділок, 3 грудня 2001, 14:01
У Кабінеті міністрів України нарешті дозріла усвідомлена необхідність приділяти увагу питанням інформатизації, питанням побудови роботи з громадськістю не тільки на базі стандартних рішень, але і на базі сучасних технологій.

Про це свідчить створення у структурі українського уряду управління стратегії розвитку інформаційних ресурсів і технологій Кабінету міністрів України.

Така думка начальника цього управління Кабміну Віктора Бондара, висловлена у ході круглого столу "Стратегія розвитку електронного уряду в Україні", який відбувся 28 листопада у рамках проекту "Україна - інформаційно-комунікаційні технології ради розвитку". Проект і круглий стіл проходили за підтримки Дежкомзв'язку України, Міжнародного фонду "Відродження" (фонд Сороса), і Програми розвитку ООН (ПРООН).

Зараз найважливішим є саме інформаційний привід проведення цього заходу.

"У Кабінету міністрів сьогодні є великі проблеми. Проблеми проявляються у декількох ситуаціях. Перша: буквально всі кажуть про електронний уряд. Всі кажуть про те, що це потрібно, приходять з ідеями, пропозиціями, звертаннями, листами. Але при цьому я ще не зустрів жодної тверезої пропозиції про те, як це робити" - так багатозначно почав свою доповідь Бондар.

Враховуючи цю ситуацію, Кабінет Міністрів, очевидно, розуміючи, що все одно треба "кудись рухатися" і на виконання Указів президента України розробив свій проміжний план, який цілком можливо реалізувати протягом найближчого року, і який дозволить зробити хоч щось конкретне, зрозуміле, що буде працювати.

Важливо також зазначити, що грошей на реалізацію цього плану, зі слів Віктора Бондара, практично не було і немає. "Ті гроші, які виділяють - це не ті гроші, на які можна будувати повноцінну систему".

Одного розуміння і бажання мало для реалізації такого проекту на державному рівні. Тому, як заявив Бондар, зараз в уряді розробляється декілька нормативних актів. Перший документ: "Про порядок публікації інформації про діяльність органів виконавчої влади у мережі Інтернет". Судячи із заяви Віктора Бондара, це дуже радикальний документ. У ньому описується структурування системи, а також те, яка інформація повинна бути у системі.

У блоці "Структурування системи" йдеться про те, що "необхідно створити єдиний веб-портал органів виконавчої влади, який буде інтегрований зі всіма сайтами всіх міністерств і який, по суті, повинен бути пошуковою машиною. Ця робота повинна будуватися за моделями Канади, Австралії, Фінляндії, Британії. Це не портал Кабінету Міністрів, це - портал органів виконавчої влади.

Така модель дозволяє практично будь-якій людині зайти на веб-портал і знайти будь-яку інформацію, яка його цікавить, документи, зразки документів".
У постанові, що готується у нетрях Кабміну, описується, як цей портал буде робитися, хто за що відповідає.

Друга частина, на думку Бондара, найцікавіша, і є підмурівком майбутнього електронного уряду в Україні. Ця частина описує мінімальний об'єм типів інформації і кінцевої інформації, яка повинна бути на всіх сайтах державних органів виконавчої влади.

"У цю інформацію ми намагалися вкласти абсолютно все: зразки документів, довідкову інформацію, адреси, телефони... Я не буду перераховувати весь список, але ми намагалися закласти у цей документ все, що тільки можливо з області державної інформації", - заявляє Віктор Бондар.

Портал буде будуватися на основі секретаріату Кабінету міністрів України. Зі слів Віктора Бондара, всі документи, що проходять через уряд, будуть прив'язуватися до реалізації задачі - проведення онлайнових засідань.

У найближчі 2-3 місяці, зі слів Бондара, буде народжений попередній макет цього порталу. У наступні 6 місяців буде відбуватися "обкатка" технологій для подальшого експериментального впровадження у 4-5 профільних міністерствах. Швидше за все, першими міністерствами, над якими будуть ставити досвід з новими технологіями, стануть Мінфін, Мінекономіки, Мінюстиції, Держкомзв'зку і МЗС.

Наступні 4-5 місяців буде проводитися робота по "обкатці" роботи системи вже у роботі відразу декількох відомств з метою вийти на вироблення єдиного стандарту. Вироблений стандарт буде узгоджений з іншими міністерствами, і деякий час забере інтеграція систем міністерств і відомств під загальний стандарт.

Еволюція розвитку проекту за планом Віктора Бондара повинна бути такою: 55% громадян потребують інформації територіального рівня, 20% звертань громадян можна вирішити на рівні район-область і лише 25% звернень стосуються питання діяльності міністерств й інших органів центральної виконавчої влади. Таким чином, макет порталу виконавчої влади буде будуватися виходячи з цих досліджень потреби громадян у державній інформації. Але досить складно відразу ж реалізувати повноцінну систему, розраховану на максимальний об'єм описаних інформаційних потреб, тому розвиток порталу буде відбуватися від центру до регіонів.

Також паралельно буде відбуватися робота по інтеграції інформаційних систем Кабінету міністрів України, Адміністрації Президента України і Верховної Ради. Зі слів Бондара, зараз секретаріат Кабміну переходить повністю на систему електронного документообігу, "впроваджується штрих-кодування документів, на робочих місцях встановлюються сканери. Вже готовий і впроваджується дуже серйозний програмний продукт, що дозволяє одночасно реєструвати і паперові документи, які увійшли у Кабмін, і документи в електронному вигляді".

За допомогою цієї частини системи у Кабінеті міністрів України сподіваються значно скоротити процес і час на передачу, узгодження, доробку документів, що проходять між центральними органами власті в Україні. Як відзначив Віктор Бондар, ці функції дозволять ефективно контролювати виконання доручень Президента України і Кабінету Міністрів. "Система ця вже функціонує у Кабміні, і вона аналізує ефективність виконання прийнятих рішень. Система контролює проходження документів: де і на якому рівні вони розглядаються.

Після прийняття Закону про електронно-цифровий підпис, на думку Віктора Бондара, через цей веб-портал і систему можна буде отримувати й оплачувати напряму багато державних послуг і виконувати розрахунки.

Тут варто зазначити, що все вищезгадане поки знаходиться у проектному стані і поки не є прийнятою програмою. Бондар зазначив, що "все ще може змінитися, але це наше бачення реалізації поставленого завдання".

За розрахунками Бондара, веб-портал виконавчої влади в Україні повинен бути остаточно сформований у 2004, і на весь виробничий процес буде потрібно мінімум $6,2 млн. Цих грошей, зі слів Віктора Бондара, повинно вистачити на створення типового рішення.

Інший документ, який зараз розробляється, більш загального характеру. Це декларація українського уряду про те, що Україна вступає в еру електронного уряду. Відповідно до цього документа, до 2007 року уряд має намір реалізувати в Інтернеті систему подачі повної інформації про весь державний сервіс, послуги й інформаційні матеріали.

Третій документ, який зараз розробляється в уряді - про створення міжвідомчої робочої групи, яка створюється під спільний проект із Всесвітнім банком. Зі слів Віктора Бондара, основне навантаження, яке покладене на цю робочу групу, буде полягати у "координації державних органів з Інтернетом". Але головне завдання цієї групи - робота із Всесвітнім банком з метою отримання кредиту, який "дозволить зіштовхнути ситуацію з мертвої точки".

Четвертий документ, Закон про електронно-цифровий підпис. Незважаючи на те, що цей законопроект вже внесений до ВР і навіть прийнятий у першому читанні, з його приводу продовжуються узгодження, спори і дискусії між багатьма зацікавленими органами. Зі слів Віктора Бондара, не виключено, що цей законопроект в останній своїй версії буде виставлений на суспільне обговорення на сайті Кабінету Міністрів України.

"Документи зараз затверджуються у дуже важкій боротьбі. Багато хто розуміє, що прийняття такого документа примусить протягом півроку хоч би структурувати інформацію про свою діяльність і зібрати її в електронному вигляді".

Але як сподівається Віктор Бондар, у найближчі два-три місяці нормативні акти все-таки будуть прийняті.



powered by lun.ua