Ціна любові. Скільки коштує кандидат у президенти

Вівторок, 26 березня 2019, 21:40
Ціна любові. Скільки коштує кандидат у президенти
фото: informator.news

Кілька років підготовки, десятки годин публічних виступів, сотні проведених зустрічей, тисячі потиснутих рук і мільйони витрачених гривень – усе це складники будь-якої президентської кампанії.

Цієї неділі для більшості з 39 кандидатів, котрі цього разу подалися на вибори, кампанія закінчиться, їхні праця і гроші виявляться марно витраченими.

А це – колосальні гроші. Тільки учасники топ-5 останніх соціологічних опитувань офіційно уже витратили на агітацію більше мільярда гривень.

"Українська правда" вирішила порахувати, скільки коштує кожен відсоток електоральної підтримки сімом найбільш рейтинговим кандидатам.

Для аналізу ми використали останнє спільне дослідження КМІС, Центру Разумкова та Соціологічної групи "Рейтинг", а також проміжні звіти про витрати виборчих фондів, що їх кандидати подали у ЦВК.

Мова йде про офіційні витрати з офіційних рахунків виборчих штабів. Хоч "традиції" українських виборчих кампаній свідчать, що реальні витрати набагато вищі.

НА ТЕМУ:

Динаміка любові. Хто перемагає у виборах президента за останніми рейтингами

Я. Ти. Він. Вона. Який "План Б" у Порошенка, Тимошенко і Зеленського

Володимир Зеленський 27,7%

Беззаперечним лідером електоральних симпатій з початку року залишається комік Володимир Зеленський. Однак його кампанія не входить навіть у трійку за розміром витрат.

"Нам говорили, що кампанія коштує 130 мільйонів доларів. Ми зараз плануємо провести її за три", – розповідав лідер перегонів в ефірі каналу "1+1" за тиждень до виборів.

Згідно з даними фінансового звіту, загальний виборчий фонд Зеленського станом на 18 березня складав близько 95,5 мільйона гривень, що у перерахунку в долари і справді складає десь 3,5 мільйона.

Наповнений виборчий фонд Зеленського грошима з кількох джерел: 11,7 мільйона гривень вніс сам лідер "Кварталу", 15,7 мільйона – гроші партії "Слуга народу", але найбільша частина – майже 75,5 мільйона – пожертви прихильників.

Реклама:
Серед жертводавців, внески яких сягають кількох мільйонів, – партнери Зеленського по бізнесу брати Шефіри, дружина коміка Олена і сім'я Кошових тощо.

Станом на середину березня лідер "Кварталу" витратив зі свого виборчого фонду трохи менше 87 мільйонів гривень, майже 65 з яких на рекламу у ЗМІ.

Якщо розділити загальні витрати Зеленського на його рейтинг, то виходить, що 1% електоральної підтримки коштував йому майже 3 мільйони 120 тисяч гривень.

Це найменший показник серед лідерів президентських перегонів.

Ціна 1% рейтингу Володимира Зеленського
Ціна 1% рейтингу Володимира Зеленського
ВСІ ІЛЮСТРАЦІЇ: АНДРІЙ КАЛІСТРАТЕНКО, УП

Юлія Тимошенко – 16,6%

Юлія Володимирівна – воістину лідер своєї партії. Все до останньої копійки у виборчому фонді Тимошенко було перераховано туди з рахунків ВО "Батьківщина", яка і висунула Леді Ю у президенти.

За розмірами самого фонду Тимошенко посідає друге місце, на її рахунку 164 мільйони гривень.

Станом на середину березня вона офіційно витратила на свою кампанію вже 163,8 мільйона.

Найбільша стаття витрат виборчого фонду Тимошенко – реклама у ЗМІ. На неї лідерка "Батьківщини" витратила 118,4 мільйона гривень. Ще майже 24 мільйони пішло на виготовлення та розміщення іншої агітації.

Зрозуміло, що у ці суми не входять можливі витрати "тіньового штабу", про які голосно заявляли у СБУ та ГПУ. Нагадаємо, провоохоронці звинувачували депутатів із партії "Батьківщина" у побудові "виборчої піраміди", яка начебто мала займатися скупкою голосів.

В оприлюднених на сайті СБУ "фінансових відомостях", на різні області передбачалось різне фінансування, а суми часом доходили до мільярда гривень на обласну "піраміду".

У Тимошенко звинувачення заперечили, а дані СБУ назвали вигадками.

Якщо порахувати офіційні витрати ЮВТ, то за один відсоток підтримки їй довелося викласти 9,9 мільйона гривень.

Ціна 1% рейтингу Юлії Тимошенко
Ціна 1% рейтингу Юлії Тимошенко

Петро Порошенко 16,4%

Чинний президент – один із найдорожчих кандидатів. І для себе, і для виборців.

Виборчий фонд Порошенка – найбільший серед усіх кандидатів, але весь він наповнений власними грошима президента – усі 415,6 мільйона гривень.

Рекордна сума для українських виборів.

Для розуміння, у сумі виборчі фонди чотирьох інших кандидатів із топ-5 складають 408,6 мільйона, а у Порошенка одного – 415!

Реклама:
На саму лише рекламу у медіа Петро Олексійович витратив майже 252 мільйони гривень. Це стільки ж грошей, як у виборчих фондах Тимошенко і Зеленського разом узятих.

Якщо порахувати, скільки грошей Порошенку довелося витратити на 1% електоральної підтримки, то сума вийде вражаюча – майже 25 мільйонів гривень.

М'яко кажучи, Порошенко-кандидат влітає Порошенку-бізнесмену у серйозну копієчку. Але навіть ці суми – ніщо у порівнянні з тим, скільки кандидат у президенти Порошенко обійшовся державному бюджету.

Спробуймо перерахувати бюджетні програми і виплати, які Порошенко активно використовує у своїй піар-кампанії.

Перш за все – восени минулого року у бюджеті був передбачений мільярд гривень (!) так званого Фонду президента з підтримки освітніх та наукових програм для молоді. За словами самого Порошенка, ці кошти він буде виділяти на стипендії та гранти для студентів та молодих вчених.

Тим, кому мільярд здається великою сумою, слід згадати про 13,6 мільярда гривень, які "під патронатом президента" роздали двом мільйонам найбідніших українських пенсіонерів, по 2410 гривень кожному.

Більше того, Порошенко пообіцяв і далі "підкуповувати пенсіонерів наступних 5 років".

 
Ціна 1% рейтингу Петра Порошенка

Але і це не всі гроші, які українці отримають на руки акурат перед виборами від чинної влади.

Ще близько чотирьох мільйонів сімей у березні вперше отримають субсидії живими грошима. Як прогнозували у Мінсоці, середній чек монетизованих субсидій складає 1,5 тисячі гривень, тобто сумарно програма коштує близько 6 мільярдів гривень на місяць.

Формально, монетизація планувалась давно і з виборами не пов'язана, але старт видачі грошей на руки саме перед голосуванням не лишає сумніву у тому, що це не випадковий збіг.

Ще десятки, а то й сотні тисяч людей отримають від влади по 1000 гривень за так званою програмою "Турбота". Найбільш незабезпечені люди в рік виборів отримали право звернутися до місцевих органів влади і отримати допомогу.

Конкуренти Порошенка на чолі з Юлією Тимошенко заявили, що це ніщо інакше як підкуп виборців. Такої ж думки дотримується глава МВС Арсен Аваков, відомство якого розіслало тисячі повісток як тим, хто видавав допомогу, так і тим, хто її отримував.

Оскільки виплати "Турботи" здійснюють органи місцевої влади зі своїх бюджетів в рамках власних можливостей, то порахувати, скільки за цією програмою сумарно буде видано грошей виборцям, складно. Для цього слід проаналізувати дані про усі обласні, районні, міські та селищні бюджети по країні.

Але згаданих фактів досить, аби з упевненістю сказати, що Петра Порошенка можна беззаперечно назвати найдорожчим кандидатом у президенти.

 
Бюджетні програми, які Порошенко використовує у піар-кампанії

Анатолій Гриценко – 9,7%

Анатолій Гриценко – міцний середнячок у всьому.

У президентському рейтингу йому судилось бути "першим після перших", очолюючи групу переслідувачів.

Десь посередині знаходиться і розмір його виборчого фонду. Він не такий роздутий, як у Тимошенко чи Порошенка, але й не такий скромний, як у Юрія Бойка.

Реклама:
Лідер "Громадянської позиції" зібрав у себе на кандидатському рахунку трохи більше 101 мільйона гривень: майже 36 мільйонів – гроші партії та 77 мільйонів пожертв.

Майже усі ці гроші вже витрачені. Половина – 52,5 мільйона пішло на рекламу у ЗМІ, 17,7 мільйона – на іншу агітацію, включаючи борди, буклети тощо.

Якщо порахувати співвідношення витрат і рейтингу Гриценка, то 1% підтримки виборців коштував Анатолію Степановичу близько 10,5 мільйона гривень.

У порівнянні з іншими кандидатами із топ-5 – це якраз посередині.

Ціна 1% рейтингу Анатолія Гриценка
Ціна 1% рейтингу Анатолія Гриценка

Юрій Бойко – 8,4%

Найбільш рейтинговий кандидат із числа колишніх регіоналів Юрій Бойко відверто здивував.

Після оприлюднених у США документів у справі Пола Манафорта, де описано, як колишній режим витрачав мільйони доларів на місяць на самих лише політтехнологів, реальна кампанія Бойка видалася еталоном політичної скромності.

Нещодавно один із найвпливовіших штабістів Бойка запевняв УП, що хоч у постмайданній Україні їхній кандидат не може вести кампанію на перемогу, але це не заважає зробити її технічною.

"Ми проведемо найбільш технологічну кампанію в плані витрачених грошей за один голос. І це буде наш старт на парламентські", – переконували УП у штабі Бойка. І дані ЦВК підтверджують ці слова.

Передвиборчий фонд Бойка – найменший серед лідерів перегонів: всього 47,3 мільйона гривень. Загальні витрати склали 46,6 мільйона, більшість з яких на рекламу у ЗМІ – майже 40 мільйонів.

В перерахунку на рейтинг кампанія Бойка виявилась однією із найдешевших і найефективніших – ціна 1% підтримки для нього склала всього 5,5 мільйона гривень.

Ціна 1% рейтингу Юрія Бойка
Ціна 1% рейтингу Юрія Бойка

До речі, колишній співголова "Опоблоку", а тепер кандидат в президенти Олександр Вілкул за іронією долі виявився "лідером" за сумою витрат на 1% симпатиків.

При рейтингу в 4% загальні витрати штабу Вілкула склали більше 111 мільйонів гривень, тобто 1% коштував йому 27,8 мільйона гривень. Дорожче на три мільйони, ніж Порошенку.

Ціна 1% рейтингу Олександра Вілкула
Ціна 1% рейтингу Олександра Вілкула

Роман Романюк, УП

Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування
Реклама:
Головне на Українській правді